به گزارش ایرنا، آیت الله علی اکبر رشاد روز پنجشنبه در آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سالن همایش های رسول اکرم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم، افزود: برای حفظ هویت اسلامی و استقلال فکری و اعتقادی جامعه باید در برابر علوم انسانی مبتنی بر تفکر سکولار ایستادگی کرد و با استفاده از ظرفیت های سیستم آموزشی کشور در حوزه و دانشگاه به تبیین و تولید علوم اسلامی و انسانی پرداخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه تصریح کرد: افرادی که فن و مهارت اجتهاد را نداشته باشند نمی توانند در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی نقش پر رنگی ایفا کنند، بنابراین تولید علوم انسانی اسلامی برای حوزه های علمیه و شخصیت های حوزوی واجب عینی اجتماعی است.
رشاد افزود: عمل به رسالت عظیم تولید علوم انسانی و اسلامی از جمله مهمترین وظایف حوزه های علمیه است، چراکه نظریه پردازی دینی در گرو اجتهاد است، اگر کسی اجتهاد نداشته باشد نمی تواند برای تولید علوم انسانی و اسلامی نظریه پردازی کند.
وی بیان کرد: تولید معارف علوم انسانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و تربیت نیرو بر این اساس، نیازمند تلقی صحیح از منطق علوم انسانی است و در این هنگام است که می توان از بومی سازی علوم انسانی و تحول در آن سخن گفت.
وی با اشاره به این که مبانی علوم انسانی باید بر اساس حکمت اسلامی توصیف و تبیین شود، ادامه داد: با وجود تلاش های بسیاری که در این زمینه با ایجاد مراکز علمی و رشته های تخصصی صورت گرفته است، نتایج کسب شده هنوز چشمگیر نیست.
رشاد گفت: باید علوم انسانی در بستر فقه و اجتهاد در حوزه های علمیه رواج یابد و منطق تولید علوم انسانی بر اساس معارف اسلامی تغییر کند.
وی بیان کرد: طلبه ها باید به صورت تخصصی و پس از سپری کردن دوره های مشخص وارد سطوح عالی نظریه پردازی در زمینه علوم انسانی شوند تا مجتهد متخصص تربیت گردد و این افراد به نظریه پردازی در خصوص علوم انسانی بپردازند.
وی ادامه داد: بشر امروز سخت محتاج علوم انسانی است، علوم انسانی تنها به بیان مجموعه ای از کنش های انسانی اکتفا نمی کند بلکه با ورود به حوزه معرفت و دانش بشری، ساحت های مختلف انسان را مورد داوری قرار می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که مرزهای میان علوم در حال از بین رفتن است، گفت: امروز علوم به سمت کل نگری و مباحث میان رشته ای در حال حرکت است و در همین رابطه علوم انسانی دامنه بسیار گسترده ای از حوزه معرفت شناسی تا روش های مدیریت فرد و جامعه را شامل می شود.
آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اهداء سومین دوره از جوایز جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد؛ در این آیین پیام آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیرامون اهمیت علوم انسانی و اسلامی قرائت شد؛ همچنین از اندیشمندان برگزیده در حوزه علوم انسانی و اسلامی تجلیل به عمل آمد و آنها به بیان دیدگاه های علمی خویش پرداختند.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.