به گزارش ایرنا، آران و بیدگل شهرستانی در کویر مرکزی ایران در شمال استان اصفهان است. پدیده‌ خشکسالی و کم آبی در آران و بیدگل با کاهش بارندگی ‌ها، از بین رفتن جنگل‌ های دست کاشت، فرسایش خاک و حرکت بیابان‌ ها به سمت این شهرستان خود نمایی می ‌کند و در سال‌ های اخیر با بروز پدیده گرد و غبار و هشدارهای مکرر مبنی بر کم آبی در آران و بیدگل روبرو هستیم.
کارشناسان، منابع آبی زیرزمینی، آران و بیدگل را فقیرترین نقطه در دشت کاشان می دانند و پیش بینی می کنند که با پایین رفتن سالی یک متر از سفره های زیر زمینی و پیش روی آب شور دریاچه نمک، این تا 25 سال از بین خواهد رفت .

**افزایش شوری آب در آران و بیدگل، کشاورزی این منطقه را نابود خواهد کرد**
مدیر طرح احیا و تعادل بخشی آب‌ های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ ای استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان در یک دوره خشکسالی 10 ساله قرار گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد و به همین دلیل باید توجه خاصی به مدیریت منابع آب و بهره برداری از آن صورت گیرد.
محمد آزاد با اشاره به کاهش سالانه نیم متر مکعبی سطح آب های زیرزمینی در منطقه کاشان و آران و بیدگل افزود: با توجه به این که این منطقه در فصل مشترک منابع آب دشت کویر و در مجاورت نمک های کویری است، پمپاژ آب در این دشت سبب پیشروی آب های شور کویر به سمت لایه های آب شیرین شده است.
مدیر طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: ای سی آب آران و بیدگل در طول چند سال گذشته از دو هزار به شش هزار میکروموس افزایش یافته که این وضعیت بحرانی است و سبب نابودی کشاورزی در این منطقه می شود.
وی یکی از آفت های کاهش سطح آب های زیرزمینی را فرونشست زمین خواند و گفت: در شرق شهرستان آران و بیدگل حفره هایی به دلیل فرونشست سطح زمین ایجاد شده و با پیش بینی سازمان زمین شناسی، بر اثر افت سطح آب های زیرزمینی، این منطقه حدود 35 سانتیمتر نشست خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه سازمان ملل مناطقی را که بیش از 40 درصد از منابع تجدید پذیر استفاده می کنند، مناطق در حال بحران معرفی کرده است، تصریح کرد: در حوزه زاینده رود با یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب آب، باید حداکثر 800 میلیون متر مکعب استفاده شود، در حالی که این میزان 100 درصد است.
وی گفت: از مجموع 609 دشت کشور، بیش از 300 دشت از جمله دشت آران و بیدگل در وضعیت بحرانی قرار دارد.
آزاد، راهکارهای حل این بحران را انسداد چاه های غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند چاه ها برشمرد و گفت: در استان اصفهان 57 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق وجود دارد که 15 هزار حلقه از این چاه ها غیر مجاز است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس اصل 45 قانون اساسی، منابع آب سطحی و زیرزمینی جزو انفال محسوب می شود.
وی بیان کرد: در سال جاری باید 20 هزار حلقه چاه در کشور، 3 هزار حلقه در استان اصفهان و 40 حلقه در شهرستان آران و بیدگل مسدود شود.
آزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان برداشت آب بیشتر از میزان آب ورودی به سفره های آب زیرزمینی است، باید در 10 سال آینده منابع آب زیرزمینی استان اصفهان را متعادل کنیم.
وی نصب کنتور هوشمند به منظور کنترل برداشت از چاه ها را ضروری دانست و تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس، در سال 96 کنتورهای هوشمند به صورت رایگان از طرف دولت در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین تغییر الگوی کشت در شهرستان آران و بیدگل را ضروری برشمرد و گفت: ارزش حاصل از مصرف یک متر مکعب آب برای محصول هندوانه یک هزارتومان، گل محمدی 10 هزار تومان، پسته 40 هزار تومان و زعفران یکصد هزار تومان است.
