با توجه به بارش خوب سال گذشته و اوائل سال جاری، رودخانه زاینده‌رود امسال در اصفهان جریان داشت اما میزان خروجی سد زاینده‌رود با توجه به نیاز آبی برای کشت بهاره و پاییزه، در مقاطع مختلف کاهش یا افزایش یافت.

آخرین بار،  خروجی سد زاینده رود از ۲۱ آبان امسال به‌منظور کشت پاییزه و توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های غرب و شرق استان اصفهان به ۷۵ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت و کمتر از یک ماه پس از آن یعنی ۱۵ آذر مجدد میزان خروجی سد کاهش یافت و به ۱۶ متر مکعب بر ثانیه رسید.

حال دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان می‌گوید که اگر بارش‌های پاییزه و زمستان امسال در این خطه خوب باشد نیاز به افزایش خروجی سد زاینده‌رود تا پایان سال نیست.

اسفندیار امینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اما اگر بارندگی‌ها محدود باشد شاید لازم شود که دریچه‌های سد از بهمن امسال مجدد باز شود.

وی بدون اشاره به میزان اراضی و باغ‌های زیر کشت استان در سال زراعی جاری، تاکید کرد: امسال کشاورزان کشت خوبی داشتند.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مقدار آب پشت سد زاینده‌رود در زمان حاضر حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب و ورودی به مخزن سد ۱۹ متر مکعب بر ثانیه است.

حسن ساسانی افزود: مقدار بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود  از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تا نیمه آذر حدود ۱۶۷ میلی‌متر بود در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل ۳۷۵ میلی‌متر و در متوسط بلند مدت( ۴۴ ساله) ۲۳۵ میلی‌متر بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه میزان آب باقی‌مانده در بستر رودخانه تا اطلاع ثانوی و تصمیم‌های بعدی درباره زمان افزایش میزان خروجی سد زاینده‌رود، اندک خواهد بود، خاطرنشان کرد: همین مقدار کم در صورتی که به تالاب بین‌المللی گاوخونی برسد برای حقابه زیست محیطی استفاده می‌شود.

ساسانی تاکید کرد: در شرایط مطلوبی از حیث برخورداری از منابع آبی قرار نداریم بنابراین استفاده بهینه از آب در تمامی بخش‌ها امری ضروری است.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان حدود ۵۶۰ هزار هکتار است و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی این استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

سطح زیر کشت اراضی این خطه در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود منابع آبی و جاری نبودن زاینده‌رود در برخی از ماه‌ها، کاهش یافت و به حدود ۲۰۰ هزار هکتار رسید اما امسال با توجه به بارش‌های خوب و جاری بودن رودخانه این میزان افزایش یافت و به بیش از ۳۰۰ هزار هکتار رسید.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در فلات مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.