به گزارش ایرنا، علی محمد هاشمی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سالن کنفرانس جمعیت هلال احمر اصفهان، اظهارداشت: راه اندازی خانه های هلال احمر در روستاها و محله ها شهرها در برنامه های این جمعیت قرار دارد و در این راستا در حال فراهم کردن زمینه عقد تفاهم نامه با وزارت کشور برای ایجاد این خانه ها هستم.
وی بیان کرد: این خانه ها در شهرها و روستاهای بالای پنج هزار نفر با محوریت دهیاران و شهرداران برای ایجاد تیم های کنشگر محلی برای آموزش و امدادرسانی به نیازمندان در صورت بروز حوادث غیر مترقبه ایجاد می شود.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان به نقش سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برای امدادرسانی به هموطنان در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: برای اولین بار با محوریت استانداری اصفهان هماهنگی خوبی بین جمعیت هلال احمر استان و سمن ها برای کمک رسانی به هموطنان سیل زده انجام شد.
وی اظهارداشت: بنگاههای اقتصادی استان در قبال مسئولیت های اجتماعی خود در سیل اخیر فعالیت های خوبی را انجام دادند و برای ساماندهی این فعالیت ها ایجاد واحد مسئولیت پذیری اجتماعی در معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر استان در دستور کار قرار گرفت.
به گفته هاشمی بسیاری از بنگاههای اقتصادی استان در سیل اخیر 2 تا 100 میلیون تومان به هموطنان سیل زده کمک کردند.
وی ایجاد واحد تعامل با سمن ها را از دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد و افزود: این واحد زمینه همکاری سمن ها برای امدادرسانی به نیازمندان در حوادث غیر مترقبه را برعهده دارد و در زمان هایی که با این حوادث مواجه نیستیم، فعالیت آنها برای پیشگیری از معضلات اجتماعی هدایت می شود.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان به اقدام های انجام شده برای امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان های خوزستان، لرستان و آق قلا توسط این جمعیت اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدام ها جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی بود که توسط 700 داوطلب به مدت 13 هزار و 800 ساعت انجام شد.
وی ارزش کمک های غیر نقدی که تاکنون توسط جمعیت هلال احمر اصفهان به مناطق سیل زده ارسال شده است را 110 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان 14 میلیارد ریال کمک های نقدی از طریق واریز به صندوق های جمعیت هلال احمر و دستگاه کارتخوان جمع آوری شده است.
هاشمی اضافه کرد: 65 درصد این کمک ها به خوزستان، 43.5 درصد به لرستان و مابقی به گلستان و مناطق سیل زده فریدونشهر واقع در 180 کیلومتری غرب اصفهان ارسال شده است.
وی اظهارداشت: کل کمک های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده توسط جمعیت هلال احمر پس از جمع بندی اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر اصفهان با بیان اینکه به رغم هجمه های گسترده برای از بین بردن اعتماد و همبستگی ملت ایران، سرمایه های اجتماعی کشور بالاست، گفت: سیل خروشان ملت ایران برای کمک به هموطنان سیل زده، سرمایه اجتماعی کشور را متجلی کرد.

** تیم های امداد و نجات اصفهان در قالب یک گروه کامل به مناطق حادثه دیده اعزام شود
همچنین معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این نشست خبری با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی بین دستگاههای اجرایی استان برای امداد و نجات در صورت بروز حوادث غیر مترقبه وجود دارد، گفت: این هماهنگی موجب شد تا به رغم جاری شدن سیل در برخی نقاط اصفهان، شرایط بحرانی نشود و از بروز بحران در مناطق سیل زده استان از جمله سمیرم و فریدونشهر جلوگیری شد.
داریوش کریمی با اشاره به اینکه تاکنون مسئولیت امدادرسانی به مناطق سیل زده کشور بصورت یکپارچه به تیم های متولی امداد و نجات این استان واگذار نشده است، گفت: برای نمونه در سیل اخیر جمعیت هلال احمر اصفهان در یکی از شهرها، سپاه استان در منطقه ای دیگر و راه و شهرسازی در روستاهایی در استان دیگر مشغول به فعالیت بودند.
