به گزارش ایرنا، آیت الله عباس کعبی روز پنجشنبه در «نشست بررسی انتظارات متقابل حوزه و نظام» در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با یادآوری موضوع فقهی قاعده نفی سبیل و مسدود بودن راه نفوذ کفار بر مسلمانان مطابق قوانین اسلامی اظهار داشت: این قاعده بسیار فراگیر است و زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و هنری را شامل می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: قاعده یاد شده بحث فضای مجازی را نیز در بر می گیرد و آیا این که اعمال می شود یا نه، اقتضای قاعده نفی سبیل در مورد فضای مجازی پالایش آن است، که یک تکلیف شرعی محسوب می شود.
وی ادامه داد: دولتمردان باید به این امر ملتزم شوند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از بابت نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام می تواند به این موضوع ورود پیدا کند.
کعبی با بیان این که یک پیام رسان به نام تلگرام و امثال آن که با مقدرات کشور بازی می کند، پذیرفته نیست، راه اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را نیز از مسائل فقهی در بحث فضای مجازی توصیف کرد و افزود: پهنای باند موجود در کشور برای رقابت پیام رسان های داخلی با پیام رسان های خارجی کافی نیست، و این مساله از مطالبه های نظام است و برای حفظ آن ضروری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرایی کردن فقه در امور گوناگون کشور را لازمه پیشرفت و توسعه ذکر کرد و گفت: در هر زمینه ای که به موضوع های فقهی توجه نداشتیم، تنزل کردیم و فرایندهای سکولاریسم ما را با بهانه های جدی روبرو کرده است، از این رو همه باید نظام فقه را اجرا کنیم.
کعبی با بیان این که نظام استکبار و سلطه از اجرای فقه وحشت دارد، اضافه کرد: با اجرا شدن فقه، دستورهای شریعت تمدن اسلامی نیز محقق خواهد شد.
وی، انقلاب اسلامی را نظامی شکل گرفته بر پایه فقه اهل بیت عنوان کرد و افزود: مساله گناه کبیره بودن همراهی با نظام جائر، ضرورت مراجعه به ولی فقیه در مسائل سیاسی اجتماعی، اهمیت جهاد بر علیه طاغوت، امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اقامه حکم خدا در جامعه اسلامی از جمله آموزه هایی بوده است که منجر به تشکیل انقلاب بر مبنای فقه شده است.
این نشست از سلسله پیش نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام بود که قرار است پاییز سال 97 در قم برگزار شود.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.