نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها گفت: ما در شورای استان به فکر ساماندهی منابع مالی شهرداری و همچنین تعریف منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها هستیم تا مشکلات شهرداری‌ها و دغدغه‌های آنها از این بابت برطرف شود.
غلامرضا ضیایی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: شوراها براساس آموزه‌های دینی و اصول مترقی قانون اساسی برمحور وظایف تعریف شده در سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی داشتند که تجربه چهار دوره فعالیت شوراها نشان می‌دهد که این مجموعه کارنامه موفق و قابل دفاعی نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی باید در افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت و نظام نقش اساسی ایفا کنند که به نظر می‌رسد با احیای جایگاه شوراها در دو دهه اخیر نتوانسته‌ایم چندان در این حوزه موفق عمل کنیم.
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه قبل از انتخابات مسئولان و متولیان دولتی نخبگان را ترغیب و تشویق به حضور در پارلمان محلی می‌کنند اما بعد از انتخابات نگرش‌ها و نگاه‌ها تغییر یافته و چندان حمایتی از این مجموعه انجام نمی‌دهند، افزود: ما یک سایه سنگینی را در بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها از پارلمان محلی به عینه روی شوراها مشاهده می‌کنیم.
ضیایی گفت: در این بین بیشترین غفلت و بی‌توجهی مربوط به شوراهای شهرستان، بخش و روستا بوده و ما حتی وضعیت استان اردبیل را در قیاس با سایر استان‌های همتراز در ارتباط با جایگاه شوراها در یک وضعیت نامطلوب و غیرقابل قبول مشاهده می‌کنیم.
وی تصریح کرد: شوراهای فرادستی به ویژه شورای شهرستان مورد غفلت واقعی قرار گرفته و حتی از داشتن یک اتاق و مجموعه فعالیت مستمر در تنگنا و مضیقه است به طوری که در بسیاری از شهرها در هر دو جایگاه شوراهای شهرستان اتاقی به آنها واگذار نشده است.
عضو شورای شهر نیر اضافه کرد: در 9 ماه فعالیت شورای استان ما هنوز موفق به تشکیل جلسه با استاندار اردبیل نشدیم و به صراحت باید گفت؛ هیچ شان و جایگاهی برای شوراهای استان و شهرستان قایل نیستند.
ضیایی به فعالیت شورای عالی استان‌ها و شکل‌گیری 8 کمیسیون در دور پنجم برای پیگیری بسیاری از کارها و طرح‌های پیشنهادی استان‌ها اشاره کرد و گفت: ما در قدم اول خواستار اصلاح فرآیند پرداخت حق‌الجلسه به شوراها به ویژه شوراهای روستایی شدیم که در چهار دوره قبلی با وجود تلاش و پیگیری‌هایی که شورای روستا در حوزه اختیارات خود داشته ریالی حق‌الزحمه دریافت نکرده است.  
وی تعریف منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها، پرداخت سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و همچنین ساماندهی منابع مالی شهرداری را از اولویت کاری شوراهای عالی استان‌ها دانست و بیان کرد: قرار است از بودجه سالجاری 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها کمک شود که در این بین شهرهای کوچک و متوسط سهم بیشتری را از این منابع خواهند برد.
نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها تاکید بر حسابرسی دقیق شهرداری‌ها و ورود عضو اقلیت‌های مذهبی شورای شهر یزد را به پارلمان محلی از دیگر اقدامات شورای عالی استا‌ن‌ها اعلام و اظهار کرد: سال گذشته 20 میلیارد تومان و امسال نیز 28 میلیارد تومان به شوراهای فرادستی اعتبار اختصاص یافته که بخشی از آنها به صورت حق‌الزحمه در اختیار اعضای شوراهای فرادستی قرار می‌گیرد.
ضیایی پیگیری‌ها برای تصویب لایحه جامع خدمات شهری در کنار ارائه طرح‌ها و لوایح جدید در حل مشکلات شوراهای شهرها و روستاها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان منتخب شوراهای استانی و شهرستانی با حضور در شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان و برخورداری از حق رای بتوانند خواسته‌های مردم را به گوش مسئولان برسانند.
نماینده مردم نیر در شورای استان اردبیل به نبود زیرساخت‌های مورد نیاز در شهرستان نیر و اشتغال پائین در واحدهای تولیدی این شهرستان اشاره و بیان کرد: شهرداری نیر حتی توان پرداخت حقوق کارکنان و کارگران خود را ندارد چه برسد به اینکه کارهای عمرانی گسترده در این شهر به عنوان ورودی گردشگران و مسافران به استان اردبیل به انجام برسد.
ضیایی در پایان به مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها و خالی شدن 20 روستا از سکنه و نابسامانی در اجرای طرح‌های هادی روستایی را بدون نظارت دقیق اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های متعدد استفاده کنیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.