عباس رضایی روز پنجشنبه در نشست استانداران ادوار اصفهان و اصفهانی‌های استاندار در کشور در سالن اجتماعات استانداری افزود: متاسفانه در کنار ظرفیت‌های موجود در استان اصفهان آسیب‌های خاصی وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مشورتی توسعه استان بیان کرد: استانداران ادوار گذشته اصفهان و معاونان آن‌ها در این جلسات حضور دارند و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

استاندار اصفهان اظهارداشت: استانداران ادوار گذشته راه‌های فراوانی را رفته و تجربیات فراوانی کسب کردند که احصا دستاوردها مؤثر و راهگشا در توسعه پایدار استان است.

رضایی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی با حضور استانداران ادوار گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به شناخت استانداران از وجود آن‌ها استفاده خواهیم کرد تا مشکلات استان حل شود.

وی، وضعیت فعلی این استان را برای استانداران ادوار گذشته اصفهان و مسوولان و مدیران تشریح کرد.

 سالانه ۲ کمیته استانی استانداران برگزار می‌شود

رییس مجمع استانداران کشور گفت: این اولین جلسه کمیته استانی استانداران است که سالانه یک تا ۲ مرتبه از این جلسات برگزار می‌شود.

حسین طاهری با بیان اینکه هدف از برگزاری جلسات تبادل نظر و انتقال تجربیات است، افزود: محورهای مدنظر موضوعاتی است که یک استاندار در استان موضوعات را باید پیگیری کند.

وی ادامه داد: مشکلات و معضلات استان از جمله آب جمع‌بندی و به مراجع ذیربط منعکس می‌کنیم و خواهان رسیدگی به این مسائل است.

از تجربیات استانداران گذشته استفاده خواهیم کرد

استاندار اسبق اصفهان با اشاره به حضور ۱۹ استاندار در جلسه امروز ، گفت: ۶ نفر استاندار اصفهان بودند و ۱۱ نفر اصفهانی که در دیگر استان‌ها استاندار بودند.

غلامعباس زارع میرک آبادی، هدف از برگزاری این جلسات را استفاده از تجربیات استانداران گذشته در راه بهبود کارها و حل مشکلات فعلی دانست.

وی ادامه داد: در مجمع استانداران بنا داریم از استانداران قدیمی و پیشکسوت تجلیل کنیم به همین منظور امروز از عبدالوهاب طالقانی اولین استاندار چهارمحال و بختیاری تجلیل به عمل آمد.

وی سال ۶۰ استاندار اصفهان بوده و اکنون مسوول روابط عمومی و کمیته‌های مجمع استانداران است.

محور توسعه استان اصفهان، برنامه‌ریزی و بحران آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برای استان اصفهان طرح آمایش به عنوان سند فرا دستی در دستور کار است.

حجت الله غلامی بیان کرد: محورهای توسعه استان برنامه‌ریزی و بحران آب استان است به همین منظور پروژه‌ای بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات فولاد در قالب تصمین خدمات به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: سامانه دوم آبرسانی با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی بدون دارا بودن اعتبارات ملی آغاز شده است که فولادمبارکه و ذوب آهن و ۵۶ شهرداری استان تامین منابع مالی این پروژه را در اختیار دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهارداشت: استفاده از پساب در صنعت و وابستگی صنعت به آب زاینده رود به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت بیان کرد: اگر برنامه‌ها در هفت منطقه عملیاتی شود باید زیر ساخت‌هایی در این راستا ایجاد شود.

غلامی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸- ۹۹ بودجه عمرانی استان با توجه به ظرفیت‌های موجود معادل استان گیلان و کردستان است، گفت: بودجه سیستان و بلوچستان و خوزستان ۲ برابر اصفهان، بودجه استان مازندران ۱۵ درصد بیشتر و استان‌های فارس و کرمان ۵۰ درصد بودجه استان اصفهان در مقیاس کشوری اختصاص یافته است.

 مساحت استان اصفهان حدود ۱۰۷ هزار و ۱۹ کیلومتر مربع است که ۶.۵۷ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود.

