به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز پنجشنبه در «آیین تجلیل از کارگران نمونه و رونمایی از سند توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال قم»، افزود: تولید کالا و خرید کالای ایرانی، هر 2 در خانواده کارگری نهفته است و کالاهای تولیدی باید قدرت رقابت داشته باشند که بنیان این مساله در جمع کارگران شکل می گیرد.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: نامگذاری امسال را ارج و قرب می نهیم و با عمل به منویات معظم له، همه ما از مزیت های آن بهره مند شویم.
وی اضافه کرد: جامعه ای که در آن کار و تولید رواج دارد، می تواند در دنیا موفق باشد و کارگر هم در این نوع جامعه کرامت دارد.
ربیعی تاکید کرد: اگر می خواهیم کار ایرانی و کالای ایرانی رواج پیدا کند باید کارگر ایرانی و کارآفرین ایرانی در آن ارج و قرب داشته باشند.
وی با بیان این که از مجموع مصرف کالای لباس در ایران فقط 35 درصد تولید داخل است و مجموع نیروهای شاغل در این بخش 500 هزار تن می باشند گفت: اگر 35 درصد بیشتر پوشاک ایرانی بخریم 500 هزار تن بیشتر در این بخش شاغل می شوند.
ربیعی در ادامه بیان کرد: در گذشته کارگران از پایین ترین طبقات اجتماعی جامعه بودند، ولی امروز جایگاه و منزلت این قشر زحمتکش ارتقا یافته و از مهمترین عناصر اجتماعی به شمار می آیند.
وی با بیان این که من فرزند کارگر روستازاده هستم، اضافه کرد: طعم کارگری را به خوبی از زمان کودکی و نوجوانی چشیده ام.
وی بیان کرد: میثاق انقلاب اسلامی برای این بود که همیشه صدای طبقات پایین اجتماعی شنیده شود و آنچنان مناسباتی در جامعه باشد که کارگران به عنوان نماد روح جامعه با عزت و کرامت بدرخشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: جامعه کار از کارآفرینان و کارفرمایانی که آجر روی آجر می گذارند تا بنایی ایجاد کنند محترم هستند و مناسبات در جامعه نباید به شکلی باشد که طبقات پایین در آن دیده نشوند.
وی با اشاره به این که هر سال عدالت و عدالت خواهی را در هفته کارگر مرور می کنیم، بیان کرد: کارگران زحمتکش عنصر حرکت، عزت و شرافت یک جامعه هستند که باعث می شوند نسل های بعد در سعادت زندگی کنند.
وی به نقش کارگران در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره و بیان کرد: در اوج فعالیت گروهک ها در انقلاب، کارگران در کنار انقلاب ایستادند و قربانیان ترور بودند؛ در جنگ نیز مشارکت کردند و شهید تقدیم کردند.
ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از سال های گذشته سعی کردیم آژیر خطر را به صدا درآوریم که اینهمه تصمیم های غلط برای سازمان تامین اجتماعی نگیرید، اینجا سازمان بیمه ای است نه سازمان حمایتی، این سفره متعلق به عده ای از افراد است که در آن پول گذاشته اند، دیگران را در این سفره شریک نکنید، برای حرکت های سیاسی از این سفره هزینه نکنید.
وی افزود: خیلی تلاش کردیم و سازمان را از سیاست زدگی دور و مصارف و منابع سازمان را مدیریت کردیم.
ربیعی با اشاره به برنامه ریزی برای بهبود سرمایه های سازمان تامین اجتماعی، گفت: در سال های گذشته به جای این که پول بدهی را بدهند صنایع ورشکسته ای را به سازمان تامین اجتماعی داده اند و این مسائل تبدیل به مشکلاتی شده بود که برنامه ریزی شد از این مشکلات خارج شویم و تبدیل به سرمایه های بهتر نماییم.
وی افزود: سال های سال بازنشسته های ما نسبت به تورم بیش از 60 درصد حقوقشان پایین افتاده بود و متاسفانه قدرت خرید جامعه کارگری پایین آمده بود و فاصله بین حقوق و تورم هر روز بیشتر می شد.
وی با بیان این که سالی که من به وزارتخانه آمدم، حقوق مستمری بگیران 500 هزار تومان بود گفت: در این سال ها حداقل فاصله دریافتی ها را از تورم آنقدر زیاد کردیم که بخشی از این فقدان قدرت خرید جبران می شود، ولی هنوز کار زیادی در پیش داریم.
ربیعی افزود: اعتراف می کنم هنوز حقوق کارگری و بازنشستگی به خصوص برای زندگی در شهرهای بزرگ کافی نیست و در سه سال آینده هم باید این برنامه را با ضریب بیشتری پیگیری کنیم.
وی با اشاره به این که من هم وزیر کارگران، هم وزیر بیکاران و هم مراقب تولید هستم، تصریح کرد: در این سال ها سبد معیشت را برای کارگران تثبیت نمودیم و در حقوق ها 130 درصد از تورم پیشی گرفتیم، حداقل ها از حدود 500 هزار تومان بیش از صد درصد افزایش یافت، ولی هنوز مسیر سختی پیش رو داریم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته تشکل ها را گسترش دادیم؛ هم اکنون به طور متوسط 55 درصد تشکل های کارگری و کارفرمایی گسترش یافتند، معقتدیم جامعه با ثبات جامعه ای است که تشکل ها بتوانند آزادانه صحبت کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتقاء امنیت شغلی کارگران را از برنامه های امسال عنوان کرد و گفت: قراردادهای متعدد با پیمانکاری های متعدد، جابه جایی پیمانکاری ها، وضعیت بی ثبات شغلی و امنیت زنان کارگر را امسال با جدبت دنبال می کنیم.
وی همچنین با تاکید بر این که کودکان نباید با اجبار و یا میل خود سر کار بروند، گفت: آنها باید در مدرسه باشند، به ویژه از کودکانی که به علت فقر از مدرسه بازماندند حمایت می شود تا امکان تحصیل داشته باشند.
ربیعی اضافه کرد: امسال 100 هزار میلیارد ریال برای ایجاد شغل در روستاها و افزایش درآمد زندگی روستایی اختصاص یافته است تا کارگران در روستا بتوانند خودشان تولید کنند و به جامعه کار و تلاش بپیوندند.
وی ادامه داد: سال گذشته در این عرصه بیش از 20 هزار میلیارد ریال هزینه شد.
ربیعی در ادامه با اشاره به امضای سند توسعه اشتغال استان قم گفت: قم برنامه سند خود را تکمیل کرده و از برنامه جلو افتاده است و امیدوارم از نظر اشتغال وضعیت بهتری داشته باشد.
وی افزود: تثبیت شغل و توسعه اشتغال برای همه استان ها برنامه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
در این آیین که در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، از 29 کارگر نمونه تجلیل و از سند توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال قم رونمایی شد.
بر اساس این سند که وظایف دستگاه های مختلف به صورت مشخص تدوین شده است، باید با همکاری بخش دولتی قم و بخش خصوصی 14 هزار و 810 شغل با اعتباری بالغ بر 42 هزار و 43 میلیارد ریال در سال 97 ایجاد شود.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.