عبدالرضا مهاجری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اعتبار تخصیصی به طرح‌های مرتع و بهره‌برداری و آبخیزداری را به ترتیب ۷.۶۲ و ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی ادامه داد: تهیه طرح مرتعداری در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، بازنگری طرح‌های راکد و ممیزی در ۱۳ هزار هکتار، عملیات بیولوژیک در ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار، برداشت و تولید سالانه محصولات فرعی مراتع و جنگل‌های استان به میزان ۲۷۳ تُن با اشتغال ۱۶۵ نفر از جمله طرح‌های مرتبط با مرتع و بهره‌برداری در سال ۹۸ بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان کشت و توسعه گیاهان مولد محصولات غیر چوبی به مساحت ۶۵۸ هکتار، اصلاح و احیا با مشارکت مردم در ۹۹۷ هکتار، عملیات اجرایی آبخیزداری در ۱۱۸ هزار هکتار و انجام مطالعات آبخیزداری در ۱۲۴ هزار هکتار را از دیگر طرح‌های اصلی بخش بهره برداری و آبخیزداری برشمرد که  دارای چندین بخش و زیر مجموعه است.

مهاجری به طرح‌های حفاظتی و حمایتی در عرصه‌های طبیعی استان اشاره و خاطرنشان کرد: در این بخش ۹ طرح تعریف و با ۹.۶ میلیارد ریال از ابتدای سال تاکنون اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اجرای کمربند حفاظتی به طول ۵۵ کیلومتر، تهیه و توزیع ۲۵۰ آبگرمگن خورشیدی، تخصیص یارانه برای حمل ۱۸ هزار لیتر سوخت و کنترل آفتی به نام پروانه جوانه خوار بلوط در گستره ای به مساحت ۱۸۱ هکتار طرح های حفاظتی و حمایتی امسال را تشکیل داد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، کاهش آسیب به عرصه‌های منابع طبیعی این استان بویژه در مناطق جنگلی را منوط به توزیع اقلام گرمایشی به بومیان این مناطق دانست و یادآورشد: آموزش و فرهنگ‌سازی نیز نقش مهمی در حفظ پوشش گیاهی دارد.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می‌شود که از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.