اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

این روزها شیوع ویروس کرونا اصلی‌ترین موضوع و چالش در جهان و از جمله کشورمان است  تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به ۴۲۳۲ نفر رسید.

کرونا و زیان قابل توجه به بسیاری از کسب و کارها و مشاغل بخش تولید

آنطور که جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان می‌گوید به‌طور قطع شیوع ویروس کرونا آثار منفی بر همه بخش‌های اقتصاد کشور گذاشته و بسیاری از کسب و کارها و مشاغل بخصوص در بخش تولید زیان قابل توجهی را متحمل شدند.

ابراهیم جلیلی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:با توجه به گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت خسارت‌های وارده به این بخش در مدت کوتاه قابل ارزیابی نیست اما بیشتر بخش‌هایی که کسب و کارشان در این مدت تعطیل شد، متحمل خسارت جدی شدند.

وی ادامه داد: دولت در سطح کلان کشور به دنبال تدوین بسته حمایتی در این زمینه است و ساز و کارهایی را برای حمایت از بخش تولید و تجارت در نظر گرفته است.

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: طرحی در این زمینه با همکاری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و صاحبان و فعالان صنعتی اصفهان تهیه و برای تصویب به وزارتخانه ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد:بیش از ۲ هزار واحد صنفی در استان اصفهان وجود دارد و هر اتحادیه حدود چهار تا پنج هزار عضو دارد که همه آنها به نوعی خسارت دیدند و اتاق اصناف، خانه صنعت و اتاق بازرگانی در این زمینه تهیه طرح حمایتی را دنبال می‌کنند.

جلیلی در عین حال تعطیلی بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و جداسازی اجتماعی در این شرایط را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد: بسته جامع حمایت از تولید و تجارت استان که بیشترین خسارت را از کرونا دیدند با مشارکت اتاق بازرگانی،  خانه صنعت و اتاق اصناف در دست تدوین است.

حمایت جدی از واحدهای تولیدی برای خروج از رکود و حل مسائل آنها در روزهای کرونایی

در همین ارتباط رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی استان از اولویت‌های امسال این سازمان است، تصریح کرد :خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود و حل مسائل و مشکلات آنها در بخش‌های مختلف بویژه در روزهایی که با شیوع کرونا روبه رو هستیم با جدیت دنبال خواهد شد.

ایرج موفق در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم واحدهای کوچکتر را سرپا نگه داریم وضعیت رفته رفته بهتر خواهد شد، بنابراین احیا مراکزی که نیمه تعطیل یا تعطیل شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود و حل مسائل و مشکلات آنها در بخش‌های مختلف بویژه در روزهایی که با شیوه کرونا روبه رو هستیم با جدیت دنبال خواهد شد.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت توسط برخی شرکت‌ها 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان نیز به ایرنا گفت: سایه شوم و تهدید بیماری کرونا، اگرچه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی را به مخاطره انداخته است اما برخی فعالان اقتصادی و شرکت‌ها نه تنها تحت تاثیر این چالش قرار نگرفته بلکه به بهترین نحو ممکن این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

محمد جواد بگی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم جامعه به مواد شوینده و ضدعفونی کننده، واحدهای تولید کننده این محصولات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند و در برخی واحدها شاهد سه نوبت کاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد : فعالیت برخی از واحدهای صنعتی فعال در زمینه تولید محصولات بهداشتی، دارویی و غذایی با شیوع کرونا تقویت شده و از یک نوبت کاری به سه نوبت ارتقا پیدا کرده است.

بگی ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و شوینده اصفهان با افزایش ظرفیت تولید و سه نوبت کردن فعالیت خود، نیاز مواد مورد نیاز مردم در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تأمین می‌کنند.

به گفته وی فعالیت سایر واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی استان هم با توجه به تعطیلی نوروز و پیوستگی این تعطیلات، تغییر چندانی پیدا نکرده و شیوع ویروس کرونا تاثیری در این فعالیت این واحدها نداشته است.

استان اصفهان در بسیاری از صنایع در کشور پیشرو و حتی در منطقه و جهان مطرح است و یکی از قطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور است و ۸۲۸ معدن با اشتغال هشت هزار و ۹۹۱ نفر و سرمایه گذاری ثابت ۶۸۹ میلیارد تومان دارد.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

همچنین حدود ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی با اشتغال بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اصفهان فعال است و با ۱۲ هزار هکتار مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.