محمد شرفا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد بازدیدکنندگان از این بنا در مدت مشابه سال گذشته حدود 30 هزار نفر بود.
وی با بیان اینکه بازدید از این ارگ از دوم فروردین آغاز شد و تا 13 فروردین 96 ادامه داشت، گفت: روزانه بیش از هفت هزار نفر از این قلعه و ارگ تاریخی دیدن کردند.
شرفا با بیان اینکه در این مجموعه علاوه بر اجرای برنامه ها و آیین های سنتی و نوروزی و شاهنامه خوانی، موسیقی سنتی، رادیو ارگ و تئاتر، حدود 30 غرفه صنایع دستی نیز دایر شده است، افزود: مجموعه اقدامات شهرداری در این زمینه مورد توجه و استقبال مردم و گردشگران نوروزی قرار گرفت .
شهردار مبارکه با اشاره به اجرای برنامه موسوم به 'نوروزگاه' در ارگ نهچیر اظهار کرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه با هدف ارائه دستاوردهای فرهنگی اقوام مختلف در حوزه نوروز ایرانی به گردشگرانی که شهرستان مبارکه را بعنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کردند، ارائه شد.
شهردار مبارکه گفت: رویداد نوروزگاه برنامه کاملی برای نمایش آیین ها و رسوم، دایر کردن نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و سوغات و جشنواره سفره هفت سین، بازی ها و غذاهای بومی و محلی، جشنواره لباس و موسیقی سنتی در ارگ نهچیر برگزار شد.
شهردار مبارکه با بیان اینکه بیش از 97 درصد از مجموعه ارگ نهچیر با زیربنای حدود 16 هزار مترمربع توسط شهرداری تملک شده است، گفت: مقاوم سازی و مرمت این بنا از اواخر سال 93 در دستور کار قرار گرفت.
ارگ نهچیر مبارکه با قدمت پیش از صفویه در دوران قاجار مرمت شد و گسترش یافت. ساخت این قلعه بصورت مربعی شکل بوده که چهار بُرج کبوتر در چهار گوشه آن قرار داشته و در قدیم از آن بعنوان راهدارخانه ای برای تامین امنیت مسیر سمیرم و شهرضا به لنجان و مرکز خرید و فروش اهالی منطقه با انبارهایی از برنج و گندم استفاده می شده است.
از مجموعه آثار معماری ایرانی در این بنا می توان به بادگیر، حیاط، اندرونی، انواع تالار، حوض، هشتی، دالان، اتاق های سه دری و پنج دری، ایوان، حمام عمومی تاریخی، مسجد، قنات و… اشاره کرد.
در سال های اخیر با توجه به فرسایش و تخریب شدید و در شُرف نابودی قرارگرفتن این بنا، شهرداری مبارکه با خرید بخشی از این قلعه اقدام به مرمت و بازسازی زیربنای آن با اعتبار حدود چهار میلیارد تومان کرد.
تاکنون 80 درصد این قلعه بازسازی شده و آماده بهره برداری بعنوان مرکز تفریحی و اقامتی گردشگران است.
نخستین جشنواره بزرگ فرهنگی، هنری نوروزگاه مبارکه از دوم تا سیزدهم فروردین 1396 از ساعت 16 الی 22 با اجرای برنامه های شاد و متنوع در ارگ تاریخی نهچیر، برگزار شد.
در شهرستان مبارکه بیش از 800 اثر تاریخی شناسایی شده که 35 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قلعه نهچیر دارای وسعت 20 هزار مترمربع و زیربنای بیش از هفت هزار مترمربع است که از لحاظ سبک معماری بصورت قرینه بوده و قسمتی از آن دارای سبک معماری زندیه و قسمتی مربوط به دوران صفویه و اوایل دوره قاجار است.
مالکیت این قلعه پیشتر بصورت خصوصی بود که اکنون توسط شهرداری مبارکه خریداری شده است.
دورتادور قلعه برج های متعددی قرار دارد و ارتفاع دیوار قلعه حداقل هفت متر و پهنایش حداقل یک متر است که در بعضی موارد به 2 متر هم می رسد.
این قلعه در یازدهم مرداد 1376 به شماره 1895 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
شهرستان مبارکه با 143 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
6027/ت 7150 /
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.