وی با اشاره به اینکه این تیم ها در استان اصفهان در کناریکدیگر کار کرده اند و هماهنگی لازم را دارند، اظهارداشت: از وزارت کشور خواسته ایم تا در صورت بروز حوادث غیر مترقبه، نیروهای امداد و نجات استان را بصورت یکپارچه به محل مورد نظر اعزام کند تا در کمک رسانی تسریع شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان تصریح کرد: ارکان مدیریت در شهرهایی که دچار حوادث غیر مترقبه شده اند، انسجام لازم را برای دراختیار دادن اطلاعات لازم به نیروهای معین اعزام شده از استان های دیگر را ندارند و به همین منظور ستاد بحران استان اصفهان باید بصورت یکپارچه در محل حضور یابد تا بتواند با انجام کارگروهی به پیشبرد اهداف کمک کند.
وی در عین حال با اشاره به اینکه در فروردین سالجاری 16 استان کشور درگیر سیل بود، گفت: مقابله باسیل با این حجم گسترده و امدادرسانی به سیل زدگان کار آسانی نبود اما طی اقدام های خوب انجام شده توسط دستگاههای مختلف، در کمترین زمان ممکن اسکان اضطراری سیل زدگان انجام و به نحو احسن به آنها امدادرسانی شد.
وی با بیان اینکه بی توجهی مردم به هشدارها امداد و نجات را در حوادث غیر مترقبه دشوار می کند در این زمینه خواستار فرهنگ سازی رسانه ها برای افزاش آگاهی عمومی شد.
کریمی به آمار اجناس امدادی ارسال شده به استان های سیل زده کشور توسط جمعیت هلال احمر استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در مجموع 9 هزار و 862 تخته چادر به این استان ها ارسال شد که بیش از پنج هزار عدد آنها به لرستان و بیش از 2 هزار عدد آنها به خوزستان و یک هزار عدد آنها به استان فارس ارسال شد.
به گفته وی همچنین از سوی این جمعیت 12 هزار و 270 تخته پتو ، 523 تخته موکت و سبدهای غذایی یک ماهه به این استان ها ارسال شده است.

*** 75 درصد نیروهای موثر امدادگر افراد بازمانده از حادثه هستند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: براساس تحقیقات انجام شده 75 درصد نیروهای موثر امدادگر در حوادث غیر مترقبه افراد بازمانده از حادثه هستند بنابراین باید سطح آگاهی مردم را نسبت به مقابله با حوادث غیر مترقبه و جلوگیری از بحران در چنین شرایطی افزایش داد.
محمد مومنی اظهارداشت: هلال احمر بدون مردم معنا و مفهومی ندارد و رشد و پوپایی این جمعیت برای امدادرسانی به جامعه بدون حضور مردم امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی افزود: در سیل فروردین امسال که گریبان بسیاری از استان های ما را گرفت، اطلاع رسانی خوب رسانه ها موجب شد تا کمک های نقدی و غیر نقدی نسبت به زلزله کرمانشاه افزایش یابد و 80 درصد لوازم اهدایی مردم نیز دست اول بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به اینکه این جمعیت برنامه هایی را برای افزاش آمادگی جامعه برای مقابله با حوادث غیر مترقبه در نظر دارد، گفت: مردم باید فراگیرند که برای جلوگیری از بروز حوادث چه کارهایی انجام دهند و در صورت وقوع حوادث چگونه عمل کنند.
وی با بیان اینکه در صورت آگاهی مردم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه، میزان خسارت ها کاهش و درصورت آگاه نبودن و دست زدن به اقدام های مخرب، خسارات جبران ناپذیری به جامعه تحمیل می شود، اظهارداشت: در این راستا باید مانورهای زیادی را در قالب طرح های امداد و نجات برای مردم برگزار کنیم.
مومنی حفظ آرامش برای انجام اقدام های موثر در حوادث غیر مترقبه و شرایط بحرانی را بسیار مهم دانست و گفت: در چنین مواقعی ذهن مردم باید با اخبار صحیح پر شود زیرا انتشار اخبار غیر واقعی به توسعه دامنه بحران کمک می کند و کار را برای امدادرسانی دشوار می سازد.
