به گزارش ایرنا، حال و هوای شهر قم در شب عاشورای حسینی بسیار حزن انگیز است و عزادارن در مظلومیت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، قمر بنی هاشم حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا، ناله های جانسوز سر می دهند.
در این شب هیات های مذهبی و دسته های عزاداری سینه زنان با ورود به صحن های مطهر حرم حضرت معصومه(س) ضمن عرض تسلیت خدمت بانوی کرامت، عشق و علاقه خود به ساحت اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.
مجاوران و زائران بارگاه کریمه اهل بیت(ع) از تمامی نقاط ایران و سایر کشورهای جهان، با رساندن خود به شهر مقدس قم در شب عاشورای حسینی، حماسه ای عظیم را در آیین های سوگواری رقم زدند و به جهانیان نشان دادند نور حقانیت امام حسین(ع) همیشه روشن و جاودان خواهد ماند.
امشب همه خیابان های قم شاهد حضور عزادارن حسینی است که در قالب دسته های سینه زنی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت می کنند و ندای «یاحسین» و «یاابوالفضل» سر می دهند.
فضای شهر قم در این شب، دل های آماده را به سمت کربلا هدایت می کند و به همین دلیل چشمان عاشقان و ارادتمند اهل بیت(ع) در این شب لحظه ای آرام ندارد و اشک ماتم از چهره دلسوختگان روان است.
امشب هر دلداده و دلسوخته مکتب اهل بیت(ع)، زمزمه کنان، عشق حسین(ع) را در تمام وجودش جاودانه کرده است و با زبان اشک و ناله با سید و سالار شهیدان نجوا می کند.
علاوه بر بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد و تکایا، دفتر مقام معظم رهبری در قم و بیوت مراجع عظام تقلید نیز امشب آیین های مختلف نوحه خوانی و سینه زنی را در غم بزرگ شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش برگزار کردند.
مردم قم امشب با برپایی موکب های گسترده در سطح شهر، با چای و غذای نذری از عزاداران حسینی پذیرایی کردند و عشق و ارادت خود را به خاندان رسالت به نمایش گذاشتند.
هیات های عزاداری امشب پرچم های سرخ «لبیک یا حسین» را به همراه داشتند و با صدای بلند فریاد می زدند «هیهات من الذله» تا نشان دهند نهضت حسینی همچنان زنده است و در برابر ظلم مستکبران می ایستد.
امام حسین(ع) فرزند حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شد و در مکتب اهل بیت(ع) تعلیم و تربیت یافت.
پس از شهادت امام حسن(ع) در سال 50 هجری، امام حسین(ع) عهده دار امر امامت شد، در دوران امامت ایشان معاویه و یزید حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان را انجام می دادند.
در سال 60 هجری معاویه بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به جای خود قرار داد و از آنجایی که یزید فردی فاسد و مخالف با اسلام بود باعث نارضایتی و مخالفت های امام حسین(ع) شد.
با مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد و از آنجایی که امام(ع) حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند تا به اقامه و حفظ ارزش های راستین دین اسلام بپردازند.
در این زمان مردم کوفه نامه های زیادی برای امام حسین(ع) نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، امام حسین (ع) نماینده خویش به نام مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد، در همان ابتدا هزاران تن از مردم کوفه با سفیر امام حسین(ع) همراه شدند، مسلم نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید.
اما با ورود عبیداللّه بن زیاد برای حکومت کوفه، مردم فریب اقدام های او را خورده و پیمان شکنی کردند و مسلم را تنها گذاشتند، در این میان مسلم بن عقیل دستگیر و به شهادت رسید.
امام حسین(ع) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید، عبیداللّه بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حر بن یزید ریاحی را با لشگری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد.
سپس عمر سعد با لشگری وارد دشت نینوا شد و امام حسین و یارانش را محاصره کردند و آب را بر روی آنان بستند.
امام حسین(ع) و یاران با وفایش که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم محرم (عاشورا) در حالی که بیش از 72 تن نبودند با دلاورمردی و رشادت با عزت و آزادگی با دشمنان دین اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند.
مرقد مطهر این امام معصوم و حضرت عباس(ع) و یارانش در شهر کربلای عراق است.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.