به گزارش ایرنا، حسن صبوری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خانه مطبوعات قم، افزود: وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که در تمام کشورها، برای مسیر قطارهای پرسرعت به گونه ای برنامه ریزی می شود که این قطار از داخل شهرها عبور نماید و علاوه بر داشتن خدمات ویژه برای اهالی شهر، باعث تسهیل در رفت و آمد مسافران نیز بشود.
وی تصریح کرد: ولی در استان قم این مساله برعکس است و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری معتقد هستند نیازی به عبور قطار از داخل شهر نیست و با اظهارنظرها و مصاحبه هایی مانع عملیاتی شدن طرح شده اند.
به گفته وی، مسیر قطار پرسرعت از نزدیک میدان ولیعصر(عج) در انتهای شهر قائم و حرم تا حرم عبور می کند و مسیر خروجی این قطار به سمت خارج شهر نیز از زیر کوه دوبرادران می باشد.
صبوری افزود: همچنین قرار است این قطار با یک مسیر آنتنی توسط ریل موجود در شهر به ایستگاه مرکزی قم در داخل شهر متصل شود و مسافران در این ایستگاه جابه جا شوند.
وی ادامه داد: در این راستا یک ایستگاه قطار نیز بین میدان بقیه الله(عج) و میدان ولیعصر(عج) ایجاد می شود تا علاوه بر پوشش مسیر حرم تا حرم، ارتباط تبادلی نیز با مترو داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: فعلا گزینه عبور آنتنی قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان از اولویت استان خارج شده و بعدا در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم است که در زمان 40 دقیقه مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می کند. این طرح از مصوبه های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری 5.2 میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می باشد.

** احداث کمربندی جدید قم باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود
مدیرکل راه و شهرسازی قم در ادامه با اشاره به این که تمام محورهای خروجی استان به ویژه در روزهای خاص به حد اشباع رسیده است، گفت: در سال های گذشته میزان آمد و شد در آزادراه های تهران- قم، قم- کاشان، بزرگراه قم- سلفچگان و کمربندی امام علی(رع) افزایش چشم گیری یافته است.
وی افزود: در همین راستا احداث کمربندی جدید در دستور کار قرار گرفته، مطالعات نهایی شده و در هیات دولت و شورای برنامه ریزی استان قم به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: این طرح سال گذشته در ردیف بودجه سنواتی کشور قرار گرفت و به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری که نیاز دارد، باید با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد، در غیر اینصورت احداث آن سال ها به طول می انجامد.
صبوری با بیان این که رینگ کمربندی قم 110 کیلومتر است، گفت: این کمربندی از کیلومتر 11.8 آزادراه تهران - قم به سمت محور قم - سلفچگان منشعب می شود و پس از عبور از محور قدیم قم - تهران، قم - جعفریه و قم - سلفچگان، از زیر فرودگاه عبور می کند و از پشت منطقه پردیسان، به سمت محور قم - نیزار و سپس به سمت آزادراه امیرکبیر، قم - گرمسار و قم - تهران متصل می شود.
وی تصریح کرد: با وجود تلاش های بسیار برای آغاز به کار این طرح، به دلیل نوسانات اقتصادی و افزایش هزینه، سرمایه گذار به دنبال خرید فرصت است، ولی احداث طرح به زودی آغاز خواهد شد.
وی با بیان این که کمربندی جدید برای توسعه شهر قم، ایجاد ظرفیت های جدید، خدمات بین راهی و اشتغال بسیار مناسبت است، اضافه کرد: در تفاهم نامه صورت گرفته، مدت اجرای طرح 2 سال و بهره برداری از عوارض و تبلیغات محیطی به مدت 15 سال به سرمایه گذار واگذار شده است که با نوسانات اقتصادی احتمال تغییر در مفاد قراداد وجود دارد.

** جاده قدیم قم - تهران چهارخطه خواهد شد
صبوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای توسعه آزادراه قم - تهران که در طرح جامع حمل و نقل کشور نیز دیده شده، گزینه های مختلفی مطرح گردیده، ولی به مطالعه کامل نرسیده است.
وی افزود: در طول سال های گذشته، احداث مسیرهایی از جمله محورهای قم - گرمسار و تهران - ساوه - سلفچگان توانسته تا حدودی از بار ترافیکی آزادراه قم - تهران بکاهد.
وی با بیان این که محور قدیم قم - تهران نیز چهار خطه خواهد شد، گفت: 65 کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی قم قرار دارد که امسال 28 کیلومتر از آن چهار خطه می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین گفت: چهار کیلومتر انتهایی محور قم - جعفریه نیز تا 2 هفته آینده آسفالت می شود و این مسیر که 30 کیلومتر است به صورت کامل به بهره برداری می رسد.
وی همچنین با اشاره به طرح اتصال منطقه پردیسان به محور اراک، گفت: پس از بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح پردیسان که البته به صورت کامل اجرایی نشد، چراکه شهرداری نتوانست آزادسازی اراضی در مسیر را به صورت کامل انجام دهد، مطالعه این طرح توسط مشاور انجام شده است.
وی افزود: این مسیر از کنار بیمارستان امام رضا(ع) عبور می کند، تقاطع غیرهمسطح روی محور اراک احداث و برای اتصال تقاطع غیرهمسطح پردیسان به محور اراک، پل 120متری روی رودخانه قمرود احداث می شود که مشاور در حال مطالعه این قطعه است تا به نتیجه نهایی برسد.
به گفته صبوری، در مرحله تامین اعتبار و تملک اراضی هستیم که شهرداری و استانداری نیز باید کمک نمایند تا طرح 2.7 کیلومتری به نتیجه برسد.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی در پایان به اتصال خیابان عماریاسر به آزادراه امیرکبیر اشاره و بیان کرد: این مسیر به طول 800 متر است و سرمایه گذار در طراحی، باید این مسیر را مسیر ورودی و خروجی اصلی قم قلمداد نماید.
وی همچنین به احداث محور مسجد جمکران به مشهد اردهال اشاره و بیان کرد: هزینه اجرایی این طرح سال گذشته 640 میلیارد ریال برآورد شد و طبق مطالعات مسیر وشنوه بهترین مسیر برای این اتصال پیشنهاد شده است، ولی این طرح هنوز در مرحله مطالعات است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.