وی آمادگی جمعیت هلال احمر استان اصفهان برای آموزش خبرنگاران جهت قرارگرفتن در تیم های واکنش سریع به منظور تهیه اخبار و گزارش حوادث غیر مترقبه را اعلام کرد و گفت: قرارگرفتن افراد در تیم های واکنش سریع تابع شرایط خاصی است که افراد باید آموزش ها و مراحل اداری مرتبط را پشت سربگذارند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان اضافه کرد: به دلیل برخورداری از نیروهای متخصص و باتجربه و قرارگرفتن در مرکز ایران، انتظار از این استان برای امدادرسانی به سایر استان ها در صورت بروز حوادث غیر مترقبه بالاست و به همین دلیل است که جمعیت هلال احمر اصفهان برای امدادرسانی در بیشتر حوادثی که در کشور اتفاق افتاده، پیش قدم بوده است.
مومنی درباره اظهارات یکی از فرماندهان پیشین سپاه مبنی بر حضور نیروهای سپاه در قالب گروه های امدادی جمعیت هلال احمر ایران اعزامی به بوسنی گفت: بلافاصله، سپاه اظهارات وی را تکذیب و از این فرد به دستگاه قضضایی شکایت کرد.
وی افزود: بخاطر اینکه اظهارات این فرد، غیر واقعی و صحیح نبود جمعیت هلال احمر ایران و سپاه هر دو از وی شکایت کرده اند و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به اینکه این جمعیت برای امدادرسانی به سیل زدگان اخیر نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی در داخل و خارج کشور بود، تصریح کرد: در چنین شرایطی حساب های کاربری جمعیت هلال احمر ایران در خارج از کشور به دلیل اعمال تحریم های آمریکا بسته شد و آمریکایی ها حتی اجازه ندادند کمک رسانی هموطنان خارج از کشور و سایر ملت ها از طریق صلیب سرخ انجام شود.

*** آموزش کلید توسعه پایدار است
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر اصفهان نیز در این نشست خبری آموزش را کلید توسعه پایدار دانست و گفت: برای رسیدن به جامعه پایدار، مدیران اجرایی و خانواده ها نقش تاثیرگذاری دارند.
امیر جلالیان با اشاره به اینکه حس نوع دوستی در ایرانیان قوی است، گفت: مدیران و جامعه نباید اجازه دهند این فرهنگ در جامعه تضعیف شود.
وی با بیان اینکه در این زمینه، رسانه ها نقش مهمی دارند، گفت: ممکن است فقر و دلبستگی های دنیوی موجب شود تا برخی افراد جامعه نسبت به هشدارها در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه بی توجهی کنند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر اصفهان تصریح کرد: برای از بین بردن این نگرش ها نیازمند اعتماد و فرهنگ سازی هستیم تا بتوانیم از بروز تلفات سنگین در حوادث غیر مترقبه جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حوادث غیر مترقبه برخی افراد با انتشار اخبار غیر واقعی موجب سلب اعتماد مردم نسبت به نیروهای امدادی می شوند، گفت: مردم مطمئن باشند که کمک های آنها به دست نیازمندان می رسد و جمعیت هلال احمر در این خصوص حساس است.
جلالیان به آمار بالای فوت شدگان در حوادث جاده ای در کشور اشاره کرد و گفت: هر نیم ساعت یک نفر در جاده ها جان خود را از دست می دهد که اولین عامل آن سرعت غیر مجاز وسیله نقلیه است.
وی اظهارداشت: چنانچه با اطلاع رسانی صحیح بتوانیم فرهنگ رانندگی مردم را تغییر دهیم و از آنها بخواهیم با سرعت بالا رانندگی نکنند می توانیم 40 درصد تلفات جاده ای را کاهش دهیم.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر اصفهان در ادامه به فعالیت های آموزشی این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 53 هزار و 871 نفر آموزش های همگانی و سه هزار و 761 نفر نیز طرح ملی آمادگی در مخاطرات را توسط جمعیت هلال احمر اصفهان فراگرفتند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 187 دوره تخصصی توسط جمعیت هلال احمر اصفهان برگزار شده است، گفت: سال گذشته میزبان 6 دوره آموزشی در سطح ملی بودیم.
هشتم می میلادی (مصادف با 18 اردیبهشت) روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ نامگذاری شده است.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.