رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: صادرکنندگان و صاحبان واحدهای تولیدی پیشانی نظام کشور هستند که می‌طلبد از این افراد در کشور حمایت شود
.
 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حسین پیرموذن در مراسم سالروز استانی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه در اردبیل اظهار کرد: صادرکنندگان به عنوان سفیران اقتصادی کشور نقش عمده‌ای را در تحولات اقتصادی کشور بازی می‌کنند و حمایت دولتمردان و سردمداران بخش خصوصی از صادرات جلادهنده سیمای صادرات در کشور است.
 
وی با اشاره به پایین بودن آمار صادرات در کشور و اردبیل در زمان دولت قبل، خاطرنشان کرد: در دولت قبلی با مصوبه‌ای که حاصل تصمیمات یک شبه دولت وقت بود ارز صادراتی را با قیمت ارز مبادلاتی تحویل دولت دادیم و صادرات کشور از این باب متحمل ضرر و زیان فراوان شد.
 
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران اضافه کرد: در چهار سال دولت قبلی با یک تصمیم عجولانه صادرات کشور به طور کامل از بین رفت و امروز این دولت با تمام توان و استفاده از قانون محیط کسب و کار که بخش خصوصی را براساس مصوبات قانونی شریک تصمیمات خود می‌داند توانست فضای صادرات را مهیا کرده و از وضعیت چهار سال قبل که به کلی از بین رفته بود نجات دهیم.

پیرموذن با بیان اینکه دولت تدبیر و امید احیاگر صادرات در سطح کشور بود و علیرغم تحریم‌های موجود کشور گشایش اعتبار اسنادی صورت می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: ما مجبوریم در جامعه جهانی به صورت TT معامله کرده و مشتریان نقد را وارد معامله کنیم چرا که هیچ بانک جهانی برای ما گشایش اسناد اعتباری ایجاد نمی‌کند و برای اینکه بتوانیم آمار صادرات کشور را در سطح جهانی باید وارد چنین معامله‌ای در سطح جهانی شویم.
 
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با بیان اینکه ما در حال حاضر در وضعیت جنگ اقتصادی با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داریم، تصریح کرد: هنوز که هنوز است آمریکای جفاکار براساس تفاهم‌نامه‌هایی که ایجاد کرده اجازه نمی‌دهد ما مبادلات تجاری خود را به صورت صحیح و دقیق انجام دهیم.
 
پیرموذن یادآور شد: دولت در وضعیت فعلی با تمام توان وارد کار شده اما ما در حال یک جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم و نباید دنبال ایده‌آل‌های تجارت در جامعه جهانی باشیم چرا که ما شرایط برابر و مساوی با کشورهایی همچون ترکیه به لحاظ گشایش اسناد اعتباری نداریم.
 
وی ادامه داد: ما علیرغم اینکه در همه بازارهای جهانی در حال مبارزه هستیم اما خوشبختانه آمار صادرات بالا را نیز شاهد هستیم که این نوید تلاش تجار و بازرگانان ایرانی در خارج از مرزهای کشور است.
 
عضو هئیت رئیسه اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود توجه به تولیدات صادرات محور را نیز یادآور شد و بیان کرد: در طول یک سال گذشته پنج واحد تولیدی در استان وارد جرگه تولید شده و توانستند 50 درصد آمار صادرات استان را ارتقا دهند اما با تمام این تفاسیر ما در سال‌های گذشته در بحث محصولات صادرات محور فرصت‌ها را از دست دادیم.

پیرموذن با بیان اینکه استان اردبیل از صندوق توسعه ملی نتوانسته است بهره کافی را ببرد، افزود: این مشکلی بزرگی برای عرصه تولید و صادرات استان است چرا که صندوق توسعه ملی باید منطقه‌ای تعریف شده و در آئین‌نامه قوانین عوض شود و در راستای کمک به استان‌های کمتربرخوردار وارد عمل شود.
 
