کلوچه سنتی که سوغات محلی ویژه این خطه است که با آرد گندم سبوس‌دار، شربت بار (شکر و آب)، روغن جامد، هل، وانیل و مغز پسته به شیوه‌ای خاص از سوی قنادهای کاشانی پخته می‌شود.

کارشناس مردم شناسی و عضو شورای ثبت میراث و حرایم استان اصفهان روز جمعه در این زمینه گفت: دانش و مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان دارای پیشینه‌ای دیرینه است و به طور معمول نزدیکی‌های عید نوروز پخت آن رونق بیشتری می‌گیرد.

عباس تراب‌زاده افزود: این کلوچه سنتی به عنوان شیرینی ویژه عید در کاشان به شمار می‌آید و از آن برای پذیرایی در مهمانی‌ها هم استفاده می‌شود. 

وی بیان کرد: تصمیم داریم در آینده مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، باقلوا و همچنین قطاب ویژه کاشان را هم به نام این منطقه ثبت ملی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز با قدردانی از پیشکسوتان قنادی برای همکاری و همراهی در فرآیند ثبت این اثر تاکید کرد: با توجه به اینکه مهارت پخت کلوچه سنتی ثبت ملی شده، باید تولیدکنندگان این نوع از شیرینی به کیفیت، نحوه بسته‌بندی و ارایه آن دقت کامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: ۲۹ اثر از شهرستان کاشان تاکنون در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و امیدواریم با تلاشی که در حوزه ثبت اداره انجام می‌شود، شاهد ثبت تعداد بیشتری از آیین‌ها و مهارت‌های مردمی در فهرست آثار ملی باشیم.

آیین گلاب‌گیری قمصر، قالی‌شویان مردم فین در مشهد اردهال، نخل‌گردانی، هوم بابایی، مهارت زیلوبافی، شعربافی، پخت گوشت لوبیا و سمنوی نذری از جمله میراث‌ معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک‌هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.