حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تالار اجتماعات این ستاد افزود: این ستاد با حضور بانوان در ورزشگاه ها با شرایط فعلی موافق نیست اما اگر مسئولان به ویژه در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال همه ظرفیت ها و امکانات موجود را برای احیای ارزش های اخلاقی در این اماکن، به کار گرفتند، بانوان می توانند بروند و فوتبال را ببینند.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم جلوتر از شرع قدم برداریم، اظهار داشت: اما با توجه به شرایط فعلی از نظر دینی، اجتماعی، اخلاقی و بومی در ورزشگاه ها، زمینه مناسبی برای حضور بانوان فراهم نیست از طرفی مسئولان تکلیف دارند که طبق قانون اساسی، در نظام جمهوری اسلامی همه ظرفیت ها را در جهت احیای ارزش های اخلاقی به کار گیرند.

عبداللهی نژاد، برخی از این امکانات و ظرفیت ها را در فضا سازی مناسب برای حضور بانوان، ورودی ورزشگاه ها، ترافیک، کنترل در ورودی و استفاده از قوانین موجود خواند و تصریح کرد: به عنوان مثال مسئولان می توانند از ورود افراد اغتشاشگر و مخل آسایش به ورزشگاه با استفاده از ظرفیت های قانونی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها بیشتر مربوط به فوتبال است و سیاست های کلان در آن دخل و تصرف دارد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در ورزشگاه ها شاهد استفاده از ادبیات نامناسب و وجود حواشی زیاد هستیم که نه تنها در شان بانوان بلکه در شان مردان نیز نیست و باید اصلاح شود و اینکه بانوان در چنین مجامعی حضور پیدا کنند، مناسب نیست.

مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان  در این باره گفت: باید از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای ایجاد شرایط مناسب جهت حضور بانوان در ورزشگاه ها، مطالبه گری شود.

سید هادی حسینی با بیان اینکه عده ای به دنبال حقوق بشری کردن این موضوع هستند، افزود: برخی می گویند که نهادهای ارزشی اجازه این کار را نمی دهند در حالی که باید از مسئولان خواست تا وظایف قانونی خود برای ایجاد فضای مناسب جهت حضور بانوان را فراهم کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان همچنین با اشاره به اینکه این ستاد ناظر بر رعایت شدن حق مردم در اداره های مختلف است، گفت: مشکل ریشه ای، فساد اداری است که باعث ایجاد بدبینی در بین مردم نسبت به نظام می شود.

وی با بیان اینکه در اداره های دولتی از نظر مسائل ظاهری، مشکل خاصی وجود ندارد، تاکید کرد: درباره مفاسد اقتصادی نیز تحقیقاتی داشتیم و عده ای در برخی اداره ها که نسبت به تضییع حق مردم و بیت المال اقدام می کردند، دستگیر شدند.

عبداللهی نژاد افزود: ما با امکانات کم، مواردی را که گزارش می شود به مراجع قضایی اعلام وصول و تا به نتیجه رسیدن آن، مطالبه گری می کنیم.

وی همچنین گفت: وقتی می بینیم در اداره ای حق مردم رعایت نمی شود، پرداختن به حجاب زنانی که وارد اداره می شوند، در اولویت و منطقی نیست، نمی خواهم بگویم حجاب در اولویت نیست، اولویت هست اما وقتی در مسhله حجاب رفتیم حجاب دختر فلان مسئول که به خارج کشور رفته است یا سلبریتی ها در اولویت است.

عبداللهی نژاد تصریح کرد: ما به بدنه دولت انتقاد داریم زیرا وقتی همه دستگاه های اجرایی برای مقابله با پوشاک نامناسب در واحدهای صنفی و ترویج پوشش مناسب اقدام می کنند می بینیم که فلان آقا با چند خانم که همین پوشاک را به تن دارند، عکس گرفته است که این به نوعی، مجوز صادر کردن برای هر کسی که هر لباسی می خواهد بپوشد و اینجاست که دست ما بسته می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی فروشگاه ها به طور سازماندهی شده پوشاک قاچاق و نا مناسب را وارد کشور می کنند، اضافه کرد: در دهه محرم امسال نیز تعدادی لباس های مشکی نامتعارف یا مبتذل وارد بازار و با آنها برخورد شد.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان با تاکید بر اینکه مردم از حق ارشاد، نصیحت و امر به معروف به همه حتی در بالاترین رده های حکومتی برخوردارند، گفت: این حق ناظر بر این است که اگر کسی امر به معروف کرد نباید بودجه آن با مشکل مواجه شود.