وی ادامه داد: این تنها مشکل استان نیست بلکه کل کشور با این مشکل دست به گریبان هستند که باید راهکاری در این راستا اندیشیده شود.
 
وی با تقدیر از سیستم بانکی استان اردبیل در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی اظهار کرد: علیرغم تلاش تمام بانک‌ها در این راستا مصارف و منابع ما جوابگوی پرداخت تسهیلات در استان نیست و در کنار آن توسعه نامتوازن صنعت در کشور و بهره بانکی برابر سبب شده است تا ما شاهد حضور کمتر سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و شهرستا‌ن‌های محروم استان باشیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با تاکید بر اینکه نباید توسعه نامتوازن را در کشور شاهد باشیم، گفت: بهره بانکی در تهران با خلخال اردبیل یکی است و این رغبت سرمایه‌گذاران را از بین برده است.
 
پیرموذن اذعان کرد: در استان‌های بزرگ کشورهای اروپائی بهره بانکی نسبت به رشد مناطق تقسیم‌بندی شده اما متاسفانه ما هنوز نتوانستیم این را نهادینه کنیم که استان‌های کمتربرخوردار باید از مابه‌التفاوت بهره‌های بانکی استفاده کنند و در کنار آن از معافیت تامین اجتماعی که جزو مشوق‌های سرمایه‌گذاری است بهره‌مند شوند.
 
وی اظهار کرد: بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی براساس معافیت‌های مالیاتی وارد استان شدند و سرمایه‌گذاران از استان‌های دیگر با قول معافیت 10 ساله حاضر به حضور در استان شدند اما بخاطر خلف وعده دولت قبلی در اعمال معافیت‌های مالیاتی واحدهای ورشکسته و نیمه ورشکسته تحویل شد.
 
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران ادامه داد: ما تسهیلاتی را به دولت پیشنهاد دادیم تا برای بازسازی ناوگان صنعتی و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی استان‌های کمتربرخودار در اختیار استان‌ها قرار دهند اما هنوز که هنوز است اردبیل نتوانسته از این تسهیلات استفاده کند.
 
پیرموذن به خبر خوش استاندار اردبیل برای واحدهای بازسازی و نوسازی ناوگان تولیدی و صنعتی استان اشاره و خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی که درصد دریافت ناوگان جدید و نوسازی آنها هستند می‌توانند از تسهیلات 60 میلیارد تومانی با 10 درصد سود استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: البته در این بخش سرمایه در گردش بخش خصوصی نیز آورده شود چرا که در 20 سال گذشته سیستم بانکی نشان داده است که در سرمایه‌گذاری ثابت زیاد میل و رغبت برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و این یک دیدگاه سراسری از طرف مدیران بانکی سراسر کشور است.
 
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل بیان کرد: زیرساخت‌های استان از بابت حمل و نقل باید تلطیف شود و امکانات حمل و نقل زمینی و سردخانه و کارگو برای تجار و صادرکنندگان تامین شود.
 
پیرموذن با اشاره به اینکه در ایجاد و راه‌اندازی کشت و صنعت مغان در ابتدای کار زمینه ایجاد کارگو با هدف تجارت و انتقل محصولات به صورت هوایی در فرودگاه پارس‌آباد مغان فراهم شده است، تصریح کرد: باند فرودگاهی در پارس‌آباد دارای خط کارگوست و ما به دولت پیشنهاد می‌کنیم به دلیل سهل‌الوصول بودن برخی امکانات از قبیل هواپیماهای باربری تحت عنوان کارگو از فرودگاه آماده پارس‌آباد استفاده کنیم و براساس مذاکرات با طرف‌های روسیه محصولات کشاورزی استان را که محصولات پایه اردبیل است این کار را در استان با استفاده از ظرفیت کارگو در پارس‌آباد اجرایی کنیم.
 
وی افزود: بودجه استانی کفاف هزینه‌‌های اجاره دو دستگاه هواپیمای کارگو را می‌دهد و ما از این طریق می‌توانیم محصولات صنایع غذایی را به روسیه و آذربایجان ارسال کنیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.