رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بر ضرورت بازسازی اثرهای تاریخی و ثبتی این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای مرمت این ۱۱ اثر ۸۵۰ میلیون ریال اعتبار استانی که بیشتر آنها به صورت اسناد و سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شد.

مجید نوری افزود: این میزان اعتبار جهت ساماندهی بناهای عمومی و مذهبی شهرهای آران‌وبیدگل، نوش‌آباد، ابوزیدآباد و سفیدشهر می‌باشد که به منظور حفاظت، مرمت، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ثبت و تعیین حریم اثرها تخصیص یافت.

وی بیان کرد: محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع تا مسجد علی نوش‌آباد، خانه تاریخی حاج ذبیح الله ارباب، بهسازی موزه شترخان نوش‌آباد، زیرساخت گردشگری شهر زیرزمینی سفیدشهر، حسینیه درب مختص‌آباد، بازسازی خانه صدیقیان و عصارخانه تاریخی آران‌وبیدگل، بهسازی و حفاظت پایگاه نوش‌آباد، آب انبار تاریخی بخش کویرات و مجموعه خواجه ابوزیدآباد از جمله این بناها است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل با اشاره به آغاز بازسازی ۲ اثر تاریخی این شهرستان تشریح کرد: خانه تاریخی حاج ذبیح الله ارباب، واقع در محله درب ریگ نوش‌آباد که پیشینه آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و سال ۸۴ با شماره ۱۴۴۰۹ در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده، با اختصاص ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی برای تراشیدن بدنه و سقف های فرسوده، اندود، سفید کاری، اجرای کف فرش آجری، ایجاد نامش جهت دفع رطوبت و اجرای مکانیکال و الکتریکال بازسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: موزه شترخان نوش‌آباد از دیگر بناهای دوره قاجاری که سال ۸۴ به شماره ۱۳۱۱۵ در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسید، با ۵۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی نسبت به اجرای ختایی فرش بام، نماسازی بدنه شامل ازاره و اجرای آجر سنتی و در نهایت اندود کاهگل آن اقدام شد.

نوری به وجود ۱۵۰ خانه دارای ارزش تاریخی در شهرستان آران‌وبیدگل که تنها ۳۹ باب از آنها در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده، اشاره کرد و اظهار داشت: نزدیک به ۱۰ درصد از این خانه‌های تاریخی ثبت نشده آران‌وبیدگل در آستانه تخریب قرار دارد که از جمله آنها خانه کرباسی‌ها است.

۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در شهرستان آران‌وبیدگل شناسایی شده که از میان ۱۳۹ مورد تاکنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیدند.

آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.