نصرت‌الله لطفی روز چهارشنبه در آستانه ۱۲ مرداد سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این نهاد در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد.

وی اضافه کرد: شورا زیر نظر نماینده ولی‌فقیه و با مشارکت نهادهای انقلاب اسلامی و دستگاه‌های مختلف که به‌طور عمده در حوزه‌های تبلیغی، ارتباطی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی فعالیت دارند، مأموریت‌ها و وظایف خود را انجام می‌دهد.

وی  ادامه داد: اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  درسال ۸۸ به  تصویب‌نامه هیأت وزیران رسیده و دوره جدیدی از فعالیت خود را همپای سه دهه گذشته پیگیر بوده است. این نهاد علاوه بر دفتر مرکزی ، در تمامی استان‌های کشور نیز دارای دفتر رسمی می‌باشد.

لطفی تاکید کرد: نقشی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تنویر افکار عمومی، ترغیب، تهییج، فراخوان و بسیج عمومی مردم برای حضور درصحنه‌های مختلف و هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های مربوطه در برگزاری مراسم و نکوداشت مناسبت‌ها از خود بروز داده است بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی  به اهمیت امر تبلیغات که  بارها در کلام حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و بیانات مقام معظم رهبری مطرح بوده است، اشاره کرد و سخنان رهبر فرزانه انقلاب را چراغ راه فعالیت های این شورا دانست  و گفت: مقام معظم رهبری در آذرماه سال ۶۹ در دیدار و ملاقات روسای شورا با تجلیل از خدمات و عملکرد شورا فرمودند  «البته اگر ما این شورای هماهنگی را نداشتیم، بی‌شک ناسازگاری‌ها و اشکالات فراوانی را در ایجاد، اداره و راه‌اندازی مراسم مختلف شاهد بودیم. به حمدالله این شورا تشکیل شد و به همین دلیل هم باید بماند . "

وی گفت: علاوه بر برنامه‌های ثابت سالانه، برنامه‌ریزی برای مراسم غیرمترقبه ازجمله محکوم کردن صهیونیست‌ها و دفاع از مردم غزه ، بیداری اسلامی در یمن و جنایات آل سعود و شهادت شهدای منا و مکه ، دفاع از حریم قرآن، پیامبر اعظم (ص) و مراسم دیگر و درنهایت خلق حماسه ۲۳ تیر ۱۳۷۸ و ۹ دی‌ماه ۱۳۸۸ توسط ملت شریف از افتخارات همیشگی این شورا می‌باشد.

لطفی ، اهداف و وظایف این شورا را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد بستر مناسب جهت تعظیم شعائر و ایام‌الله، تعمیق باورها، ارزش‌ها و ترویج فرهنگ انقلابی، افزایش انگیزه مشارکت مردم در برگزاری مراسم و زنده نگاه‌داشتن و نکوداشت مناسبت‌های انقلاب اسلامی به‌منظور تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی ازجمله این اهداف به شمار می‌آید.

وی، برگزاری مراسم عمومی در داخل و خارج از کشور به‌منظور بزرگداشت مناسبت‌های جهان اسلام با همکاری مراجع ذی‌ربط‌ مانند وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تقویت و تحکیم ارزش‌ها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبری نظام را از دیگر اهداف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ذکر کرد.

لطفی ادامه داد: اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تنظیم تقویم مناسبت‌های سالیانه و تدوین برنامه برای هر یک از مناسبت‌ها به‌منظور حسن اجرای تمامی مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور، ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی ـ تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هر چه‌بهتر مراسم و مناسبت‌ها و سازمان‌دهی و مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌های کشور در چارچوب وظایف و اهداف شورا ازجمله وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

به گفته وی،  تشکیل ستادهای برگزاری مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور به‌منظور تحقق مأموریت‌های شورا، برنامه‌ریزی و اقدام‌های لازم جهت تأمین منابع و امکانات موردنیاز، انجام پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوع‌های مرتبط با وظایف شورا،  نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای همکار در اجرای مراسم و اعلام نتایج به مراجع ذی‌ربط و اعلان مواضع در موقعیت‌ها و شرایط ویژه (با هماهنگی مبادی ذی‌ربط) از دیگر وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود.

لطفی ادامه داد: برگزاری مراسم و مناسبت‌های ملی، مذهبی، سیاسی و انقلابی نظیر دوازدهم فروردین، بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)، قیام خونین ۱۵ خرداد، هفتم تیر، بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر، هفدهم شهریور، هفته بزرگداشت مقام زن، یوم‌الله ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، یوم‌الله روز قدس، حماسه نهم دی، جشن‌های نیمه شعبان، جشن‌های دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ازجمله وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

وی بابیان این‌که سایر مراسم غیرمترقبه و مأموریت‌هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی متناسب با وظایف کلی شورا به این نهاد محول می‌شود، افزود: شورا در مناسبت‌های دینی صرفاً به ارائه الگوهای مناسب، تعمیق پیام و زمینه‌سازی برای حضور گسترده مردم می‌پردازد و در موارد خاص می‌تواند برگزاری مراسم با گستره عمومی را به هر یک از نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط واگذار نماید.

۱۱۷۵ / ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.