به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار، روز چهارشنبه در جمع دانشجویان در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اکنون شرایط محیط زیست کشور دشوار است اما باید بدانیم که طبیعت کشور نیز دیگر ظرفیت بی خردی و بی تدبیری را ندارد.
وی با بیان اینکه سال 92 همه کشور درگیر بحران های آب و آلودگی هوا بود، اظهار کرد: اکنون بنزین یورو 4 در بیش از 40 شهر کشور توزیع می شود و مقرر است تا پایان سال 98 در همه شهرها و تا پایان سال 99 در سراسر کشور توزیع شود.
وی همچنین با بیان اینکه فرصت ما محدود است و زمان زیادی تا روز تعیین سرنوشت باقی نمانده است، گفت: ما به توزیع نبات و برنج و استفاده ابزاری از روش هایی مانند یارانه دادن اعتقاد نداریم زیرا شان مردم ایران بالاتر از اینهاست.
ابتکار با تاکید بر اینکه انتخاب ما باید بر اساس اندیشه باشد، افزود: در سه و نیم سال گذشته، دولت یازدهم را با اتهام های مختلف تخریب کردند و اجازه نمی دهند که برخی اصلاح طلبان حرف بزنند در حالی که ما به وحدت ملی، پرهیز از دروغ و تهمت اعتقاد داریم و هرگز مقابله به مثل نکردیم.
ابتکار اظهار کرد: ملت ما باید انتخاب بزرگی در روز جمعه داشته باشد تا فضای دانشگاه ها برای آزادی بیان، نقد و طرح دیدگاه های مختلف باز باشد و دانشجویان را به دلیل گفتن عقاید خود آزار ندهند.
وی ادامه داد: ما باید انتخاب بزرگی داشته باشیم تا در جامعه با نشاط بتوانیم کارهای اجتماعی و علمی انجام دهیم نه اینکه در برخی شهرها، برگزاری کنسرت همراه با موازین دینی، ممنوع باشد.
وی همچنین با بیان اینکه تورم در سال 91 حدود 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 4 درصد بود، ادامه داد: اکنون تورم تک رقمی و میزان رشد اقتصادی به 2 رقمی نزدیک شده است.
وی با اشاره به انتخابات سال 84 گفت: در آن سال مانند این دوره، آنقدر سیاه نمایی کردند و تهمت زدند و فضا را خاکستری کردند که به همین دلیل شاید عده ای نتوانستند تصمیم بگیرند و آن اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه کشور در آن دوره آسیب های زیادی در بخش های اقتصادی، اجتماعی، اخلاق و معنویت دید، افزود: در آن سال ها قطعنامه های پی در پی علیه کشورمان صادر شد، محیط زیست آسیب دید، دریاچه ارومیه خشک شد و آلودگی هوا بدلیل توزیع بنزن پتروشیمی افزایش یافت.
ابتکار با بیان اینکه سال 88 ادامه آن مصائب و دردهای بیشتر بود بیان کرد: اما در سال 92 مردم دوباره باامید برگشتند و تصمیم گرفتند که تغییر اتفاق بیفتد و این امر رخ داد.
وی با اشاره به اینکه ممکن است اکنون هم شرایط کشور چندان ایده آل نباشد، گفت: دولت همه تلاش خود را برای پیشبرد برنامه ها با عقلانیت و کارهای دانش بنیان کرد طوریکه مطالعه های جامعی درباره احیای همه تالاب ها صورت گرفت.
ابتکار اضافه کرد: در حالی که کشور با چالش هایی مانند مسائل اقتصادی مواجه بود، مسائل زیست محیطی در اولویت برنامه های دولت یازدهم قرار داشت طوریکه امروز مرکز محیط بانی و زیست بومی تالاب بین الملل گاوخونی در اصفهان افتتاح شد.
وی تاکید کرد: اقدام های جدی در دولت یازدهم برای احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود صورت گرفته است که ادامه خواهد یافت.
وی همچنین با بیان اینکه بخش محیط زیست در دولت یازدهم، دستاورد آشکاری در اصفهان داشته است، اظهار کرد: تعداد روزهای سالم و پاک در سال 95 نسبت به سال 92 در این کلانشهر سه برابر شده است.
ابتکار گفت: سال 92 هوای کلانشهرهای کشورمان با حدود 30 میلیون جمعیت تحت تاثیر آلودگی ناشی از سوخت بنزن قرار داشت.
وی افزود: بعد از تحریم بنزین، طرح خودکفایی بنزین در سال 89 بدون توجه به مسائل زیست محیطی و بهداشتی، اجرا و بنزینی با میزان بالای بنزن که بسیار خطرناک بود، تولید شد.
وی ادامه داد: آلایندگی این بنزین از سال 89 تا 92 بسیار بالاتر از حد استاندارد و خطرناک بود اما از ابتدای کار دولت یازدهم، بنزین پتروشیمی از سطح کشور جمع شد و بنزین یورو 4 در شهرهایی مانند اصفهان و طرح ستاره خلیج فارس تولید شد که از استانداردهای لازم و حداقل بنزن برخوردار است.
ابتکار همچنین در پاسخ به سئوالی در باره خوزستان گفت: اقدام های زیادی در این استان صورت گرفت که از جمله این اقدامات توزیع بنزین یورو 4 در چهار شهر و گاز سوز شدن 2 نیروگاه بود که منجر به جمع آوری هفت هزار و 500 تن گوگرد از هوای اهواز و اطراف آن شد.
وی خشک شدن تالاب هورالعظیم بدلیل برنامه اکتشاف نفت یک شرکت نفتی را یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در استان خوزستان ذکر کرد و افزود: ما از سال 92 به این شرکت نفتی تذکر دادیم و حتی حکم قضایی گرفتیم تااینکه در سال 93 دریچه های سد باز شد و تاکنون 80 درصد این تالاب به حجم 4.5 میلیارد متر مکعب آبگیری شد.
تالاب هورالعظیم در استان خوزستان و مرز ایران و عراق واقع شده است.
ابتکار با تاکید بر اینکه 80 درصد گرد و غبارها از خارج یعنی عراق و عربستان وارد کشور می شود، افزود: از 27 واقعه گرد و غبار در سال 95 در خوزستان، فقط چهار واقعه منشاء داخلی داشت.
وی با اشاره به اینکه اقدام های برای رفع گرد و غبار با منشاء خارجی در دست انجام است، خاطرنشان کرد: امسال نخستین اجلاس بین المللی سازمان ملل متحد در باره گرد و غبار در تهران برگزار می شود.
این برنامه با عنوان 'تداوم امید برای زاینده رود' بطور مشترک از سوی انجمن های اسلامی دانشگاه های اصفهان برگزار شد.
ت6027/ 3011 / 1876
خبرنگار: آسیه معینی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.