حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی روز پنجشنبه درآیین اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه در حسینیه قدس مجتمع آموزشی امین قم اظهار کرد: باید هرگونه پژوهش و آموزش درراستای ایجاد روابط اجتماعی توحیدی باشد.

وی با بیان به اینکه آموزه‌های دینی و معارف اسلامی شامل تمام ابعاد زندگی بشر است، تصریح کرد: آنچه به‌عنوان روابط اجتماعی توحیدی بشر شناخته شده، یک مجموعه گسترده را شامل می‌شود.   

وی خاطرنشان کرد: براساس بیانیه گام دوم رهبرمعظم انقلاب که تجربه نوینی درمتن‌نویسی است و عمده خطاب در آن جوانان هستند، بر ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید شده‌است.     

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اواخر ماه بهمن ۹۷ در بیانیه‌ای خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران، برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی را در هفت فصل تبیین کردند. 

قمی با بیان اینکه ایجاد تمدن نوین اسلامی یکی از مسائل روز جامعه است، گفت: باید تمدن نوین اسلامی درسه لایه سبک زندگی، علوم مختلف و معارف فلسفی شکل بگیرد و طبعا این نگاه تمدنی به پژوهش، به ما یادآوری می‌کند که درگذشته تمدن اسلامی داشته‌ایم و در شرایط کنونی نیز انقلاب اسلامی گام بلندی برای تحقق این تمدن اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه باید پژوهش‌های ما درخدمت روابط توحیدی درزمینه‌های مختلف باشد، گفت: محتوای پژوهش‌های خود را یک بار مورد پژوهش قراردهیم؛ این اقدام موجب می‌شود که بدانیم چه خلاءهایی وجود دارد و در چه مراحلی نیازمند شتاب بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از هشت هزار اندیشکده درجهان وجود دارد که ۶۴ مورد آن درایران است، گفت: این اندیشکده‌ها وظیفه‌شان این است که در تصمیم‌سازی برای سیاستمداران مختلف نقش ایفا کنند و برخی از آنها خیلی معظم و مفصل هستند.

قمی گفت: در رژیم اشغالگر قدس نیز ۵۰ تا ازاین اندیشکده ها وجود دارد که ۱۵ تا از آنها فقط مخصوص ایران است که در سال‌های اخیر خودشان را روی این نکته متمرکز کرده‌اند که چکار کنند که در حوزه ورزش این رویارویی ورزشکاران ایران با رژیم اشغالگر قدس، به تهدیدی علیه ایران تبدیل کنند تا مجبور شوند از این حالت تحریمی دست بردارند.  

وی افزود: یک مورد دیگر نیز مساله زنان است که می‌خواهند بگویند که در ایران کرامت زنان مورد بی‌احترامی قرار گرفته است، در حالیکه می‌دانیم که در این عصر زنان ما پرچمدار یک کرامتی هستند که تا بتوانند هم دیانت، هم نقش اجتماعی و هم نقش خانوادگی خود را ایفا کنند.

قمی با بیان اینکه زنان ما دارند الگویی به جهان اعلام می‌کنند، ادامه داد: این مبارزاتی که علیه حجاب است، به خاطر نقشی است که حجاب زنان در حیات اجتماعی بشر و نقش الگویی آنها دارد، برجسته می‌شود.

معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: ما باید اندیشکده‌ای هم داشته باشیم که بررسی کند ، اینها چکار می‌کنند و برای آینده ما چه طرح‌هایی را در دست دارند و ما برای خودمان چه باید کنیم؟  

وی گفت: باید همواره سئوال چرایی و چگونگی مدنظر پژوهش‌ها قرار بگیرد و به موضوع‌های گوناگونی همچون کرامت انسانی، عدالت، نیاز به معنویت و اخلاق و مساله تدوین متون آموزشی برای دانشگاه‌هایی که می‌خواهند اسلام‌شناسی تدریس کنند، توجه شود.

وی با اشاره به اینکه باید علاوه بر محتوا به مساله ساختار در پژوهش نیز توجه شود، گفت: باید در راستای ایجاد یک نگاه بین‌المللی در مجموعه‌ها به‌ویژه در جامعه المصطفی العالمیه تلاش لازم انجام شود.

قمی با بیان اینکه نیازمند یک پژوهش جهادی هستیم، گفت: پژوهش جهادی درگذشته از جمله بزرگانی مانند علامه طباطبایی، علامه حلی و علامه مجلسی داشته‌ایم و باید امروز این بزرگان را در این زمینه به‌عنوان الگو انتخاب کنیم.

معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه سنت حوزوی ما پژوهش جهادی بوده است، گفت: بدون استفاده از روحیه پژوهش جهادی دستیابی به جایگاه مطلوب و برداشتن گام‌های بزرگ امکان‌پذیر نخواهد بود.

سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه با عنوان «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» به مناسبت هفته پژوهش در حسینیه قدس مجتمع امین جامعه المصطفی العالمیه قم برپا شد. درنمایشگاه فوق دستاوردهای معاونت‌ها و واحدهای گوناگون این نهاد حوزوی در معرض دید عموم قرار گرفت.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه؛ بیژن سلیمان‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم و جمعی از فضلا، طلاب، استادان و پژوهشگران حوزه علمیه برگزار شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذرماه از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نامگذاری شد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۹ به‌منظور ترویج فرهنگ‌ پژوهش در جامعه، هفته چهارم آذرماه را به‌عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرده است.

جامعه المصطفی العالمیه نهادی حوزوی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش بین‌المللی تشیع است که در بیش از ۶۰ کشور جهان نمایندگی مستقل دارد؛ این نهاد حوزوی، آموزش‌های خود را در ۱۲۹ رشته آموزشی و شش حوزه دانشی فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی اسلامی و ادبیات زبان‌ها و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌دهد؛ دوره‌های اصلی جامعه المصطفی العالمیه به هفت زبان دنیا برگزار می‌شود.              

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.