'مردم استان در طول سال های گذشته منتظر بودند دولت و مجلس شورای اسلامی با ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان موافقت نمایند تا از این رهگذر رونق اقتصاد به مناطق محروم و مرزی سرایت کند.
در نقشه ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل سه شهرستان شمال استان با محوریت شهرستان بیله سوار و گمرک آن به عنوان دروازه ورودی منطقه آزاد محسوب شده و در نخستین گام در کمیسیون اقتصادی مجلس با همان محدوده شمال استان تصویب شده و در روزهای آینده مرحله ی سخت و طاقت فرسای تصویب آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.
در بررسی های متعدد از مولفه های لازم جهت تصویب مناطق آزاد به این نکته می رسیم که وجود گمرک بیله سوار و فرودگاه پارس آباد می تواند کمک شایانی در اقناع نمایندگان مجلس جهت تصویب منطقه آزاد باشد.
البته در تمامی مناطق آزاد کشور که در گذشته تصویب شده اند، بعد از تصویب در آن مناطق فرودگاه ایجاد شده است، در اینکه بعد از سال ها انتظارلایحه ی منطقه ی آزاد اردبیل با زحمات نمایندگان به صحن مجلس رسیده است، جای خوشحالی و امیدواری است و در برهه ی فعلی این امید و انتظار را باید از نمایندگان استان داشته باشیم که با محوریت امام جمعه دلسوز اردبیل که همواره دغدغه رشد و توسعه ی تمام مناطق استان را دارند، قبل از طرح لایحه در صحن مجلس ابتدا چند دستگی ها و اختلافات در این زمینه را از بین برده و در قدم های بعدی با رایزنی های فشرده با نمایندگان استان های همجوار در تحقق این آرزوی دیرینه ی اهالی استان قدم های محکمی بردارند.
ناصر معظمی از کارشناسان برجسته حقوق تجارت بین الملل در مورد دورنمای تحقق منطقه آزاد اردبیل می گوید: با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی کشور، ایجاد مناطق آزاد در نقاط محروم مرزی کشور، بستر مناسبی برای تبدیل به سکوی صادرات و توسعه این مناطق دور افتاده است. این امر همچنین در زمانی که کشور نیاز به ایجاد فرصت های شغلی دارد می تواند برای دهها هزار نفر اشتغال ایجاد کند و بدین طریق مردم این مناطق به جای مهاجرت به شهرهای بزرگ، تولید خود را به داخل و خارج صادر کنند.
وی با اشاره به برخی مخالفت ها با مناطق آزاد تجاری صنعتی اضافه کرد: آنچه که تمامی مخالفان به آن استناد می کنند ادعای قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد به داخل سرزمین اصلی کشور می باشد و با توجه به اینکه طبق سوابق موجود در دفاتر قضایی گمرکات، قاچاق کالا حتی قبل از ایجاد مناطق آزاد وجود داشته و امروز نیز کالای قاچاق نه از مناطق آزاد بلکه از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود.
ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یکی از مطالبات اصلی مردم استان است و راه اندازی آن موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد. تسریع در انجام امور زیربنایی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، بهره گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، عدم نیاز به صدور روادید جهت ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی و دهها مولفه مثبت دیگر از مزایای تشکیل مناطق آزاد در کشور محسوب می شود.
البته در اینکه با الحاق شهرستان نمین به محدوده منطقه آزاد با توحه به نزدیکی به دریا، راه آهن، فرودگاهی استاندارد، بزرگراه، مرکز استان و سایر ویژگی های مثبت دیگر، قطعا ثمرات این الحاق بیشتر از محدود سازی آن به شمال استان بود ولی در هر صورت تمرکز اصلی باید به یگانه امید مردم به تصویب منطقه آزاد در صحن مجلس دوخته شده و در سالهای آتی بعد از تصویب باید با کارشناسی دقیق تلاشی شود تا مناطق بازمانده از این الحاق به تدریج وارد منطقه آزاد شود.
ناگفته پیداست که حذف مشگین شهر و نمین از محدوده منطقه آزاد تجاری اردبیل، محصول اختلافات و کشمکش های برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است که می توانستند با درایت،تدبیر و آینده‌نگری و پرهیز از ملاحظات خاص فرصت بزرگی برای بخشی مهم از استان ایجاد کنند اما متاسفانه با این رفتارها فرصت ذیقیمتی را از استان سلب کردند.