این استان براساس سرشماری سال ۹۵، جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر است که تعداد ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۷۷ نفر یعنی حدود ۵۱ درصد را مردان و ۲ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۷۳ نفر یعنی حدود ۴۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند ، همچنین استان اصفهان ۶.۴ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

۴۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در کلان شهر اصفهان زندگی می‌کنند و نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان ۰.۹۷ درصد است.

استان اصفهان در هشت سال جنگ تحمیلی ۲۳ هزار و ۴۷۰ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است که ۱۰ درصد از شهدای کل کشور را تشکیل می‌دهد همچنین ۵۰ هزار و ۳۰۷ نفر جانباز(۹ درصد کل کشور)، سه هزار و ۷۰۷ نفر آزاده (هشت درصد کل کشور)، ۵۵۰ نفر فرمانده شهید و هزار و ۲۲۰ نفر جانباز بالای ۷۰ درصد در این استان وجود دارد.

مجموعه یوسی‌اف اصفهان، سایت هسته‌ای نطنز، صنایع نادر شامل ذوب آهن، پالایشگاه و فولادمبارکه با بیش از ۵۰ درصد از مصرف فولاد کشور، صنعت نساجی، فرش دستی و ماشینی، پژوهشگاه رویان، موسس پارک‌های علم و فناوری در کشور، اولین منطقه ویژه علم و فناوری کشور، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران از جمله ظرفیتهای استان هستند. 

از جمله برنامه‌های بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید پایه‌های رویشی و بذر هیبرید محصولات گلخانه‌ای و کشت بافت سیب زمینی(در راستای کاهش وابستگی به خارج از کشور و افزایش بهره‌وری آب در استان اصفهان)، توسعه محصولات گلخانه‌ای در راستای تامین نیاز استان و ارزآوری، توسعه فعالیت‌های دامی در راستای تامین نیاز استان و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به میزان ۵۱ درصد اراضی زیر کشت است.

در سال زراعی ۹۷-۹۸، برداشت گندم در استان اصفهان در سال پرآبی ۲۷۰ هزار تن و سطح زیر کشت و تولید ۳.۲ درصد از سطح کل کشور صورت گرفت.

در سال ۹۷ با داشتن حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی در مجموع حدود ۵.۷ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی صورت گرفته که حدود پنج درصد از تولیدات کشاورزی کشور و حدود ۱۲ درصد از اشتغال استان را شامل می‌شود.

محصولات گلخانه‌ای و توسعه سطح گلخانه‌های استان به میزان هزار و ۸۴۶ هکتار و تولید سالانه حدود ۲۷۹ هزار تن تا سال ۹۷ (حدود یک سوم تولیدات باغی استان) صورت گرفته است.

صادرات از اصفهان

مسیرجاده ترانزیت و شاهراه حیاتی کشور و بهره‌مندی از راه آهن و ایجاد کارگو ترمینال در فرودگاه اصفهان و همجواری با دیگر استان‌های صنعتی کشور، موقعی بی‌بدیلی برای تجار و بازرگانان محسوب می‌شود.

در هشت ماه نخست سال جاری تعداد اقلام صادراتی استان ۱۰۷۳ قلم به ۹۰ کشور از جمله عراق، چین، اندونزی، افغانستان، تایلند، ترکیه، هند، عمان، پاکستان، امارات و ۸۰ کشور دیگر می‌باشد.

ترکیب ارزش کالاهای صادراتی استان در هشت ماهه نخست جاری چدن، آهن، فولاد، فرش دستی و ماشینی و فرآورده‌های نفتی، شیمی، آلی، محصولات لبنی، مواد پلاستیکی بوده است.

ارزش صادرات هشت ماهه سال جاری یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزنی ۴۴ درصد رشد و از نظر ارزشی ۱۸ درصد رشد داشته است.

استان اصفهان پنجمین استان صادراتی کشور است که ۹۵ درصد از محصولات صادراتی استان محصولات ساخته شده و فرآوری شده واحدهای تولیدی استان اصفهان است.

 ۵۸ بیمارستان‌ موجود در حوزه فعالیت دانشگاه(دانشگاهی و غیر دانشگاهی)، ۳۷ بیمارستان وابسته به دانشگاه وجود دارد، تعداد کارکنان بهداشت و درمان ۲۸ هزار و ۱۵ نفر است.

