حجت الاسلام والمسلمین صائب نیکبخت  روز جمعه به ایرنا گفت:‌ تعداد شهدای روحانی مدافع حرم نیز ۴۳ تن می‌باشد.

وی گفت: ۹۳ تن از شهدای روحانی مفقود الاثر هستند و ۱۱۲ تن  آنان  نیز در موشک باران ها و حوادث مختلف به شهادت رسیدند و نحوه شهادت ۳۳ تن این افراد نیز نامشخص است.
وی ادامه داد: تعداد شهدای روحانی تفحص شده تاکنون ۶۳۸ تن است، ۴۸ تن از شهدای روحانی غیرایرانی در کشور و چهار شهید روحانی ایرانی نیز در خارج از کشور مدفون هستند.
رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به سطح بندی روحانیون شهید گفت: از میان شهدای روحانی تعداد ۳۰ تن از آنها مجتهد، ۱۸۱ تن سطح چهار حوزوی، ۸۸ تن سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی مشغول تحصیل بودند.
نیکبخت با بیان اینکه ۸۹ نفر از شهدای روحانی از اهل تسنن کشور نیز در دفاع مقدس و سایر حوادث شربت شهادت نوشیدند، گفت: از اهل تسنن غرب کشور نیز ۱۵ روحانی مبتدی، ۵ نفر مجتهد، ۴۱ نفر ماموسی و ۲۳ نفر مفتی و از روحانیون شرق کشور نیز ۳ تن مولوی و ۲ تن  آخوند نیز در دوران دفاع مقدس شهید شدند.
وی همچنین با اشاره به اینکه هشت تن از شهدای روحانی نیز زنان طلبه بودند، گفت: شهدای زن روحانی از استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، گیلان، لرستان، زنجان، کرمان بودند که هر کدام به نحوی به شهادت رسیدند و شهید صدیقه سادات موسویان نجف آبادی از استان اصفهان دو فرزند خود را نیز در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد.
وی ادامه داد: کل عملیات های دوران دفاع مقدس ۱۵۵ مورد بود که اولین آن ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ و آخرین آن عملیات مرصاد بود که روحانیت در همه علمیات ها نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.
نیکبخت با اشاره به آمار سنی روحانیون شهید در دوران دفاع مقدس گفت: بیشترین آمار سنی روحانیون شهید بین ۱۷ تا ۱۹ ساله است، به گونه ای که ۴۹۵ شهید ۱۶ ساله، ۴۹۳ شهید ۱۷ و ۱۸ ساله و ۹۰ شهید ۱۹ ساله داشتیم.
وی ادامه داد: در بین استان های کشور نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید بیشترین و ایلام با ۱۱ شهید روحانی کمترین شهید را داشتند.
رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به اعزام روحانیت به جبهه های جنگ نیز گفت: ۲ هزار و ۹۴۲ نفر از شهدای روحانی از طریق بسیج، ۳۸۱ تن از طریق سپاه، ۱۶ تن از طرف نیروی انتظامی، ۲۷ تن ارتش، ۳۳ تن جهاد سازندگی، ۸ تن آموزش و پرورش، ۲۱ تن قوه قضائیه، ۳ تن از مجلس شورای اسلامی، ۶ تن از صدا و سیما و ۶۷ تن طلبه وظیفه اعزام شدند و نهاد اعزام کننده ۳۶۵ شهید روحانی نیز نامشخص است.
نیکبخت با اشاره به نقش آفرینی روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: از میان روحانیون شهید دوران دفاع مقدس ۵۸ روحانی شهید غواص، ۲ تن فرمانده قرارگاه، ۱ تن فرمانده لشکر، یک تن جانشین فرمانده لشکر، چهار تن فرمانده تیپ، ۳ تن جانشین فرمانده تیپ، ۱یک تن فرمانده خط، ۱۰ تن فرمانده سپاه ناحیه ، ۴۳ تن فرمانده گردان و مابقی نیز آرپچی زن، تک تیرانداز و ... بودند.
رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به جانفشانی روحانیت در ادوار مختلف تاریخ گفت: شهدای روحانی از دوره قاجار تا مشروطه یعنی از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۹ هفت نفر، شهدای روحانی دوران رضاشاه تا ۱۳۴۲ نیز ۱۰ تن و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ نیز ۴۰ تن  میباشد.
نیکبخت ادامه داد: ۴۰ تن از روحانیون در شرارت های داخلی به شهادت رسیدند و آمار شهدای روحانی از سال ۱۳۵۹ یعنی آغاز دوران دفاع مقدس تا ۱۳۶۷ یعنی پایان جنگ ۳ هزار ۶۴۰ تن میباشد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵۰ روحانی به شیوههای گوناگون به شهادت رسیدند که آخرین آنان شهید محمد خرسند امام جمعه کازرون است.
وی یادآورشد: روحانیت درهر زمانی متناسب با شرایط کشور، نقش سیستمی خود را ایفا کرده و نسبت به زمان و مکان آگاهی و شناخت لازم را پیدا کرده بودند.
نیکبخت ادامه داد: روحانیت از دوران مشروطه تا انقلاب اسلامی به فراخور زمان یک جور عمل می کردند، هر جا نیاز به بحث و خطابه است در خط مقدم قرار دارند و اگر زمانی مانند دوران دفاع مقدس کشور نیاز به رزم و جهاد و مبارزه داشته باشد، این قشر خدوم نیز همچنان پیشقدم و جان برکف است.
وی یادآورشد: روحانیت دردوران دفاع مقدس درسه کسوت تبلیغ، رزم و رزمی تبلیغی عمل میکردند و در هر سه عرصه نیز بسیار موفق عمل نمودند.

نیکبخت ادامه داد: روحانیون تبلیغی با لباس روحانیت در میان رزمندگان سخنرانی و به فعالیت تبلیغی می پرداختند ولی روحانیون رزمی کاملا نامشخص و گمنام در صحنه های نبرد پا به پای رزمندگان اسلام حضور داشتند.
وی خاطرنشانکرد: روحانیون رزمی تبلیغی تنها عمامه به سرداشته و در واقع روحانیون گردان بودند که در صحنه جبهه و جهاد اثبات کردند نه تنها از امام حسین (ع) سخن می‌گفتند بلکه درعمل نیز با تاسی از شهدای کربلا در خط مقدم گردان ها حضور داشته و نقش آفرینی می‌کردند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.