مهدی رمضان پناهی روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا، تاکید کرد: در آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی هیچ تبعیضی بین شهروندان ایرانی و اتباع قائل نیستیم و تمام اتباع از خدماتی که در این مراکز ارائه می شود، استفاده می نمایند.
وی بیان کرد: بیش از 32 هزار دانش آموز خارجی در مدارس استان قم تحصیل می کنند که 26 هزار تن از آن ها معادل بیش از 80درصد تبعه افغان هستند.
وی اضافه کرد: اتباع افغان نیز مانند سایر شهروندان استان قم می توانند به نزدیک ترین مدرسه در محل سکونت خود مراجعه و فرزندانشان را ثبت نام کنند.
رمضان پناهی ادامه داد: تمام پایه های تحصیلی برای اتباع خارجی به ویژه افغان ها در قم رایگان است و مدارس نمی توانند هیچ وجهی بابت خدماتی که به دانش آموزان افغان ارائه می دهند، دریافت کنند.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تحصیل همه اتباع افغان در ایران، گفت: هیچ کودک غیرایرانی به دلیل مشکلات مالی در استان قم از تحصیل بازنمانده است و تمام دانش آموزان سنین هفت تا 18 سال که لازم التعلیم شناخته می شوند، در مدارس ثبت نام شده اند.
وی تصریح کرد: این خدمات رایگان تحصیل شامل اتباعی که به صورت غیرمجاز وارد کشور شده اند و مدارک معتبر ندارند، نیز می شود و این دانش آموزان از غیرمجاز بودن معاف هستند.
رمضان پناهی گفت: 12 مدرسه در استان قم با حدود هشت هزار دانش آموز ویژه اتباع خارجی است که پس از اتباع شهروندان کشور افغانستان، کشورهای عراق و پاکستان بیشترین تبعه را در قم دارند.
وی گفت: اتباع بازمانده از تحصیل نیز به ویژه در مناطق محروم شناسایی می شوند و پس از برگزاری آزمون، مقطع مناسب برای ادامه تحصیل آن ها مشخص می شود. این افراد انگشت شمار و در خانواده هایی که والدین بی سواد هستند و یا به صورت غیرمجاز وارد ایران شده اند، می باشند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم همچنین گفت: بزرگسالان نیز برای ورود به نهضت سوادآموزی ثبت نام می شوند که در این راستا سال گذشته 800 تن از والدین وارد کلاس های نهضت سوادآموزی شده اند.
وی با اشاره به این که 18 دفتر کفالت در قم کلیه امور مربوط به اتباع خارجی را انجام می دهد، افزود: به دلیل تک شهرستان بودن استان قم، درصد زیادی از اتباع در این شهر زندگی می کنند و نسبت به سایر استان ها، تمرکز زندگی اتباع در قم بیشتر است.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.