به گزارش ایرنا، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در این همایش گفت: امیدواریم همایش ملی سلامت معنوی در تشویق مخاطبان به استفاده از ظرفیت های معنوی در سلامت جامعه موثر واقع شود.
سید علیرضا مرندی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دین اسلام در ارتقاء سلامت، افزود: استفاده شایسته از آنچه در اختیار داریم، تحول بزرگی در سلامتی افراد ایجاد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است بین سلامت افراد معقتد و بی دین تفاوت بسیاری وجود دارد و یک فرد بیمار می تواند با دعای خود و اطرافیان سلامت کامل خود را به دست آورد.
مرندی گفت: سلامت معنوی در همه ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی موثر است و امیدواریم تمام عرصه های زندگی انسان را با سلامت معنوی همراه نماییم.
وی افزود: مسلمانانی که ارزش بیشتری برای زندگی ابدی قائل هستند، باید با ارتقاء سلامت معنوی، زندگی دنیوی و اخروی خود را مطلوب تر نمایند.

* بیش از 200 مقاله به دبیرخانه همایش ملی سلامت معنوی رسیده است
دبیر ششمین همایش سلامت معنوی نیز با اشاره به این که هدف از برگزاری این همایش، نهادینه کردن آن در جامعه و دانشگاه ها می باشد، گفت: فرهنگستان علوم پزشکی در قالب تفاهم نامه ای با دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه سعی دارد تا محتوای سلامت معنوی مورد نیاز دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی را تبیین نماید.
حسن ابوالقاسمی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی حمایت از پایان نامه های دکترا در دانشگاه ها و حوزه های علمیه را در دستور کار دارد و در حوزه علمیه نیز برای کمک به روند تبیین سلامت معنوی در جامعه، کتاب هایی با این موضوع تالیف می شود.
وی در ادامه گفت: از میان بیش از 200 مقاله علمی که به دبیرخانه همایش رسیده، 130 مقاله علمی پذیرفته شده است.
به گفته وی، «راهکارهای اجرایی ارتقای سلامت معنوی اسلامی»، «سلامت معنوی اسلامی بر مبنای قرآن و سیره اهل بیت(ع)»، «سلامت معنوی اسلامی،‌ مبانی و رویکردهای تمدنی»، «تاثیر سلامت معنوی اسلامی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی» و «شاخص های سلامت معنوی اسلامی و الگوهای رایج»، عناوین پنج میزگرد تخصصی است که در این همایش برگزار می شود.

*همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این همایش گفت: در قرن های اخیر، جدایی معنویت از جامعه، انسان و پیشرفت های علمی باعث شد بزرگان علمی این باور غلط را داشته باشند که ضرورتی ندارد پیشرفت علوم و ترقی انسان، با معنویت و خداباوری همراه باشد.
ابوالفضل ایرانی خواه افزود: حتی بزرگان علم این گونه القا کردند که باورهای دینی می تواند مانع پپشرفت بشریت و ارتقاء علوم مختلف شود و لطمه های شدیدی بر پیکره جوامع زده شد.
وی ادامه داد: این افراد بعدها اعتراف کردند که نگاه تک بعدی، ضربه های بسیاری به علم زده است و ضرورت توجه کامل به بعد معنوی لازمه ارتقاء سلامت انسان است.
ایرانی خواه با بیان این که امسال چهارمین سالی است که همایش سلامت معنوی در قم برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد: با نگاه عمیق و مقدس بزرگان دینی، به زودی شاهد تبیین کامل و گسترده سلامت معنوی و تعریف کامل از انسان و حقایق علمی برای سراسر جهان، خداباوران و محققان باشیم.
نخستین و دومین همایش ملی سلامت معنوی، سال های 92 و 93 در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد و دوره های بعدی این همایش در سال های 94، 95 و 96 در قم ترتیب یافت.
این همایش فردا با معرفی و تجلیل از صاحبان مقاله های برتر به کار خود پایان می دهد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.