به گفته وی، شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره های بودجه هایی را برای ستاد امر به معروف تصویب می کرد اما پس از آنکه جلوی منکراتی را گرفتیم، بودجه ما در دوره جدید حذف شد.

عبداللهی نژاد افزود: همچنین ما در جلسه ای در سال های گذشته دعوت می شدیم و سال گذشته لوحی به عنوان مدیر نمونه به ما دادند اما چون تذکری به فردی دادیم که ذینفوذ بود، دیگر ما را دعوت نکردند و مدیر نمونه نیستیم.

وی همچنین با تاکید بر طبق ماده ۶۴ آیین دادرسی کیفری، هر فرد یا نهاد اگر جرمی را می بیند می تواند شکایت مطرح کند، اظهار داشت: نوع کار ما شکایت نیست بلکه بیشتر گزارش به نهادهایی مانند اطلاعات، حراست اداره ها، قوه قضاییه و بازرسی و مطالبه گری درباره نتایج آنهاست.

وی با انتقاد از مجموعه هایی که برای جلوگیری از محکومیت برخی افراد رایزنی می کنند، اضافه کرد: ای کاش این افراد این همت را برای رفع مشکلات شهر می گذاشتند و از دستگاه قضایی تشکر می کنم که زیر بار نرفتند.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه ما حزبی و سیاسی نیست و با هیچ فردی، غرض ورزی نداریم، تصریح کرد: ما آنجا که حق مردم ضایع می شود، حق شکایت داریم و تا کنون مواردی در این زمینه انجام شده است هرچند در برخی موارد از ما شکایت شد و بارها برای پاسخگویی به دستگاه قضا رفتم.

عبداللهی نژاد با بیان اینکه کارهای ایجابی این ستاد، چند برابر موارد سلبی است، افزود: اما به دلایل مختلف، کارهای سلبی بیشتر رسانه ای می شود در حالیکه بیشترین حجم کارهای ما ایجابی است.

وی با اشاره به راه اندازی کانون فطرت در ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان خاطرنشان کرد: تشکیل این کانون از وظایف ما نبود اما با توجه به دغدغه های موجود اقدام به راه اندازی آن طی هماهنگی با نیروی انتظامی کردیم.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان اضافه کرد: با توجه به تبعاتی که تشکیل پرونده های قضایی برای نوجوانان و جوانان به دلیل مسائل اخلاقی در آینده برای آنها دارد از نیروی انتظامی درخواست کردیم تا افرادی که دستگیر می شوند را به دادگاه معرفی نکنند بلکه با مراجعه به کانون فطرت، مورد ارشاد و آموزش قرار بگیرند.

عبداللهی نژاد با اشاره به اینکه این کار از سال ۹۷ تا کنون برای حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر انجام شده است، تصریح کرد: این کار برای افرادی که در مرتبه اول یا دوم دچار مسائل اخلاقی شدند، انجام می شود و برای دفعات بالاتر خود نیروی انتظامی درباره آنها اقدام می کند.

وی، رصد فضای مجازی و دریافت گزارش های مردمی را از دیگر فعالیت های این ستاد خواند و اظهار داشت: ما ناظر به رفتارهای علنی هستیم و نه ناظر به تجسس و فضاهای خصوصی بلکه مواردی که در معرض عموم قرار دارد مانند کانال های تلگرام یا صفحه های باز اینستاگرام که به عنوان مثال در آن کالایی تبلیغ می شود و دنبال کنندگان (فالوور) بالایی دارند، رصد و تصاویر یا مضامینی که خدشه به فرهنگ ما وارد می کند، شناسایی خواهد شد.

عبداللهی نژاد ادامه داد: پس از شناسایی این موارد، افراد مرتبط با آنها را دعوت و در گفت و گوی دوستانه، موارد قانونی و مجازات هایی که وجود دارد را متذکر می شویم و بیش از ۹۵ درصد آنها پذیرای این مطالب هستند زیرا مردم حرف حق را به صورت منطقی می پذیرند و تذکر لسانی، معجزه می کند.

وی با تاکید بر اینکه در این گونه موارد، افراد شخصی مورد اولویت ما نیستند بلکه بیشتر افرادی که مسئول هستند یا صنف را اداره می کنند مد نظر هستند، گفت: بیشترین تلاش ما در حوزه ایجابی است و اگر در مواردی، این کار به نتیجه نرسید از روش سلبی استفاده می کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان با اشاره به برخی آسیب های اجتماعی گفت: لازم است با افرادی که بستر گناه را فراهم می کنند برخورد شود و نه فقط فرد گناهکار.

