به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد روز چهارشنبه در سیزدهمین کنگره سراسری ارتوز و پروتز ایران در مرکز همایش های مجموعه سیتی سنتر اصفهان افزود: توانبخشی به نوعی پیشگیری و به قولی جلوگیری از تعمیق ناتوانی در افراد است.
وی اظهار داشت: توانبخشی نیازمند همکاری و مشارکت جمعی و بمنظور بازگرداندن هرچه سریعتر فرد به جامعه است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: متاسفانه برخی نگرش ها از فرد ناتوان و معلول تعبیر به فقیر است که باید به بهزیستی و یا کمیته امداد مراجعه کند در حالی که در بسیاری از کشورها اقدامات بسیار بزرگی از جمله مناسب سازی منازل و معابر برای این گونه افراد صورت می گیرد.
وی یادآور شد: بر این اساس باید برای آنقدر جاذبه در این رشته علمی ایجاد شود که افراد نه از سر ناچاری بلکه با عشق و علاقه به این رشته دانشگاهی و حرفه علمی روی بیاورند.
رییس انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران نیز در این کنگره گفت: یکی از مشکلات در این حوزه توزیع نامناسب تعداد دانش آموختگان در تمام استان هاست.
بهنام حاجی آقایی اظهارداشت: زیرا همچنان تراکم بالایی از دانش آموختگان این رشته در تهران مشغول فعالیت هستند و در برخی از شهرستان ها این توزیع به عنوان یک نیاز صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: معضل اصلی دیگر در این رشته پزشکی همچون سایر رشته ها کمبود دانش و دانشمند نیست بلکه اخلاق علمی و حرفه ای است.
حاجی آقایی ادامه داد : در این حوزه به طور تقریبی هر روزه با مواردی از شکایت بیماران و یا همکاران نسبت به هم مواجه هستیم که باید با رویکرد اخلاق مداری به فکر رفع و حل و فصل این موارد باشیم.
دومین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری ارتوز و پروتز ایران از چهارم تا ششم اردیبهشت ماه به همت انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران و دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مرکز همایش های مجموعه سیتی سنتر اصفهان ادامه دارد.
این کنگره با هدف اطلاع رسانی از آخرین فناوری های نوین جهانی به کارشناسان و متخصصان، ارتقای سطح آموزش در رشته ارتوز و پروتز، بهبود کیفیت سطح خدمت‌رسانی در این بخش و افزایش همکاری‌های بین بخشی و بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات شاغلان این رشته ها و در قالب محورهایی شامل مداخلات ارتوز و پروتز در ضایعات ارتوپدی، نورولوژی، دیابت، سالمندی، آسیب های ورزشی و حوادث، فناوری یا نوآوری در ساخت یا تولید محصولات، مواد اولیه یا قطعات ارتوز و پروتز، آموزش، چشم اندازها و سیاستگذاری در ارتوز و پروتز، همکاری بین بخشی، مسائل مرتبط با شاغلان حرفه و اخلاق حرفه ای برگزار شده است.
در این کنگره مدعوینی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، همدان، شیراز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم بهزیستی و توانبخشی مستقر در تهران حضور دارند و در روزهای آینده نیز مهمانانی از کشورهای انگلیس، ایتالیا، الجزایر، آلمان، گینه و سیرالئون برای غنی تر کردن بار علمی این کنگره به جمع حاضران می پیوندند.
'ارتوز' به وسایل و ابزاری گفته می شود که بر روی اندام های مختلف و در مواقع فلج عضلانی و یا انحراف در اندام و به منظور بهبود عملکرد عضو نصب می شود و 'پروتز' به اندام‌های مصنوعی گفته می‌شود که برای افرادی که دچار قطع عضو بر اثر بیماری، حوادث کار و یا مواردی دیگر می‌شوند قابل استفاده است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.