به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز پنجشنبه در پایان آیین «چهارمین همایش گره طلایی» در تالار مرکزی شهر قم در گفت و گو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبار مورد نیاز این طرح فراهم شود.
وی با اشاره به این که می توان مرحله نخست نمایشگاه دائمی فرش استان قم را انجام داد، ادامه داد: از لحاظ اجرا مشکلی نداریم، به لحاظ تامین منابع اعتباری باید تلاش بیشتری کنیم که بر اساس قول هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت داده است، بتوانیم این اعتبارات را فراهم کنیم.
وی با بیان این که فرش دستباف استان قم در جهان دارای اعتبار و جایگاه ویژه ای است، گفت: کوشش می کنیم با راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش استان قم، زمینه معرفی فرش دستباف قم به ویژه فرش ابریشم به عنوان فرش درجه یک جهان را، در داخل و خارج از کشور فراهم سازیم.
نمایشگاه دائمی فرش استان قم در آزادراه قم - تهران و نزدیک ورودی شهر قم در حال ساخت است و به گفته رضا بلندیان رئیس اتحادیه تولید و فروش فرش دستباف استان، نمایشگاه مذکور تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
صادقی در بخش دیگر سخنان خود درباره برگزاری همایش گره طلایی گفت: برگزاری این همایش در جهت تقویت فرهنگ فرش دستباف در استان می تواند موثر باشد و برگزاری نمایشگاه ها و همایش های فرش، یادآور تلاش های هنرمندان و فعالان این عرصه است و می تواند در اعتلای فرش دستباف موثر باشد.

** به نیاز مشتری و برندسازی در فرش دستباف توجه شود
مدیر آکادمی صادرات ایران نیز در این همایش گفت: کسانی در زمینه تجارت و بازرگانی موفق هستند که 70 درصد زمان و توان خود را صرف بازاریابی و فروش محصول خود می کنند.
محمدمهدی ربانی اظهار کرد: تغییرات بسیار سریع در بازار جهانی رخ می دهد و اگر نتوانیم خود را با آن وفق دهیم، نمی توانیم در بازار باقی بمانیم و با روش های قدیمی نمی توان مانند گذشته نتیجه گرفت.
وی با تاکید بر شناخت نیازها و شرایط بازار امروز گفت: تغییرات، بزرگ تر از آنی است که اکنون مشاهده می کنیم و سرعتش نیز بیشتر از آنی می باشد که ما درک می کنیم، از این رو باید هر روز در این زمینه رشد و تغییرداشته باشیم.
وی با اشاره به این که ده ها صنعت در جهان در حال از بین رفتن است گفت: صنعت فرش برای ماندگاری نیازمند مراقبت و توجه است و این صنعت و هنر به اندازه کافی ظرفیت و توانمندی برای باقی ماندن در بازار جهانی را دارد و با تعامل و همکاری می توان این صنعت را ماندگار کرد.
ربانی گفت: امروز مشتری در فضای مجازی حضور دارد، به همین علت باید بازار فرش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دنیا حضوری فعال برای معرفی و عرضه خود داشته باشد.
وی با اشاره به تغییر سلیقه و ذائقه مشتریان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان قالی باید بر اساس نیاز روز بازار به تولید بپردازند و نیز به مساله برندسازی در عرصه فرش دستباف توجه کنند.

** ثبت مالکیت معنوی فرش و مالکیت صنعتی آن جدی گرفته شود
علی اصغر خوش گفتار رئیس انجمن طراحان و نقاشان قم نیز در این همایش با تاکید بر ثبت و برند فرش دستباف گفت: تولیدکنندگان فرش دستباف موضوع مالکیت معنوی فرش و مالکیت صنعتی آن را جدی بگیرند و در این زمینه کمک های لازم را به آنها انجام می دهیم.

** فرش بانفوذترین برند کشور در جهان است
همچنین عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم در این همایش گفت: بیش از یک قرن است که استادان و هنرمندان بسیاری برای این هنر و صنعت زحمت کشیده اند، از این رو برای رشد و بالندگی آن باید تلاش کنیم.
جواد کاظمی تاکید کرد: فرش بانفوذترین برند کشور و بی رقیب می باشد و به بسیاری از کشورهای جهان نفوذ کرده است و قالی ابریشم دستباف قم در جهان مشتریان خاص خود را دارد.
وی با اشاره به تنوع و کیفیت فرش ابریشم دستباف استان قم افزود: باید ویژگی و منحصر به فرد بودن فرش ابریشم دستباف قم را به جهان معرفی کرد و در این زمینه نیازمند تبلیغات مناسب برای فرش دستباف در داخل و خارج از کشور هستیم.
در پایان این همایش با حضور استاندار و جمعی از مسئولان و فعالان فرش استان قم از برگزیدگان این همایش تجلیل شد.
هم اکنون 27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف استان قم فعالیت می کنند، هم چنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولیدکننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.