عبداللهی نژاد درباره سگ گردانی توضیح داد: تا کنون هیچ مرجع تقلیدی نگفته است که اگر سگ با خود به کوچه ببرید، اشکال دارد اما مساله مهم در این موضوع، ترویج سبک زندگی غربی است که باید با آن مقابله کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با سگ گردانی در معابر عمومی از نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و شهرداری مطالبه کردیم، افزود: لازم است کارهای فرهنگی و اقدام بیشتری در این زمینه در اماکن عمومی و پارک ها صورت گیرد.

وی درباره برگزاری نمایش های مدلینگ در اصفهان، توضیح داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که مجوزی برای این کار نداده است و گزارش آن از سوی ستاد امر به معروف به مرجع قضایی ارسال شد و هنوز نمی دانم مدعلی العموم آن را جرم تشخیص داده است یا خیر.

عبداللهی نژاد با تاکید بر اینکه آنها که می گویند حجاب اولویت ما نیست، حرف انتخاباتی می زنند، گفت: هم حجاب مهم است و هم مسائل اقتصادی و مسئولان در اولویت هستند زیرا آنها به امکانات و اختیارات دسترسی دارند و مردم عادی که اختلاس نمی کنند.

وی با بیان اینکه هیچکدام از مسائل را کم اهمیت تر از سایرین ندانستیم، افزود: درباره مفاسد اقتصادی در اصفهان نیز گزارش ها و پرونده های متعدد در این زمینه داریم و تشخیص جرم بودن آنها به عهده ما نیست بلکه فقط گزارش می کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان، مهمترین مسائل این ستاد را بحث های مالی دانست و اظهار داشت: دولت و مراجعی که پیش از این برای تامین بودجه اقدام می کردند، انقباضی عمل می کنند.

وی، تفکر برخی مسئولان را نیز از دیگر مشکلات این ستاد خواند و افزود: تعدادی از آنها حتی یک مرحله بالاتر از لیبرال قرار دارندو می گویند افرادی که تفکر دینی دارند، کنار بروند.

عبداللهی نژاد با تاکید بر اینکه ما بر رفتار علنی ناظر هستیم، تصریح کرد: آنچه که پشت پرده اتفاق می افتد پیدا نیست و آن مشکل اساسی می باشد، کار ما گفتاری است و می گوییم و رد می شویم.

وی درباره نظارت بر عزاداری ها و هیات مذهبی توضیح داد: تا کنون گزارش خاصی ازآسیب های این بخش در اصفهان نداشتیم و اگر مردم مواردی دارند به ما اعلام کنند تا بررسی شود.

وی امور هیئات مذهبی را مربوط به سازمان تبلیغات اسلامی دانست و اضافه کرد: اقدام عملی درباره آن نمی توانیم داشته باشیم زیرا در حیطه ما قرار ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان با تاکید بر اینکه قمه زنی، خلاف شرع است، خاطرنشان کرد: در چند مورد مدیران هیئات مذهبی را خواستیم و به آنها تذکر دادیم که در برخی موارد، اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه با فعالیت موسیقی خیابانی به شکل موجود مخالفیم، گفت: اگر آنها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند بیایند فعالیت کنند زیرا اگر حاکمیت اجازه داد ما نمی توانیم ورود کنیم.

عبداللهی نژاد ادامه داد: اگر هیات مذهبی نیز بدون مجوز و با ایجاد ترافیک و صدای بلند در ساعت های نا مناسب فعالیت کنند نیز خلاف قوانین، شرع و حقوق شهروندی است.

وی درباره دوچرخه سواری بانوان توضیح داد:همه مراجع، دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی را حرام می دانند یا جایز نمی دانند و طبق قانون مجازات اسلامی، هر کس در انظار عمومی عمل حرام انجام داد، جرم محسوب می شود.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان با بیان اینکه لازم است اداره ورزش و شهرداری نسبت به ایجاد مکان مناسب برای دوچرخه سواری بانوان اقدام کنند که تا کنون فقط شهرداری اصفهان در این زمینه اقدام کرد.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ گفت: بر اساس این قانون، همه مصوبه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر لازم اجراست و استنکاف از آن جرم محسوب می شود و از همه ظرفیت های نظامی که در استان مستقر است برای فعالیت این ستاد استفاده شود.

ول تا هفتم محرم با توجه به هدف والای قیام حضرت امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان هفته احیای این فرایض نامگذاری شده است.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.