به گزارش ایرنا، حسن صبوری عصر چهارشنبه در جلسه اتاق فکر توسعه قم در مجتمع آموزشی طلوع مهر افزود: این تعداد پروژه 2 برابر طرح های پیش بینی شده است که در مجموع 2 هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی اضافه کرد: درحال حاضر در مرحله پروژه یابی و مشخص کردن اولویت ها هستیم، تا با ارایه پیشنهاد به وزارت راه و شهرسازی برای سال جاری و سال آینده در دستور کار قرارگیرد.
وی در واکنش به سخنان مصطفی کاویانی مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم مبنی بر ورود 9 هزار پرونده تصادف به دادگستری این استان در سال 96 و اینکه حدود دو سوم پرونده های قضایی مربوط به سوانح رانندگی است، گفت: طرح های عمرانی راه و شهرسازی بر اصلاح نقاط حادثه خیز متمرکز شده و هدف اصلی از جذب اعتبار اضافی نیز در همین خصوص است.
صبوری افزود: ورودی جاده ساوه در مسیر قم به طرف دستجرد و همچنین محور روستای راهجرد یک نقطه حادثه خیز است که برای هر کدام یک تقاطع غیرهمسطح پیش بینی کردیم.
وی با اشاره به طراحی یک تقاطع غیر همسطح در ورودی ورجان از سمت پردیسان و لنگرود قم گفت: با توجه به وجود 64 نقطه حادثه خیز و پیچ های خطرناک در استان بر طبق گزارش های پلیس راهنمایی رانندگی، پروژه ای به نام ارتقاء ایمنی محورهای استحفاظی قم طراحی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه ساماندهی نقاط حادثه خیز به مفهوم کاهش مطلق حوادث رانندگی نیست، گفت: به عنوان نمونه احداث پل درمحور روستای ونارچ بخش کهک قم با وجود تاثیر زیادی که در کاهش حوادث دارد ولی بالا رفتن سرعت خودروها در این محور حادثه هایی را ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: کاهش حوادث و تلفات جاده ای تنها در گرو مسیر جاده نیست بلکه به عوامل دیگری مانند خط کشی جاده و نصب علائم و تابلوها نیز بستگی دارد.
در استان قم 209 کیلومتر آزادراه، 191 کیلومتر بزرگراه، 178 کیلومتر راه اصلی و 155 کیلومتر راه فرعی وجود دارد و طول کل راه های شریانی استان قم 733 کیلومتر است.
استان قم دارای 8 راه مواصلاتی اصلی و 4 راه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.
صبوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از طرح های راه و شهرسازی قم گفت: قطعه چهارم محور قم - جعفریه در حال انجام است که با بهره برداری از آن تا 2 ماه آینده و چهار خطی شدن این مسیر، راه دسترسی به قزوین و مناطق شمال و شمال غربی کشور کوتاه تر می شود.
وی افزود: تاکنون 30 کیلومتر از این طرح اجرا شده که با هموار شدن مسیر عبور کامیون های سنگین، آمار تصادف ها نیز کاهش پیدا کرده است.
وی در ادامه راه دسترسی به شهرک سینمایی نور واقع در 60 کیلومتری آزاد راه قم - تهران را نیز از پروژه های در حال اجرا دانست، و گفت: شهرک مذکور به دلیل ساخت ماکت شهرهای مکه و مدینه برای فیلم سینمایی محمد رسول الله دارای ظرفیت گردشگری است.
صبوری با بیان اینکه کل مسیر اتصال این شهرک به اتوبان قم - تهران 3 کیلومتر است، افزود: برای این طرح 20 میلیارد اعتبار اختصاص یافته ولی طبق مطالعات انجام شده به 48 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد‌.
مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین پروژه دریاچه نمک را نیز از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی در استان عنوان کرد، و افزود: کار مسیر یابی 65 کیلومتر از این طرح در مسیر قمرود انجام شده و هدف از این پروژه که استفاده از ظرفیت معدنی و گردشگری این دریاچه است هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.