دانش آموزان با نیازهای ویژه به کودکانی اطلاق می شود که توانایی فهم و درک دروس و مهارت های اجتماعی در آنها نسبت به سایر دانش آموزان کمتر و ضعیف تر است.

شهین جوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی و پژوهش های صورت گرفته نشان داد که یکی از علت های فزونی دانش آموزان با نیاز ویژه در پایه ابتدایی و مردودی در این دوره، سطح سواد اولیا بود به طوری که ۶۰ درصد اولیای این دانش آموزان بی سواد و یا کم سواد بودند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان اظهارداشت : در این راستا به دلیل این که شاید درصد کمی از بچه ها به دلیل کیفی نبودن آموزش مدرسه دچار افت تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل شوند برنامه بهبود کیفیت در مدارس  در سال تحصیلی جدید اجرا می شود.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه کیفیت بخشی پایه اول ابتدایی امسال  همچون سال گذشته در سطح مدارس بمنظور بهبود فرآیند تعلیم و تربیت و پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان ادامه می بابد.

جوانی با بیان این که آموزش حق مسلم دانش آموزان است تصریح کرد : یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین که امسال به طور جدی و کامل در سطح آموزش و پرورش اجرایی می شود نیز تاکید بر فرآیند یاددهی و یادگیری است.

وی تصریح کرد: در این راستا علاوه بر شناسایی دانش آموزان با نیاز ویژه به توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی با هدف پیشگیری از افت تحصیلی و کاهش تکرار پایه نیز پرداخته خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان ، همچنین به برگزاری یک کارگروه تخصصی با حضور استادان دانشگاه و آموزگاران مجرب بمنظور برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل علل و عوامل موثر بر تکرار پایه دانش آموزان پایه اول و تحلیل وضعیت دانش آموز با  نیاز ویژه در این پایه اشاره کرد.

وی یادآور شد: همچنین ایجاد پایگاه های رشد به شکل قطبی و از محل تامین اعتبار استانی، تهیه  بسته های آموزشی برای آموزش غیرحضوری اولیا، برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی برای والدین دانش آموزان با نیاز ویژه را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد.

جوانی با اشاره به اجرای سنجش زودهنگام سلامت دانش آموزان گفت: این سنجش از پایه اول در سال های گذشته به دوره پیش دبستانی انتقال داده شده تا هر چه زودتر بتوان با شناسایی این دانش آموزان به مداخله بهنگام در وضعیت تحصیلی آنها پرداخته شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق متاسفانه درباره  نوآموزانی که در سایر مراکز غیر از آموزش و پرورش تحصیل می کنند اتفاق نمی افتد زیرا آنها نمی توانند سنجش زودتر از هنگام داشته باشند زیرا ثبت سناد آنها صورت نمی گیرد و مجوز لازم را از آموزش و پرورش نگرفته اند.

جوانی از تمامی دست اندرکاران و نهادهایی که وارد مقوله پیش دبستانی شدند خواست تا به عنوان یک امر حاکمیتی که آموزش از چهار یا پنج سالگی و تا پایان دوره متوسطه دوم بر عهده آموزش و پرورش است، مجوز  لازم از آموزش و پرورش را بگیرند تا حق آموزش صحیح از بچه ها گرفته و تضییع نشود.

وی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برای دانش آموزان با نیاز ویژه را، ایجاد کتابخانه تعاملی برای آنها با عنوان "همراه مهربان" اشاره کرد که در آن حدود بیش از ۴۰۰ کتاب بارگذاری شده و به حالت انیمیشن امکان ضبط صدا را برای بچه ها فراهم کرده تا آنها از روی متن بخوانند و ضبط کنند و دوباره بشنوند.

در این استان افزون بر پنج میلیون نفری تاکنون چهار هزار و ۸۰۴ دانش آموز بازمانده و تارک از تحصیل شناسایی شدند.

 یکهزار و ۲۱۹ نفر شامل ۷۰۰ نفر پسر و ۵۱۹ نفر دختر  از این تعداد  بازمانده از تحصیل (کودکانی که شرایط سنی ورود به پایه اول را دارند ولی متاسفانه وارد آموزش و پرورش نمی شوند) هستند.

همچنین سه هزار و ۵۸۵ نفر از این تعداد شامل یکهزار و ۹۶۳ نفر پسر و یکهزار و ۶۲۲ نفر دختر تارک از تحصیل (افرادی که به نوعی وارد سیستم آموزش و پرورش شدند و به دلایلی سیستم را ترک کردند) هستند.

استان اصفهان افزون بر ۸۵۰ هزار نفر دانش آموز دارد.

/۶۰۲۶/۶۹۹۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.