بهمن حسین زاده روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرنا، با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی استان بر اساس الگوی درون‌زا و برون‌گرایی کانون‌های تولید و با محوریت ایجاد اشتغال و صادرات پیگیری می‌شود، افزود: تولید و اشتغال از برنامه‌های راهبردی دولت دوازدهم در استان می باشد.
وی بیان کرد: نقش حیاتی تولید در راستای خروج از رکود اقتصادی، قرار گرفتن اقتصاد روی ریل توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از سوی استانداراردبیل به مدیران دستگاه‌های اجرایی کاملا تشریح و تبیین شده تا بستر اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود.
وی اضافه کرد: نقشه راه توسعه استان کاملاً مشخص است و حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و تکمیل زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری اولویت اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های تیم اقتصادی بوده و اعتقاد داریم حمایت از تولید و تولید کننده ایجاد اشتغال پایدار و امنیت شغلی را در جامعه تضمین می‌ کند.
حسین زاده با تاکید بر اینکه درون‌زا و برون‌گرا کردن اقتصاد یک ضرورت است؛ اضافه کرد: مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیان و عدالت بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی در استان نیز می‌تواند به شکوفایی اقتصاد استان و توسعه متوازن منجر شود.
وی اضافه کرد: توسعه پایدار و درون‌زایی اقتصاد با حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی محقق می‌شود و تحقق این هدف نیز نیازمند مشارکت جدی و شکل‌گیری اراده واحد و همگرایی بین بخش دولتی، بخش خصوصی و مصرف کنندگان در راستای حمایت از تولید داخلی می‌باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «حمایت از کالای ایرانی» بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه است در پیام نوروزی خود، شعارهای سالانه را با رویکرد اقتصادی نامگذاری می‌کنند که نشان از اهمیت فوق‌العاده موضوع اقتصادی در جامعه دارد.
حسین‌زاده ادامه داد: شعار حمایت از کالای ایرانی در تداوم حمایت از تولید داخلی و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌باشد که درون‌زایی کردن اقتصاد یکی از اهداف اصلی آن می‌باشد.

** هدف گذاری برای ایجاد 20 هزار شغل پایدار در استان
معاون استاندار اردبیل با اشاره به هدف گذاری برای ایجاد 20 هزار شغل در سال جاری در استان اظهار کرد: بیشتر گرفتاری های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در جامعه ریشه در معضل بیکاری دارد و با هدف رفع این معضل این هدف گذاری انجام و تحقق آن نیز مورد تاکید مدیریت عالی استان می باشد.
وی اضافه کرد: برای عملیاتی کردن این هدف باید هر چه سریعتر فضای کسب و کار در استان ارتقا یافته و زیرساخت‌های تولید و سرمایه‌گذاری توسعه یابد و حمایت‌ها و تسهیلات نیز به سمت کارآفرینی و طرح‌های اشتغال زا هدایت شوند.
حسین‌زاده افزود: استفاد ه بهینه از منابع استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی در اجرای طرح های تولیدی و اشتغال زا یکی از راهکارهای موثر برای تحقق ایجاد 20 هزار شغل در استان می‌باشد.

