محمد علی مقدم خواه روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا به مناسبت 23 مهر روز جهانی عصای سفید افزود: این تعداد مددجو از خدمات ماهانه مستمری، تسهیلات بلاعوض، وام های خوداشتغالی، کمک هزینه های تحصیلی، سفر به اماکن زیارتی و تهیه وسایل توانبخشی استفاده می کنند.
وی با اشاره به این که 270 تن از معلولان در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: ازاین تعداد 15 درصد آن را نابینایان تشکیل می دهند که 350 نابینا از مقطع پیش دبستانی تا مقاطع دانشگاهی، کمک های تحصیلی دریافت می نمایند.
وی افزود: دانشجویان نابینا در دانشگاه آزاد آسلامی قم به صورت رایگان تحصیل می کنند و در سایر دانشگاه ها 60 درصد هزینه تحصیل نابینایان را بهزیستی قم پرداخت می کند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی قم با اشاره به اعطای وام های خوداشتغالی به معلولان گفت: امسال 120 میلیارد ریال اعتبار وام توسط بانک های عامل در استان به کل معلولان و افراد تحت پوشش و زنان بی سرپرست در نظر گرفته شده است که نابینایان و خانواده های آنان نیز می توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر تعدادی از نابینایان مراجعه کرده اند و از وام های خوداشتغالی بهره برده اند در همین راستا یک نابینا موفق به راه اندازی مرکز آموزش برنامه های کامپیوتری به سایر نابینایان شده است.
وی تاکید کرد: همچنین این سازمان کمک هزینه های خرید دستگاه های مورد نیاز از جمله دستگاه چاپ بریل برای نابینایان را انجام داده است و شاهد فعالیت نابینایان در کتابخانه آیت الله خامنه ای با تولید کتاب های مختلف بریل برای استان و سراسر کشور هستیم.
مقدم خواه، با بیان این که انجمن نابینایان از سال 1380 تشکیل شده است گفت: جلسه های مختلفی با استانداری قم درخصوص حل مشکلات اشتغال و مناسب سازی رفت و آمد نابینایان و معلولان در استان قم برگزار کرده ایم.
وی اضافه کرد: انجمن ها به عنوان نماینده قشرهای مختلف می توانند در راستای احقای حق اعضا تلاش کنند تا شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.
وی با بیان این که مناسب سازی برای رفت و آمد معولان درسطح استان در حال اجراست گفت: با همکاری شهرداری قم اقدام هایی برای حضور معلولان در شهر صورت گرفته است که باید با سرعت بیشتری استمرار یابد.
وی خاطرنشان کرد: با دستگاه های مختلف نیز مکاتبه هایی صورت گرفته است که از لحاظ فضای فیزیکی زمینه های حضور معلولان را برای دسترسی آنان به خدمات فراهم سازند ضمن این که در خصوص اشتغال نیز دستگاه ها طبق قانون موظف هستند تا از ظرفیت این افراد استفاده شود.
به گفته وی، در سال جاری 2 تن از معلولان توسط اداره کل آموزش و پرورش قم مشغول به کار شده اند.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.