به گزارش ایرنا، عبدالله جلالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: اگر مردم در زمینه مدیریت پسماند و نظافت شهری با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند، می توان 40 میلیارد تومان اعتبار این بخش را در سایر حوزه های خدمت رسانی به شهروندان هزینه کرد و رضایت اجتماعی از مدیریت شهر قم را افزایش داد.
وی با اشاره به این که نظافت و جمع آوری پسماند از سطح شهر بسیار هزینه بر است، بیان کرد: در مورد این تصمیم جلسه های کارشناسی لازم با صاحب نظران برگزار شده و تحقق آن با همکاری مردم قابل انجام است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از عملکرد شورای اسلامی شهر قم در طول یک سال گذشته، گفت: شورای پنجم در نخستین اولویت، خود را امین مردم می داند و در تصمیم گیری های خود به طور حتم به نظرهای شهروندان توجه لازم را دارد.
جلالی ادامه داد: با وجود مشکل های مالی و کاهش درآمدهای مدیریت شهری تاکنون هیچ طرحی در قم بدون دلیل متوقف نشده و حتی طرح های جدید نیز در سطح شهر در حال انجام است.
وی با اشاره به این که با وجود تفاوت دیدگاه ها اعضا، آرامش در محیط کار شورای اسلامی شهر قم حاکم است، بیان کرد: شورای پنجم با رویکرد شفافیت بخشی به تصمیم های خود، در کمترین زمان ممکن به طرح های مورد نظر رسیدگی می کند و به دنبال بستری مناسب در فضای مجازی است تا به سرعت این تصمیم ها و مصوبه ها را به اطلاع شهروندان برساند.
وی ادامه داد: به دلیل اقدام های کارشناسی مناسبی که بر روی لوایح صورت می گیرد، سال گذشته در مجموعه لوایح شورا، تنها سه طرح در شورای حل اختلاف رد و از دستور کار شورا خارج شد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: این شورا همکاری های خوبی با مجلس شورای اسلامی برای قانون گذاری مطلوب در حوزه مدیریت شهری دارد و در خصوص تصویب طرح جامع مدیریت شهری، ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری ها، نظرات خود را ارائه کرده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکل هایی که امسال برای مدیریت شهری اتفاق افتاد، قطع درآمد شهرداری ها از عوارض سوخت بود که در روند فعالیت های شهرداری تاثیر گذار است و امیدواریم با پیگیری های انجام شده این مشکل در سطح ملی برطرف شود.
وی با اشاره به این که برخی اقدام های صورت گرفته در مدیریت شهری قم کم نظیر است، ادامه داد: در سال جاری طرح مهم بلوار آیت الله بروجردی با تلاش فراوان شهرداری و مسئولان استان قم به بهره برداری رسید و مورد استفاده مردم قرار گرفت اما از نظر تبلیغاتی حق آن ادا نشد که باید در این زمینه فعالیت های بیشتری برای آگاهی مردم از اهمیت طرح هایی که به بهره برداری می رسد، انجام شود.
بلوار آیت الله بروجردی که مرداد ماه امسال به بهره برداری رسید، با ایجاد دسترسی جدید از شهر قم به شهرک پردیسان، آن را از حالت بن بست خارج می کند و ترافیک بلوار غدیر را کاهش می دهد.
جلالی گفت: برای انجام کارهای تحقیقاتی حوزه مدیریت شهری قم آماده همکاری با دانشگاه ها و نهادهای علمی برای انجام طرح های پژوهشی هستیم و حمایت های لازم را از پایان نامه ها و رساله های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که در این زمینه باشد به عمل خواهیم آورد.
وی همچنین به اهمیت وجود انضباط مالی در روند مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: شهرداری به عنوان یکی از مهمترین نهادهای خدمت رسان به مردم باید دارای عملکرد مالی شفاف باشد و در این زمینه روند بودجه ریزی و هزینه های شهرداری قم و سازمان های وابسته به آن دقیق و مشخص است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون هر تصمیمی در حوزه مدیریت شهری بدون نظر شورای اسلامی شهر و تصویب اعضای آن، قابل اجرا نیست و در این زمینه شورای اسلامی شهر قم نهایت تلاش خود را برای دفاع از حقوق شهروندان انجام می دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: برآیند رضایت مردم از عملکرد شورای پنجم قابل قبول است و این که گفته می شود قم در حوزه مدیریت شهری در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته، واقعیتی است که شهروندان آن را در سطح شهر مشاهده می کنند.