** بسته‌های حمایتی برای طرح‌های اشتغالزایی
معاون استاندار اردبیل در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق ایجاد 20 هزار شغل در سال جاری در استان گفت: برای تحقق اشتغال فراگیر بویژه جوانان در این استان بسته‌های تشویقی برای طرح‌های اشتغال زا اعمال می‌شود و در این راستا تامین زیرساخت‌های اولیه، تخفیف 50 درصدی در قیمت زمین شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران و ارائه تسهیلات مالی از جمله مشوق‌ های سرمایه‌گذاری است.
حسین‌زاده ادامه داد: به نتیجه رسیدن طرح‌های پایاب سدخداآفرین در دشت مغان، منطقه ویژه اقتصادی نمین و منطقه آزاد تجاری، صنعتی استان نیز در بلند مدت اشتغال بیشتری را فراهم خواهد کرد ضمن اینکه دولت چهار طرح اشتغال زا را دنبال می‌کند که از جمله آن طرح اشتغال فراگیر است و در این زمینه اعتباری بالغ برپنج هزار و 640 میلیارد ریال به استان اختصاص یافته است.
وی گفت: طرح رونق تولید برای ایجاد و تثبیت اشتغال، تسهیلات صندوق توسعه ملی و طرح‌های اشتغال روستایی و فراگیر نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود و هدف اصلی در همه این طرح‌ها هدفمند کردن تسهیلات پرداختی و اشتغال زایی است و در این خصوص طرح‌های متعددی در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی به بانک‌ها معرفی شده و در ثبت نام و معرفی طرح، استان اردبیل جز سه استان برتر کشور است.
وی همچنین گفت: برنامه اشتغال دستگاه‌های اجرایی تا سال 1400 درخواست شده و سندهای توسعه اشتغال و سند توسعه صادرات استان نیز در مرحله تدوین می‌باشد.
معاون استاندار اردبیل عنوان کرد: عزم جدی و جهت‌گیری اصلی دولت در سال جاری بر این است که با استفاده از بسته‌های حمایتی تولیدی و اشتغال، بستر حرکت تحول‌آفرینی را شکل دهد و آنچه مسلم است دولت با هدف حل موانع تولید، رونق اقتصادی و رفع مشکل بیکاری، بسته‌های حمایتی و امتیازات ویژه اقتصادی به تولید کنندگان و کارآفرینان در نظر گرفته است.
حسین‌زاده افزود: برای به ثمر نشستن بسته‌های حمایتی و افزایش بهره‌وری، مدیران بخش خصوصی و واحدهای تولیدی و صنعتی باید از مدیریت سنتی پرهیز و با استفاده از شیوه‌های علمی مدیریتی و تکنولوژی‌های نوین با صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، موجب تثبیت و افزایش اشتغال و پویایی کانون‌های تولید شوند و با توسعه کمی و کیفی محصولات خود قدرت رقابت در بازارهای هدف داخلی و خارجی را نیز ارتقا دهند.

**راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری
معاون همانگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل با اشاره به اینکه برای بهبود فضای کسب و کار و فراهم نمودن بستر سرمایه‌گذاری، پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان راه‌اندازی می‌شود؛ افزود: پنجره واحد با هدف حذف بروکراسی اداری و جلوگیری از مراجعه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به دستگاه‌های اجرایی جهت تسریع در توسعه اقتصادی، اشتغال مولد و ارائه خدمات مطلوب به سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف است.
حسین‌زاده همچنین از تعیین لکه‌های سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران برای حضو در استان، لکه‌های سرمایه‌گذاری تعیین و اقدامات اساسی جهت معرفی توانمندی ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری با برگزاری جلسات، همایش‌ها و دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سفرا و رایزنان اقتصادی سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: بانک‌ها نیز باید در فرایند پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی نهایت همکاری را داشته باشند و کوتاهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

** عدم غفلت از قابلیت های استان
حسین زاده با بیان اینکه قابلیت های استان نباید بیش از این مورد غفلت قرار گیرد گفت: استان اردبیل استعدادهای بالقوه‌ای در بخش‌های مختلف بخصوص کشاورزی، گردشگری و معدن دارد و از نظر جغرافیای اقتصادی نیز در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته که متاسفانه هنوز سهم این توانمندی‌ها در توسعه و رفاه مردم منطقه بسیار ناچیز است.
وی افزود: حالا چرا فرایند توسعه بسیار کند بوده، باید پاسخ آن را در علل و عوامل توسعه نیافتگی استان جستجو کرد و برای رسیدن به پاسخی روشن، باید فرایند توسعه به صورت علمی و اصولی و با مشارکت نخبگان استان آسیب‌شناسی و کالبدشکافی شود و برای چالش‌ها، تنگناها و موانع پیش روی توسعه استان راهکارها علمی و عملی ارائه شود.
وی ادامه داد: برنامه‌ ما استفاده مطلوب از توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف در راستای توسعه پایدار استان و افزایش رفاه اجتماعی مردم به دور از شعارزدگی و با اقدام عملی می‌باشد.