محمد آزاد، تغییر الگوی کشت در این شهرستان را از بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: الگوی کشت در این مناطق باید بر پایه مصرف آب پایین و ارزش اقتصادی بالا ترسیم شود که کشت گیاهان دارویی و محصولات با ارزش همچون پسته و زعفران در این زمینه می تواند مهم باشد.
فرماندار آران و بیدگل نیز با بیان این که بحران آب تهدید جدی برای این شهرستان است گفت: تداوم پدیده خشکسالی و بحران آب نیاز به اقدام های جدی و اساسی در این زمینه دارد.
ابوالفضل معینی نژاد اظهار کرد: علیرغم بارندگی های انجام گرفته در این شهرستان در سال زراعی 96 - 95 ، هنوز این بارندگی ها در مقایسه با میانگین بلند مدت، بسیار نامطلوب است.
وی با بیان این که این وضعیت نامساعد حاکی از تداوم پدیده خشکسالی و بحران منابع تامین آب در این شهرستان دارد افزود: با توجه به حساسیت این موضوع درستگاه های متولی آب در شهرستان با جدیت بیشتر و با تدبیر و برنامه ریزی مناسب تر، طرح ها و برنامه های مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت را پیگیری و تسریع کند.
وی با تاکید بر لزوم توجیه بیشتر بهره برداران منابع آبی به ویژه کشاورزان گفت: باید تغییر الگوی کشت و شیوه آبیاری هر چه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.
فرماندار آران و بیدگل خاطرنشان کرد: برخورد قانونی با مالکان چاه های آب غیر مجاز، تغییر و تبدیل کاربری زمین چاه های کشاورزی کم بازده و غیر اقتصادی به فرصت های شغلی با نیاز آبی کم به ویژه در حوزه صنعت و گردشگری و هدایت کشاورزان و سرمایه گذاران به این سمت می تواند از جمله گام های موثر در جهت بهبود وضعیت منابع آبی شهرستان باشد.

** لزوم تغییر الگوی کشت و آبیاری
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز در گفت و گویی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و آبیاری یکی از محوری ترین فعالیت های جهاد کشاورزی این شهرستان است اظهارکرد: منطقه کویری آران و بیدگل با توجه به محدودیت منابع آبی با تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی همچون پسته، گل محمدی ،زعفران و گیاهان دارویی توانسته علاوه بر اشتغال زایی و صادرات، جایگزین مناسبی برای محصولات پر مصرف آب پیدا کرده و کشاورزان کویر نیز از این مهم به خوبی استقبال کرده اند.
حسین فتاحی با اشاره به اینکه هم اکنون 3 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت پسته است افزود: افزایش سطح زیر کشت پسته به 4 هزار هکتار در افق 1404 از سیاست های این مدیریت است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت آبیاری نوین در مزرعه ها در زمینه مصرف بهینه آب، این نوع آبیاری هم در دستور کار این اداره قرار گرفته است.
وی گفت: سیستم های تحت فشار و قطره ای و زیرسطحی از انواع آبیاری نوین در این شهرستان است که با توجه به نیاز و امکانات موجود در اراضی کشاورزی این شهرستان نصب و اجرا شده است و دولت نیز در این زمینه با دادن وام های کم بهره در صدد همکاری در این زمینه است.
فتاحی بیان کرد: در یکسال گذشته بیش از 30 میلیارد ریال جهت اصلاح سیستم آبیاری سنتی به نوین هزینه شده است که 318 هکتار از اراضی لوله گذاری و 60 هکتار تحت سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
همانطور که برخی کارشناسان حوزه آب عنوان کرده اند جنگ های آینده زمین بر سر آب خواهد بود لذا باید هر چه سریع تر با راهکارهای اصلاحی وضعیت مصرف آب را ترمیم کرد.
استفاده بهینه از وسیله سرمایشی کولرآبی، تغییر تعرفه برق در مناطق گرمسیر و کویری چون آران و بیدگل برای ترغیب مردم به استفاده از کولرهای گازی، تغییر الگوی کشت و آبیاری،نصب کنتور هوشمند بمنظور کنترل برداشت آب از چاه ها،انسداد چاه های غیر مجاز و نیز توجه به معماری سنتی در ساخت و سازها از جمله عامل هایی است که می تواند کاهش مصرف آب را به همراه داشته باشد.
7408/7472 * گزارش: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.