اسماعیل بایبوردی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس آمارهای اداره هواشناسی، از روز ۲۰ فروردین‌ماه تا کنون ۶۵.۵ میلی‌متر بارندگی در این شهرستان ثبت شد  که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی بیان کرد: ۱۹۴.۶ میلی‌متر بارندگی سال زراعی جاری در آران‌وبیدگل ثبت شد، در حالی که میانگین بارندگی‌های بلندت مدت شهرستان تا این تاریخ ۱۰۸ میلی‌متر بوده است.

فرماندار آران‌وبیدگل تاکید کرد: به شهروندان توصیه می‌شود در هنگام بارندگی‌های شدید بهاری از حضور در کنار رودخانه‎‌ها، مسیل‌ها و حتی خیابان‌ها خودداری و در این شرایط حساس در خانه بمانند.

وی با بیان اینکه سیستم چاه‌های جذبی این شهرستان جوابگی جمع‌آوری روان‌آب‌ها نیست، اضافه کرد: ساخت دیچ(آب‌رو) کانیوو، کانال و جوی‌ها برای جمع‌آوری کردن آب‌های سطحی و روان چهار شهر و ۱۱ روستای این شهرستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بایبوردی ادامه داد: الگوی بارش در مناطق کویری و از جمله شهرستان آران‌وبیدگل به شکلی است که در بسیاری از روزها و ماه‌های سال بارندگی اتفاق نمی‌افتد اما در فصل‌هایی مانند بهار، پاییز و ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان شاهد بارش‌های رگباری و تگرگ هستیم که این موضوع نیازمند پیش‌بینی زیرساخت‌های مناسب برای جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی است.

وی بر ضرورت دخالت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، مرکزهای پژوهش و فناوری در طراحی و اجرای سیستم‌های نوین جمع‌آوری آب‌های روان ناشی از بارش‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بتوان آب‌های جاری ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا را مدیریت، تصفیه و آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و حتی آشامیدنی مردم را فراهم کرد، می‌توان به تولید ثروت ناشی از بارش‌ها و ایجاد اشتغال و کارآفرینی از باران کمک کرد.

فرماندار آران‌وبیدگل همچنین از شهرداران شهرهای آران‌وبیدگل، نوش‌آباد، سفیدشهر و ابوزیدآباد خواست تا با به‌کارگیری شرکت‌های مشاور ذی‌صلاح برای اصلاح یا طراحی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در طرح‌های جامع شهری اقدام فوری کنند.

بارش‌های رگباری باران در سه روز گذشته به جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر شهری و خسارت به برخی محورهای ارتباطی و زمین‌های کشاورزی این شهرستان منجر شد.

شهرستان آران‌وبیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.