مرتضی پدریان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: دلایل در خانه نماندن به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را می‌توان به سه بخش یا سه دسته از شهروندان تقسیم بندی کرد، اولین دسته نفراتی هستند که به صورت روزمزد درمشاغل مختلف کار می‌کنند و به اصطلاح به نان شب محتاجند و مجبورند برای تامین معیشت خود روزانه به کار و کسب در آمد بپردازند.

وی ادامه داد: حیات و ادامه زندگی چنین انسان‌هایی به کار روزانه بستگی دارد و از کارگران تا بسیاری از مغازه داران در این دسته قرار می‌گیرند و متاسفانه خطر زیادی هم از حیث ابتلا به کووید-۱۹ آنها را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: بر اساس پروتکل جهانی در هنگام قرنطینه شهرها، حاکمیت باید بتواند بخشی از حداقل معیشت روزانه بسیاری از افراد تهیدست و قشر پایین را تامین کند، اما شکل و ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران به این شکل نیست و به همین دلیل چنین افرادی توصیه ماندن در خانه را نمی‌توانند رعایت کنند و شرایط به آنان دیکته می‌کند که در سطح شهر حاضر شوند.

پدریان افزود: دسته بعدی از شهروندانی که این روزها در خانه ماندن را رعایت نمی‌کنند و آنان را در کوچه و خیابان و یا در جاده‌ها به قصد مسافرت می‌بینیم، آنانی هستند که  این بیماری و تبعات بسیار بالای آن در سطح اجتماع را کم اهمیت، نادیده و یا آن را دروغ و ساخته فکر مسوولان و رسانه‌های داخلی قلمداد می‌کنند، به بیان دیگر بی‌اعتمادی این دسته اشخاص به اخبار و توصیه‌ها سبب می‌شود که در خانه نمانند و رفتاری مشابه با شرایط روزهای عادی از این دسته سر می‌زند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: افراد بی اعتماد نیز مانند شهروندانی که اشاره شد با بیرون آمدن از خانه، مشکلات خود و دیگران را مضاعف می‌کنند.

وی تقدیرگرایان را دسته سوم از افرادی دانست که برای ماندن در خانه مقاومت می‌کنند و راهی کوچه، بازار و یا اماکن مذهبی مثل مسجد و حرم‌ها می‌شوند.

به گفته پدریان، این دسته انسان‌ها می‌پندارند که بدون اذن خداوند هیچ کاری انجام نمی‌پذیرد و اتفاقی رخ نمی‌دهد بنابراین وقتی خداوند بخواهد که به ویروس مبتلا شویم بیمار می‌شویم و اگر چنانچه نخواهد ما مبتلا به بیماری نخواهیم شد.

وی گفت: برخی از شهروندان با باورهای مذهبی اینچنین طرز فکری دارند و مانند ۲ دسته از افراد ذکر شده در موضوع انتشار ویروس به توصیه پزشکان و مسوولان اهمیت نمی‌دهند و اسباب دردسر برای خود و هموطنان می‌شوند.

این استاد جامعه شناسی گفت: بی توجهی هر شخصی و با هر دلیلی تبعاتی مضر برای کل جامعه خواهد داشت و حتی احتمال گرفتاری و ابتلای افزون بر ۳۰ درصد از مردم را در ماه‌های آینده در پی خواهد داشت.

پدریان با بیان اینکه کرونا موضوعی جهانی و مرتبط با کل کشورهاست و مختص ایران نیست، تاکید کرد: توجه و رعایت توصیه‌های پزشکی که از زبان مسوولان هم بیان می شود چاره ساز این مشکل است و از ایرانیان می‌خواهیم همانند دیگر مردم کشورها  از این بیماری سرسرانه نگذرند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان، از ظهر پنجشنبه تا جمعه گذشته و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱ هزار و ۳۶۴نفر افزایش یافت که تا کنون سه هزار و ۵۲۹ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص. شده‌اند.
 در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید.

وزارت بهداشت مجموع مبتلایان به بیماری کرونا در استان اصفهان ( مجموع اصفهان و کاشان) تا روز جمعه بیست و سوم اسفند جاری را ۹۰۲ بیمار اعلام کرد که با این احتساب، این خطه در رتبه سوم ابتلا به این بیماری پس از تهران و مازندران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.