به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، وی روز چهارشنبه در دیدار رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مسئولیت مدیریت این سازمان بسیار سنگین است و باید در این زمینه توجه کافی داشته باشید.
وی افزود: خوشحال هستیم که مدیریت موقوفات و دیگر وظایف سازمان اوقاف به دست اهل آن سپرده شده و شما نیز باید علاوه بر تداوم فعالیت‌های گذشته، بهتر از قبل به تلاش در این زمینه بپردازید و کمبودها و مشکلات قبلی را هم برطرف کنید.
آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه دو نکته در زمینه موقوفات حائز اهمیت است گفت: نخستین مساله بحث درآمدهای وقف است، اینکه عملکرد مدیران چگونه باشد که املاک وقفی به دست فراموشی سپرده نشوند البته احیای موقوفات فراموش شده هم کار دشواری است و زحمت زیادی دارد.
وی ادامه داد: مدیران قبلی در این زمینه فعالیت‌های قابل تقدیری داشته‌اند که باید در دوره جدید تداوم یابد و بهتر از گذشته به آن پرداخته شود.
آیت‌الله علوی گرگانی دومین مساله مهم در زمینه موقوفات را کیفیت مصرف درآمد املاک وقفی دانست و عنوان کرد: عواید موقوفات باید دقیقا بر اساس نیت واقفان هزینه شود و به عبارتی اجرای امینانه نیت واقفان یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف است.
این مرجع تقلید با اشاره به موقوفات فراوانی که امیرالمومنین علی(ع) به یادگار گذاشتند خاطرنشان کرد: وقف یکی از سنت‌های اصیل اسلامی است و باید با اتکا به فرهنگ اهل بیت(ع) و دقیقا مطابق سیره آنها، موقوفات را در حال حاضر مدیریت کنیم.
وی خواستار برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای متولیان وقف شد و افزود: برخی موقوفات بر اثر گذر زمان بدون استفاده مانده‌ یا آسیب دیده‌ که می‌توان از درآمد همان‌ املاک برای احیای خودشان استفاده کرد ولو این مساله به صورت استقراضی باشد زیرا بعدا می‌توان از درآمدی که حاصل می‌شود در راستای نیت وقف بهره برد.

** تقویت نگاه عبودی به وقف موجب توسعه این فرهنگ در جامعه می‌شود
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در دیدار رئیس سازمان اوقاف گفت: از طریق تقویت نگاه عبودی جامعه نسبت به مساله وقف می‌توان زمینه‌ساز توسعه این فرهنگ در سطح کشور شد.
آیت الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه وقف موجب خیر و برکت اموال انسان می‌شود افزود: از عواید موقوفات می‌توان برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی هم بهره برد.
وی ادامه داد: هر بقعه متبرکه دارای ویژگی‌های جغرافیایی و منطقه‌ای خاص خود است و برخی هم در مسیرهای آمد و شد مسافران قرار دارد بنابراین با توجه به این خصوصیات می‌توان مجموعه اقدام های فرهنگی را برای هر یک از آنها تدوین کرد.
سعیدی با بیان اینکه نیازمند کار روانشناسانه بر روی نیت واقفان در هر دوره تاریخی هستیم گفت: بعضی موقوفات عام هستند و نیت آنها صرف عواید در امور خیر است، بنابراین دست سازمان اوقاف باز است و می‌تواند با توجه به نیازهای زمانه اقدام به صرف درآمد این دسته از املاک وقفی کند.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه سازمان اوقاف باید در زمینه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان قاطعیت داشته باشد گفت: برخی افراد به دنبال سوء استفاده از املاک وقفی هستند که برای جلب اعتماد عمومی نسبت به مساله وقف باید شاهد ورود جدی این سازمان برای حراست از موقوفات باشیم.
سعیدی افزود: این مساله نیازمند ظرافت خاصی است که در نهایت مشوق خوبی برای مردم و واقفان خواهد بود.
وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفافیت در فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مساله سبب می‌شود گرایش مردم نسبت به وقف بیشتر شود زیرا آثار و نتایج آن را در جامعه می‌بینند.

** حفظ موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این دیدارها گفت: مهمترین وظیفه این سازمان، حفظ موقوفات برای جلوگیری از موقوفه‌خواری و اجرای امینانه نیت واقفان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی افزود: نیک‌اندیشان و خیرین، اموال خود را با نیت‌های مختلف وقف می‌کنند و این سازمان وظیفه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت وقافان را بر عهده دارد.
وی افزود: در سطح کشور و بر اساس آمار موجود البته به استثنای چهار آستان مقدس، حدود 190 هزار وقف‌نامه احصا شده که تعداد رقبات آنها به بیش از یک میلیون و 300 هزار مورد می‌رسد؛ برخی از رقبه‌ها چندین هکتار زمین است و بعضی هم زمین‌ها و املاک کوچکتری را شامل می‌شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 60 درصد موقوفات کشور برای برپایی مجالس عزای حسینی(ع)، اطعام زائران و مسائل پیرامون عزاداری محرم و صفر وقف شده‌ است، عنوان کرد: عمران و آبادانی حسینیه‌ها و موضوع هایی از این دست هم جزو نیت‌های واقفان بوده است.
خاموشی با بیان اینکه اجرای امینانه نیت واقفان مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است گفت: در زمینه موقوفات منفعتی که درآمد آنها باید بر اساس نیت واقف هزینه شود، توجه بیشتری لازم است.
وی با تاکید بر توسعه وقف با تکیه بر نیازهای روز جامعه گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که مشکلات اقتصادی و تحریم‌های خارجی علیه نظام اسلامی جریان دارد بنابراین برای برون‌رفت از این وضعیت باید به توسعه علم و دانش که زمینه‌ساز رونق تولید داخلی است توجه بیشتری صورت بگیرد و وقف برای ارتقای علمی کشور، یکی از راهکارهای مهم در این زمینه به شمار می آید.
1175 / 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.