همچنین ۲۳ شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها وجود دارد. √√ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از ۴۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی و ۱۹۹ رشته در استان اصفهان وجود دارد، همچنین این استان دارای ۲۲ هزار اثر تاریخی شناخته شده است.

تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری در حال اجرا در استان اصفهان ۳۷۱ پروژه با بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی است. بازدید گردشگران تا پایان مهرماه سال ۹۷، ۳۳۰ هزار نفر با ۲۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن بوده است.

ظرفیت علم و فناوری

۲۶۲ هزار دانشجو در ۲۳۱ مرکز علمی و دانشگاهی استان اصفهان با بیش از ۶ هزار و ۲۴۴ عضو هیات علمی مشغول به تحصیل علم و دانش هستند.

بنیاد نخبگان

۲۸۰۰ نفر تعداد نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش هستند که بعد از تهران بالاترین تعداد نخبگان در کل کشور است.

تعداد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور چهار هزار و ۵۷۷ است که اصفهان رتبه دوم از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان را داراست.

۵۲۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک، فروش فناوری و یا مشارکت سرمایه گذار در  تجاری سازی ۷۶ فناوری و هزار و ۲۰۰ فناوری و محصول تجاری سازی شده وجود دارد.

 چالش‌ها و آسیب‌های استان اصفهان

آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود، عدم تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین‌المللی،گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب، نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار و غیرقابل جبران فرونشست سراسری دشت‌ها معضلات این استان به شمار می‌رود.

همچنین آثار و نشانه‌های بحران و کمبود آب در حوضه زاینده رود، خطر نابودی میراث ایران- اسلامی در اصفهان در پی خشک شدن رودخانه زاینده رود، نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرق، خشک شدن باغ‌های چند صد ساله و دارای حقابه مصرح در طومار شیخ بهایی و پیامدهای خشک شدن رودخانه زاینده رود بر زندگی و روان مردم از دیگر مشکلات این استان به شمار می‌رود.

بحران آب در حوضه زاینده رود یک معضل ملی است، از این رو آب آشامیدنی ۶ میلیون  نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده رود، یزد، کاشان، نایین و اردستان و ...، ۶۸ درصد تولید آهن و فولاد کشور، ۸.۵ درصد تولید برق کشور، ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور وابسته به جریان زاینده رود هستند.

تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، امنیتی را موجب خواهد شد که آثار و پیامدهای سوء آن ابعادی ملی خواهد یافت.

دشت‌های با بیشترین افت تجمعی آب زیرزمینی در استان اصفهان، مهیار با افت تجمعی ۴۶.۶۹ متر در بازه زمانی ۳۷ ساله، دامنه با افت تجمعی ۳۹.۹۸ متر در بازه زمانی ۳۵ ساله، اصفهان- برخوار با افت تجمعی ۳۵.۱۷ متر در بازه زمانی ۳۶ ساله و دشت گلپایگان با افت تجمعی ۲۷.۴۵ متر در بازه زمانی ۲۵ ساله است.

محدوده‌های اصفهان- برخوار و شهرضا در سال ۱۳۴۵ اولین دشت‌های استان اصفهان هستند که ممنوعه شده‌اند.

اعلام ممنوعیت دشت‌ها به منزله زنگ خطری در جهت جلوگیری از افت مستمر سطح آب و متعاقبا فرونشست است.

استان اصفهان با ۲ سیمای متفاوت محرومیت

اصفهان استانی توسعه نیافته، آلاینده‌های زیست محیطی، آب و خشکسالی، مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده، حاشیه نشینی و پروژه‌های نیمه تمام به جای مانده از سال‌ها گذشته است.پروژه‌های شاخص عمرانی استان اصفهان پروژه‌های آب رسانی از جمله پروژه اجرای سد کوهرنگ۳، پروژه تونل کوهرنگ ۳ و اجرای خط سامانه دوم آبرسانی است. پروژه‌های راه و باند و راه آهن شامل پروژه تکمیل و احداث آزادراه شرق اصفهان(بخشی از کریدور شمال به جنوب) و پروژه اجرای قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.