** سرمایه‌گذاری موتور محرک اصلی توسعه استان
معاون استاندار اردبیل با بیان اینکه پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری در استان یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی استان می‌باشد؛ بیان کرد: تلاش ما جذب سرمایه‌گذاری و بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید می‌باشد و اقدامات اساسی برای تحرک و پویایی در بخش‌های تولید و صنعت و معدن متمرکز شده است .
به گفته وی، تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حوزه‌های تولید و اشتغال برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت در استان باید تلاش مضاعف داشته و به این نکته توجه کنند که برای حفظ منابع و جذب سرمایه‌گذاران باید نگاه کلان و اصولی به اقتصاد داشته باشند و با موضوع سرمایه و سرمایه‌گذاری با ظرافت خاص و به شیوه هوشمندانه برخورد نمایند.

** استان اردبیل دروازه کشورهای آسیای میانه
معاون استاندار اردبیل شناسایی بازارهای هدف برای صادرات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: استان اردبیل دروازه کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود و مرز 380 کیلومتری با جمهوری آذربایجان یک مزیت است که شناسایی بازارهای هدف و معرفی و شناساندن کالاهای تولیدی، محصولات، خدمات و توانمندی های منطقه می‌تواند ضمن افزایش صادرات و تقویت تجارت خارجی، سهم کالاها و محصولات استان را در این بازارها افزونتر نماید.
حسین‌زاده افزود : بازار بزرگ کشور روسیه و حوزه قفقاز یک فرصت بزرگ بخصوص برای محصولات تولیدی کشاورزی و نیز توریسم درمانی و خدمات گردشگری در جمهوری آذربایجان برای بخش گردشگری استان می‌باشد و بازرگانان و فعالان صنعت گردشگری باید از این فرصت ها استفاده مطلوبی نمایند.
وی با بیان اینکه برای موفقیت در بازارهای جهانی باید اقتصاد نوین جایگزین اقتصاد سنتی شود؛ اظهار کرد: متاسفانه محصولات کشاورزی ما ناشی از قیمت بسیار پایین و خام‌فروشی آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌نماید و برای رفع این مشکل بزرگ از بخش کشاورزی باید نگاه فراملی به محصولات کشاورزی با رونق صنایع تبدیلی و تبدیل مواد خام به محصولات باکیفیت بر رونق صادرات و تولید داشت .
معاون استاندار اردبیل شبانه‌روزی شدن فعالیت پایانه مرزی بیله‌سوار را نیز در راستای تسهیل توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: شبانه‌روزی کردن فعالیت این پایانه با جدیت پیگیری می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل آن به شریان صادراتی کشور می‌باشد و در آینده نزدیک این موضوع تحقق و بر موقعیت جغرافیایی اقتصادی استان اردبیل خواهد افزود.
وی همچنین نقش منطقه ویژه اقتصادی نمین را در توسعه استان بسیار پراهمیت خواند و گفت: مشوق‌های خاص این منطقه بستر لازم را برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان فراهم نموده و به برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، توسعه صادرات و خروج استان از بن‌بست اقتصادی کمک شایانی خواهد نمود.

** استان اردبیل مقصد گردشگری سلامت
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه نباید به راحتی از ظرفیت ها و قابلیت ها استان چشم‌پوشی کرد افزود:استان به دلیل داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و ورود گسترده گردشگران خارجی و به ویژه اتباع آذری از مقصدهای مهم گردشگری سلامت در کشور است.
وی بیان کرد: سال گذشته 490 هزار گردشگر خارجی از گمرک بیله‌‌سوار به دلیل بالا بودن امکانات پزشکی و بیمارستانی، پایین بودن هزینه درمان و نیز قابل دسترس بودن تجهیزات پزشکی و دارو در کشورمان وارد استان شده‌اند.
وی گفت: متاسفانه سهم این تعداد گردشگر خارجی در تحرک اقتصادی استان بسیار ناچیز می‌باشد.
معاون استاندار اردبیل افزود: متاسفانه امروز رانندگان مستقر در پایانه مرزی بیله‌سوار، برنامه سفر و مسیر مسافر خارجی را تعیین می‌کنند و این موضوع باعث شده بیشتر این مسافران خارجی برای گردش و درمان به استان‌های دیگر سفر کنند.
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه نقش صنعت توریسم در توسعه و کارآفرینی بر کسی پوشیده نیست؛ ادامه داد: استان اردبیل از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران سلامت برخوردار می‌باشد و می‌تواند به قطب گردشگری سلامت در کشور تبدیل شود.
وی بیان کرد: برای برخورداری از ظرفیت بالای گردشگری سلامت، باید با راه‌اندازی آژانس‌های ویژه گردشگری سلامت، تبلیغ در بازارهای هدف، ارتقای خدمات درمانی، بهداشتی و بیمارستانی از نظر کمی و کیفی، برای گردشگران سلامت برنامه‌ریزی مناسبی داشت و با مشارکت بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی دهکده‌های سلامت در استان اقدام نمود .