متاسفانه هم مدافعان الحاق نمین و هم مخالفان الحاق آن با نگاهی متعصبانه و سیاسی، استان را در شرایط کنونی، به سمت تشدید اختلافات سوق دادند. مدافعان الحاق نمین با مانور رسانه ای و تبلیغاتی از مدتها قبل درصدد بودند از وضعیت به وجود آمده در جهت بهره برداری سیاسی در سال های آینده و تحمیل خود به عنوان ناجی منطقه ارائه دهند که همین عامل سبب شد در آنسوی استان مخالفان هیجان زده با کنار گذاشتن دوراندیشی و تصمیماتی احساسی مانع تحقق خواسته های فردی موافقان باشند. این مناقشه های فعلی مطمئنا در دراز مدت و برای آیندگان بسیار دردناک خواهد بود.
البته فارغ از دعواهای نمایندگان استان در این مورد، تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس برای تمام مناطق آزاد در شرف تاسیس و اضافه نکردن شهرهای جدید به آنها جهت بالا بردن رای آوری لوایح، مهم ترین علت ناکامی نمین از پیوستن فعلی به منطقه آزاد اردبیل می باشد ولی متاسفانه جنگ لفظی نمایندگان در مقصر دادن همدیگر ادامه داشته و معلوم نیست این رفتارهای خارج از عرف کی به پایان خواهد رسید.
در پی تماس تلفنی خبرنگار اردبیل آینده با بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با وضعیت فعلی منطقه آزاد استان، وی با اشاره به مثبت شدن فضا در طی روزهای آتی در خصوص تصویب منطقه آزاد اردبیل در مجلس گفت:طی تماس ها و دیدارهای متعدد، میزان رای آوری منطقه آزاد استان به همراه سایر مناطق آزاد مطرح شده کشور در قالب این لایحه بیشتر شده و دیدارها با سایر نمایندگان استان های کشور در قالب تشکیل کارگروه در جریان است و به احتمال زیاد اوایل شهریور موعد رای گیری لوایح مناطق آزاد در مجلس باشد.
وی به حجم بالای پیشنهادات ارائه شده جهت اضافه شدن به لایحه از تمامی 8 استانی که منطقه آزاد جدید در آنها ایجاد خواهد شد گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در یک تصمیم واحد، با افزوده شدن شهرهای جدید به لایحه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید کل کشور مخالفت کرد و منطق کمیسیون مزبور برای ممانعت از افزودن شهرهای جدید به لایحه دولت، بالا بردن احتمال رای آوری لایحه در روز سرنوشت ساز رای گیری برای کل لایحه در صحن علنی مجلس می باشد.
بدری با عنوان اینکه کل مردم استان از منافع و مزایای تصویب منطقه آزاد منتفع خواهند شد افزود: بعد از تصویب، مجمع نمایندگان استان به دنبال الحاق نقاط دیگر استان به منطقه آزاد اردبیل خواهد بود. همچنین از کاندیداهای احتمالی مجلس و فعالین رسانه ای وابسته به آنها انتظار می رود در شرایطی که استان نیازمند وحدت و همدلی برای برخورداری از امتیاز تاریخی منطقه آزاد است، منافع عمومی مردم استان را فدای امیال شخصی خود نکنید.
این دو اصطلاح “روز سرنوشت ساز” و “امتیاز تاریخی منطقه آزاد” را باید همه مردم استان به یاد داشته باشند و اجاه ندهند برخی ملاحظات فردی، سلیقه ای و مادی سبب ناکامی و تداوم رکود اقتصادی در استان شود. یکی از رویاهای اقتصادی مردم استان بزودی تعبیر می شود و استان به جمع مناطق آزاد تجاری کشور می پیوندد، اتفاقی که اگر به خوبی مدیریت شود می تواند اوضاع نامناسب کسب و کار و اشتغال استان را تا حدود زیادی سامان دهد. در این بین حلقه مفقوده درایتی است که مجمع استان در تصمیمات و عملکرد خود در راستای تصویب منطقه آزاد باید داشته باشند. اما آنچه مشاهده می شود عدم هماهنگی و گسیختگی درایت در میان نمایندگان استان است و این روش بهیچوجه منافع عمومی مردم استان را تامین نخواهد کرد.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.