گمرک اصفهان، میزان صادرات این استان در سال 95 را دو هزار و 892 تُن کالا به ارزش یک میلیارد و 192 میلیون دلار به 98 کشور جهان اعلام کرد و رسول زرگرپور استاندار نیز چندی پیش گفت که اصفهان در بین استان های کشور در زمینه صادرات در رتبه نهم قرار دارد که این جایگاه شایسته این استان نیست.
به گزارش ایرنا، محسن ایروانی روز دوشنبه در نشست تخصصی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران که در اصفهان برگزار شد، افزود: آمار ثبت شده از صادرات استان اصفهان رقمی حدود یک میلیارد دلار را نشان می دهد اما برآوردهای ما، رقم واقعی صادرات اصفهان را 2.5 میلیارد دلار ارزیابی می کند.
وی از بانک های استان خواست تا از واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی صادرکننده حمایت بیشتری کنند.
وی گفت: در سال های تحریم بسیاری از شرکت ها دچار مشکل شدند و نتوانستند دیون خود را بطور کامل به بانک ها بپردازند.
وی از بانک ها بویژه بانک توسعه صادرات خواست تا شرایطی برای به روز کردن معوقات این شرکت ها در نظر بگیرند و تسهیلات ویژه ای برای رفع این مشکل در استان اصفهان فراهم شود.
ایروانی با بیان اینکه 8 درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) در اصفهان تولید می شود و این استان سهم 14 درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده در کشور دارد، افزود: 5 تا 6 درصد از منابع بانک های کشور نیز در این استان است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان از مسئولان بانک توسعه صادرات ایران نیز خواست تا سقف اختیارات شعبه های استان اصفهان و امکانات فیزیکی و نیروی انسانی آن را افزایش داده و از محل توافقنامه های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی، سهمیه خوبی به استان اصفهان تخصیص یابد.
مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به 9 هزار واحد صنعتی در استان گفت: با وجود این همه ظرفیت و همچنین خدمات ارائه شده، صادرات استان اصفهان در وضعیت خوبی نیست.
حمیدرضا مومنی، دلیل این امر را فاصله داشتن سیاست های اجرایی بانک ها با سیاست های دولت دانست و افزود: برخی ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات بانکی از جمله مباحث وثیقه، سرمایه مانده و سقف اعتباری، مشکل است و صادرکنندگان را محدود می کند.
کریم سلیمی معاون معاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست خواهان افزایش اختیارات صندوق ضمانت صادرات در استان ها شد.
این نشست تخصصی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران و با هدف تعامل و شناسایی مشکل های کارآفرینان و صادرکنندگان و معرفی خدمات و حمایت های بانک مذکور برگزار شد.
بانک توسعه صادرات ایران در سال 1371 تاسیس شد و اکنون دارای 40 شعبه و سه باجه در کشور است.
بیشترین صادرات اصفهان شامل فلزات سنگین، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات لبنی، مصنوعات سنگ، گچ و سیمان، سنگ فلز جوش و خاکستر آن، محصول شیمی آلی، مواد پلاستیکی و اشیا آن، محصولات سرامیکی و مصنوعات چُدن و آهن است.
عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، تایلند، عمان، پاکستان، چین، ترکیه، ترکمنستان و ارمنستان 10 کشور مقصد صادراتی استان هستند.
گ/3011/6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.