به گزارش ایرنا، محمد گلفشان عصر سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم در تالار امام جواد(ع) استانداری قم، شعار طرح خادم را «خانواده آماده باعث می شود جامعه آماده باشد» عنوان کرد و افزود: جامعه هدف این طرح کل ساکنان قم است و تاکنون این طرح در مناطقی مانند شهرک پردسان، خیابان نواب و شهر جعفریه اجرا شده است.
وی ادامه داد: در این طرح تیم های 2 نفره هلال احمر با هماهنگی با خانواده ها 12 مرتبه به درب منازل آنها مراجعه کرده و آگاهی آنها از عملیات امداد و نجات را مورد سنجش قرار می دهند.
وی همچنین با اشاره به نامقاوم ترین مناطق قم در برابر زلزله افزود: برغم تصور برخی ها که ساختمان های احداث شده در سالاریه و شهرک قدس به علت نوساز بودن از سایر مناطق از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است، این مناطق به علت دارا بودن زمین های آهکی به هنگام زلزله فرو می ریزد و غارهای زیرزمینی ایجاد می شود.

** مدیرکل هواشناسی قم نیز در این جلسه گفت: میانگین بارش در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت 35 درصد رشد داشته است.
یحیی زارع ادامه داد: در حالی که میانگین بارش بلند مدت استان 139 میلی متر است، این رقم برای سال زراعی گذشته و جاری به ترتیب141 میلی متر و 175 میلی متر است.
وی با اشاره به تداوم نزول هوای سرد در قم و بخش مرکزی کشور تا چهار روز آینده افزود: دمای هوای قم در مهرماه بیشتر از حد عادی خواهد بود و بین نیم تا یک و نیم درجه سانتیگراد دمای بیشتری را خواهیم داشت.

** برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت بحران ویژه کودکان توسط شهرداری قم
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: کارگاه های آموزشی مدیریت بحران ویژه کودکان طی چند ماهه گذشته برگزار شده و دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب فیلم و انیمیشن با موضوع بحران ها و مخاطرات طبیعی و همچنین برخی مباحث شهروندی مانند ترافیک و مدیریت پسماند آشنا می شوند.
سید امیر سامع یادآور شد: علاوه بر این گروه سنی کارگاه های آموزشی تخصصی با حضور استادان مجرب کشوری برای قشرهای مختلف جامعه از جمله پاکبانان، باغبانان و رانندگان تاکسی برگزار می شود.
وی با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در مناطق هشت گانه شهرداری قم و اجرای مانورهای آموزشی و مهارتی در چهار مورد از این مناطق افزود: شهرداری قم، ساخت اماکن و ابنیه از جمله 2 ایستگاه اسکان اضطراری را در ارتباط با موضوع مدیریت بحران در دستور کار دارد و به طور حتم برای این که ظرفیت های شهر را در حوزه ماشین آلات پشتیبانی و اماکن اسکان اضطراری بیشتر کنیم، استفاده از اعتبارهای ملی و استانی ضروری است.

** مدیرکل دامپزشکی قم نیز با اشاره به اقدام های صورت گرفته در راستای مدیریت و کنترل بیماری تب برفکی در این استان، پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح کرد.
مهدی رفیعی با بیان این که مجتمع دامشهر و بخش جعفریه به دلیل وجود حجم بالایی از دام سنگین بیشترین درگیری را با این بیماری دارد، افزود: به استناد ماده 5 قانون دامپروری ها، ساماندهی مجتمع های دامپروری متراکم بخش جعفریه به مجتمع های دامپروری با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و مشارکت بخشداری مربوطه ضروری است.
شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود 600 هزار راس دام از 29 استان کشور است.
بخش های جعفریه، سلفچگان، کهک، مرکزی و خلجستان از بخش های 5 گانه استان قم به شمار می آید.
وی تعیین ظرفیت دام در دامداری های روستایی و ورود و خروج دام به دامداری به شرط داشتن مجوز، معدوم سازی و دفن بهداشتی دام های تلف شده، کنترل نقل و انتقال دام، دفن کودهای آلوده به ویروس تب برفکی و مدیریت متمرکز بهداشتی در هر روستا را نیز از دیگر اقدام های لازم برای پیشگیری از تب برفکی عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی قم با اذعان به مشکلات موجود در زمینه اعمال مدیریت مشترک بهداشتی در مجتمع های دامپروری دامشهر، جعفریه و شهرک لبن، تامین خسارت های دامداران از طریق بیمه فراگیر، هماهنگی با نیروی انتظامی مناطق مرزی کشور برای ممانعت از ورود دام های بیمار به استان و تجهیز و توسعه آزمایشگاه مرکزی قم برای کمک به تشخیص بهتر بیماری را از دیگر پیشنهادهای خود برای مقابله با انتشار ویروس تب برفکی در قم برشمرد.
در استان قم، حدود 110 هزار راس دام سنگین و 500 هزار راس دام سبک وجود دارد.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات می‌شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می ‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌ شود.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.