حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: تداخل و موازی‌کاری در تصمیم‌سازی فعالیت‌های قرآنی در کشور و استان اصفهان زیاد است و نهادهای اداری زیادی متولی این حوزه هستند اما هیچ کدام اختیار کامل ندارند.

۶ هزار موسسه و خانه قرآن در کشور فعالیت دارد.

وی بیان کرد: هم‌افزایی و تمرکز در مدیریت و تصمیم‌سازی در این عرصه برای تدوین چشم‌انداز و توسعه فعالیت‌های قرآنی لازم است که با چنین اقدامی فعالیت‌های اثربخش مطمئن انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها موجب کیفیت‌بخشی در اقدامات و انجام فعالیت‌های جدید می‌شود، خاطرنشان‌ کرد: تعداد بالای مراکز تصمیم‌گیری و اجرای بخش زیادی از فعالیت‌ها در مراکز استان‌ها موجب غفلت از نیازهای فرهنگی و قرآنی در مناطق روستایی و محروم شده‌ است.

به گفته مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی اصفهان، روحانی ثابت در بسیاری از مساجد روستایی وجود ندارد و فقط در وقت‌های خاص سال این افراد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی به روستاها می‌روند که چنین موضوعی موجب کاهش ارائه خدمات در این مناطق شده است.

وی ادامه‌ داد: طلاب و روحانیون تنها نباید مشغول به تحصیل در مدارس علمیه باشند بلکه باید نقش فرهنگی خود را در مناطق روستایی ایفا کنند و دولت نیز با مشارکت مردم هزینه های مورد نیاز این فعالیت‌ها را فراهم کند.

انصاری شناسایی نیازهای روز جامعه را مهم برشمرد و اظهارداشت: نیازسنجی خوبی در جامعه نشده و متناسب با نیازهای جامعه فعالیت های فرهنگی و قرآنی ارائه نمی‌شود و باید در این حوزه به صورت تخصصی کار بشود.

وی پیوند بین مسجد و فعالیت‌های فرهنگی را به رونق بخشی فعالیتهای این عرصه مهم اعلام‌  و اضافه کرد: مساجد روستایی و شهری محور خوبی برای این دسته از فعالیت‌ها هستند اما باید نیازهای منطقه توسط فعالان و متخصصان شناسایی و در این مراکز برنامه ارائه شود.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های مالی با فعال‌سازی بخش مشارکتی مردم و سنت‌های حسنه‌ای مثل وقف قابل رفع است، گفت: برای تامین نیازهای فرهنگی خانواده ها و افراد جامعه باید مشارکت داشته‌ باشند و در مواقعی که دولت با محدودیت اعتباری روبرو است نباید دچار مشکل بشویم.

۴۰۰ مؤسسه و تشکل مردمی قرآن و عترت در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.