مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خودروهای آتش نشانی همزمان با برگزاری چهارشنبه آخر سال در بیش از 10 نقطه پُرخطر و پُرترافیک سطح شهر اصفهان مستقر خواهند شد و پنج دستگاه موتورسیکلت آتش نشان نیز در سطح شهر گشت زنی می کنند.
محمد شریعتی گفت: کارشناسان این سازمان برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی با صنف رنگ فروشان مذاکره و به آنها توصیه کرده اند تا مواد اصلی تولید مواد محترقه مانند اکریل را به افراد شناس و تولیدکننده فروخته و از عرضه آن به اشخاص کم سن و ناآگاه خودداری کنند.
مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با همکاری روابط عمومی شهرداری و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، طرح های اطلاع رسانی در سطح شهر نصب شده است تا آگاهی لازم در باره مراسم چهارشنبه سوری و خطرات احتمالی آن به شهروندان ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته خسارات و تلفات جانی در چهارشنبه آخر سال به سازمان آتش نشانی گزارش نشد، به شهروندان توصیه کرد: این جشن باستانی را به روش سنتی اجرا و از حادثه آفرینی برای خود و دیگران خودداری کنند.
شریعتی گفت: شهروندان در استفاده از آتش های کوچک و بظاهر کم خطر نیز موارد ایمنی را رعایت و از ریختن مواد مشتعل کننده روی آن جلوگیری کنند.
24 ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی با 600 نیروی عملیاتی و 90 نیروی ستادی در سطح مناطق پانزده گانه شهر اصفهان فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 35 مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال به بیمارستان امام موسی کاظم(سوانح سوختگی) اصفهان مراجعه کردند که فقط یک نفر از میان آنها با 35 درصد سوختگی بستری شد.
سایر مصدومان شامل 34 نفر دچار سوختگی جزئی با آتش یا مواد محترقه شده بودند که بصورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.
بیشترین تعداد مصدومان سال گذشته مربوط به گروه سنی زیر پنج سال بودند که نشان دهنده غفلت والدین آنهاست.
این در حالی است که حوادث چهارشنبه سوری سال 93 در اصفهان 52 نفر مصدوم بهمراه داشت که یک نفر از آنها جان باخت.
واژه 'چهارشنبه سوری' از دو واژه چهارشنبه بعنوان یکی از روزهای هفته و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.
گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت'زردی من از تو، سرخی تو از من ' که به معنای خلاصی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهمترین رسوم شب چهارشنبه سوری است.
آداب و رسوم رایج چهارشنبه سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پخت آش بوده که این رسوم چندسالی است گرفتار آسیب های مرگبار شده است.
ت/ 7135/ 6027 خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون – انتشاردهنده: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.