محمد اعرابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: موزه های تاریخی شامل، مردم شناسی درخانه تاریخی زند،گنجینه آثار مراجع عظام تقلید درخیابان معلم،باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم میزبان گردشگران و علاقه مندان به میراث تاریخی و هویت ملی کشورمان است.
وی افزود: افراد علاقه مند می توانند هر روز از ساعت هشت صبح الی 14 از این اماکن تاریخی بازدید کنند.
وی به ویژگی های موزه مردم شناسی اشاره کرد وگفت: این موزه واقع درخانه تاریخی حاج علی خان زند و حاج قلی خان از دوره قاجار است که خود این خانه دارای معماری اسلامی و ویژگی های منحصر به فرد از جمله بادگیرها، ستون های سنگی ایوان ها، درب های چوبی، نقوش و حجاری های روی سنگ ها، شاه نشین و خدمه نشین است.
وی گفت: یکی از ویژگی های معماری اسلامی در دوره قاجار توجه به ساخت خانه هایی با شرایط کویری قم بود به گونه ای که در طراحی بادگیرها رطوبت ساختمان مورد دقت قرار می گرفت که این امر باعث سردی و گرمی فضای محوطه ساختمان بدون استفاده از وسایل الکترونیکی در فصل های مختلف سال می شد.
اعرابی، با اشاره به این که در این موزه به سبک زندگی مردم در دوره های گذشته از جمله قاجار توجه شده است گفت: مجموعه ‌ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی دراین موزه به نمایش درآمده است.
وی ادامه داد: همچنین تصاویری از قم قدیم و آثاری از جمله سفال‌ های سلجوقی متعلق به 800 سال قبل، «منبر» مربوط به 600 سال قبل از روستای وشنوه، درب های تاریخی، ظروف تزیینی، تپانچه، مرکب و دوات مربوط به دوره قاجار در این موزه موجود است.
وی به ویژگی های موزه گنجینه آثار مراجع پرداخت و گفت: گنجینه آثار مراجع عظام تقلید در روبه روی مجموعه فرهنگی تاریخی بیت حضرت امام خمینی(ره) در بلوار معلم احداث شده و در آن به زندگی نامه 20 تن از مراجع تقلید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پرداخته است.
وی بیان داشت: این موزه با نصب تصاویر، نمایش وسائل شخصی مراجع، تالیف ها و اطلاعات از علما به دنبال آشنایی مردم و زائران با زندگانی شخصیت های دینی و علمی و نقش آنان در برهه های تاریخی است.
رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان این که مقابر باغ گنبد سبز نیز از زیباترین موزه های تاریخی قم است گفت: این مکان مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام -قرن هشتم هجری شمسی است واقع در خیابان انقلاب است.
وی تاکید کرد: طبق مستندات در کتیبه‌ های تاریخی این مکان‌، مدفن فرمانروایان از جمله خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که متاسفانه به دلیل از بین رفتن کتیبه‌ سومین گنبد، ناشناس مانده‌ است ضمن این که استفاده از تزئینات گچبری زیبا و چند وجهی بودن جز بهترین معماری در این دوره است.
وی با بیان این که خانه تاریخی حکیم ملاصدرا نیز موزه ای از دوران تاریخی صفویه است گفت: محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به ملا صدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است که در سال 979 هجری قمری در شهر شیراز متولد و در سن 71 سالگی در شهر بصره دارفانی را وداع گفت ایشان نزدیک به 15 سال از عمر پربرکتش را در کهک قم گذراند.
شهر کهک از توابع استان قم و در فاصله 30 کیلومتری شهر قم قرار دارد که شامل دهستان فردو و 18 روستا است.
اعرابی گفت: این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزیینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف نظر هر گردشگری را به خویش جلب می کند.
وی ابراز داشت: همچنین در کنار این خانه تاریخی عصارخانه ای وجود دارد که در آن روغن گیری به شکل سنتی انجام می شد و امروز بقایای آن به یادگار مانده است که بخشی از آن در این موزه به نمایش در آمده است.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.