وی افزود: روند احیا و نوسازی بافت فرسوده در قم کند است، البته این بخش اختصاص به مدیریت شهری و شهرداری ندارد و موضوعی بین بخشی است، دولت در این زمینه سیاست هایی را ابلاغ کرده است که باید در ستاد عالی بازآفرینی دنبال شود.
وی ادامه داد: این مساله باید به صورت ملی در قم پیگیری شود و مدیریت شهری آمادگی لازم را برای احیای بافت فرسوده را دارد.
حدود 65 درصد جمعیت شهر قم در بافت های ناکارآمد شهری ساکن هستند؛ مساحت کل شهر قم 12 هزار و 900 هکتار است که از این میزان بیش از 4 هزار هکتار، بافت ناکارآمد شهری می باشد.
جلالی گفت: بحث ساماندهی اصناف مزاحم شهری و اجرای طرح هوشمند سازی مدیریت شهری قم از دیگر طرح هایی است که در شورای پنجم مورد توجه اعضا قرار گرفت.
وی بیان کرد: اجرای طرح پیاده رو سازی در اطراف حرم مطهر و خیابان ارم از جمله طرح هایی بود که در سال گذشته به اتمام رسید و توانست آرامش خوبی را در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) ایجاد کند، شورای پنجم با حمایت مسئولان استان این طرح را در مسیر باقی مانده خیابان ارم و همچنین خیابان انقلاب اسلامی، ادامه می دهد.
وی ادامه داد: البته در این میان پروژه های متوقف شده ای همچون مونوریل نیز در حوزه مدیریت شهری قم وجود دارد که باید به سرعت تعیین تکلیف شود.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح به طول 6.8 کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس می باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم، گفت: در خصوص مترو قم هیچ گونه نگرانی در مورد اجرای طرح وجود ندارد و مساله تنها بر سر روند تامین مالی آن است که در این زمینه نیز 300 میلیارد تومان از طریق مدیریت شهری قم اختصاص یافته و نیاز است تا سایر بخش هم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند تا فاز نخست مترو بر اساس پیش بینی های انجام شده آماده بهره برداری شود.
طرح متروی قم نیز قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل کند، خط A مترو قم 14.8 کیلومتر است و دارای 14 ایستگاه شامل ایستگاه های جمکران، میدان بقیه الله، میدان ولیعصر(عج)، زاویه، میدان پلیس، شهید روحانی، چهل اختران، خیابان عماریاسر، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان معصومیه، خیابان مطهری، میدان کشاورز و قلعه کامکار می باشد.
وی همچنین در خصوص برگزاری جلسه های شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در طول یک سال گذشته شورای پنجم 60 جلسه علنی، رسمی و فوق العاده تشکیل داد.
وی ادامه داد: به غیر از جلسات رسمی شورا هر کدام از کمیسیون های تخصصی نیز به طور میانگین 50 جلسه با حضور اعضای خود تشکیل دادند و در نهایت 269 لایحه را به صحن علنی شورا آوردند.
جلالی با اشاره به این که اعضای شورای شهر هم در محل شورا وهم در خارج از آن با مردم، ملاقات عمومی دارند، گفت: در این مدت شورای اسلامی شهر قم به سه هزار و 840 مورد نامه و درخواست مردمی نیز رسیدگی کرد.
وی با بیان این که شورای پنجم در تنظیم لوایح خود موفق عمل کرده است، افزود: از مجموع 269 لایحه تصویب شده در صحن علنی شورا 19 لایحه در کمیته تطبیق فرمانداری رد شد که از این تعداد شورا به اجرای 18 لایحه اصرار داشت، که در نهایت شورای حل اختلاف در 15 مورد رای به نفع شورا داد و تنها سه لایحه شورا رد شد که آن ها نیز تاثیری در روند فعالیت های مدیریت شهری نداشته است.
وی با اشاره به این که هر کدام از کمیسیون های تخصصی به خوبی وظایف خود را انجام می دهند، ادامه داد: در کمیسیون های شورای شهر انجام بسیاری از طرح های عمرانی همچون احداث شهربازی در بوستان غدیر، بازگشایی بلوار کارگر، اجرای ادامه بلوار فردوسی، برداشتن دیوار حائل شهرقائم، افزایش فضای سبز، کمک به تجهیز مساجد، ساماندهی مسیر دسترسی کوه خضر نبی، ایجاد مجتمع تجاری در بلوار روحانی، نوسازی ناوگان اتوبوس رانی با 13 میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری کلان در بلوار پیامبر اعظم (ص) به عنوان مسیر فیروزه ای مورد توجه است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.