** طرح‌های اقتصاد دانش بنیان حمایت می شود
معاون استاندار اردبیل با بیان اینکه برای عبور از توسعه اقتصادی یکنواخت، اقتصاد دانش محور باید جایگزین اقتصاد سنتی شود؛ گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات، دانش و فناوری در عرصه‌های مختلف و بخصوص اقتصاد نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده دارد و بر این اساس جهت‌گیری اقتصادی در استان برای شتاب دادن به توسعه اقتصادی، توانمندسازی کانون‌های تولید و فعالیت‌های اقتصادی برای بهره‌مندی از تجارت الکترونیکی و فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات می‌باشد.
حسین‌زاده اضافه کرد: فناوری و تکنولوژی‌های نوین برای نوسازی کسب و کار سنتی و بخصوص در حوزه‌های گردشگری وکشاورزی یک ضرورت است و ما تلاش می‌کنیم در راستای اشتغال جوانان در حوزه‌های فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان حمایت جدی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان یکی از اهداف و رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی می‌باشد و برای تحقق آن عوامل موثر بر اقتصاد دانش بنیان از جمله توسعه شرکت‌های دانش بنیان و حمایت ویژه از صاحبان ایده، نخبگان، مبتکران، کارآفرینان و پروژه‌های دانش محور، از اهداف توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود و باید کارگروه پژوهش و دانشگاه‌ها در زمینه ارائه ایده‌های سرمایه‌گذاری در بخش‎‌های مختلف اقتصادی با رویکرد دانش محور، طرح‌های پژوهشی ارائه کنند.

** برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی باید عملیاتی شوند
حسین زاده با بیان اینکه استان به برنامه‌ بلند مدت و نقشه راه مشخص برای توسعه نیاز دارد، ادامه داد: متاسفانه تا به امروز برنامه راهبردی بلند مدت تدوین نشده و مسلم است که یک شبه نمی‌توان استان را در مسیر توسعه پایدار قرار داد و بر این اساس برنامه‌های تدوینی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مطابق با برنامه‌های کلان توسعه‌ای و ملی در دست اقدام است و توصیه به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان این می باشد که برنامه‌های خود را از روی کاغذ و تئوری خارج کرده و وارد مرحله عملیاتی کنند.
او افزود: برای دست یافتن به هم‌‌افزایی و شتاب دادن به توسعه استان در ابعاد مختلف اقتصادی، باید پیشرفت فرایند اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها کاملا ملموس باشد.
وی ادامه داد: باید به درستی مشخص و تبیین شود که در چه مرحله‌ای هستیم و در برنامه‌های توسعه‌ای و بخصوص برنامه ششم توسعه در حال حاضر در کدام نقطه قرار داریم و در پایان برنامه ششم باید در کدام نقطه قرار بگیریم و اگر برنامه‌ها مشخص و شفاف باشد پاسخگویی در مقابل مسئولیت‌ها و عملکردها نیز بیشتر خواهد شد.

** مشارکت مردم در توسعه استان یک ضرورت است
معاون استاندار اردبیل با بیان اینکه گفتمان توسعه استان باید در مراکز تصمیم‌گیری، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و نهادهای مدنی بیشتر تمرین شود؛ اظهار کرد: نیروی انسانی یکی از مولفه‌های اثرگذار در توسعه در حوزه‌های مختلف می‌باشد بنابراین توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی و نیز اشتغال بیکاران بر پایه آموزش‌های مبتنی بر مهارت‌افزایی از نیازهای جدی استان است .
حسین‌زاده افزود: داشتن منابع، امکانات و ثروت برای توسعه کافی نیست و بدون تردید توسعه استان بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد شد .
وی گفت: برای تحقق برنامه‌ها و ترسیم افقی روشن و امیدوار کننده برای توسعه استان باید همه در کنار هم تلاش کنند تا هرچه سریعتر به اهداف تعیین شده در راستای توسعه و ارتقای سطح رفاه اجتماعی مردم استان رسید.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.