'یکی از برنامه های راهبردی استاندار بهنام جو برای توسعه استان اردبیل توسعه گردشگری است. در این میان استاندار بهنام جو برای این امر یعنی برنامه هایی را تدوین کرده حتی انتخاب معاون عمرانی هم بر این اساس صورت گرفته است.
بنابر اعلام سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد علیرغم بحران های اقتصادی، صنعت جهانگردی از جمله صنایعی است که می تواند در بهبود اقتصاد بیمار جهان، نقش تعیین کننده ای ایفا نماید. گردشگری به عنوان صنعت نوظهور عصر جدید به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان تبدیل شده است. امروزه از گردشگری به عنوان صنعت بدون دود یاد می شود که هم علت و هم پیامدی در روند جهانی شدن است
گردشگری پدیده ای چندبعدی است و می توان آن را به روشهای گوناگونی تقسیم بندی نمود. الف)گردشگری بین¬المللی، ب)گردشگری داخلی،ج)گردشگری بومی، د)گردشگری ملی.
در طبقه بندی گردشگری: 1ـ گردشگری تفریحی و استفاده از تعطیلات،2ـ گردشگری درمانی، 3ـ گردشگری فرهنگی و آموزشی ، 4ـ گردشگری اجتماعی، 5ـ گردشگری زیارتی و مذهب ، 6ـ گردشگری تجاری و بازرگانی ، 7ـ گردشگری سیاسی ، 8ـ گردشگری ورزشی ، 9ـ گردشگری روستایی ، 10ـ سفرهای عصر¬نوین.
بطورکلی عامل زمان، مکان، انگیزه، هدف و شیوه بازدید از جمله عواملی هستند که تنوع در اشکال گردشگری را باعث می¬شوند.براساس مطالعات انجام شده به ازای هر 6 نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می شود. طبق استاندار جهانی کسی که 1000 دلار در سفر به یک مکان هزینه کند گردشگر محسوب می شود که با این حساب مسافرانی که با خود اقلام مصرفی و چادر حمل می کنند گردشگر محسوب نمی شوند.
یکی از کانون های گردشگری که در سال های قبل افتتاح شد پل معلق مشکین شهر می باشد. در حال حاضر مشکین شهر بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را پذیرا می باشد این نمونه نشان داد که می توان با احداث کانون های مشابه گردشگری استان اردبیل را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد.
در خلخال منطقه ازناو ، اندبیل در هشجین مناطق بکر ییلاقی ، روستای کزج ، کرانه های رودخانه قزل اوزن می تواند به کانون های گردشگری تبدیل شوند البته قرار هست پل معلقی هم در خلخال احداث شود.
باغ شهر گیوی مهمترین کانون و ظرفیت گردشگری برای شهر گیوی و منطقه محسوب می شود باغ شهر را در اندیشه لاوازیه به صورت مبسوط بحث شده ولی چگونه می توان از باغ شهر گیوی برای جذب گردشگر استفاده کرد؟ 1-در امتداد رودخانه گیوی که در بطن باغ ها قرار دارد می توان استراحتگاه های موقتی احداث کرد و در اختیار گردشگران قرار داد.برگزاری جشنواره های مختلف به بهانه برداشت محصول از باغات و..
آبگرم گیوی ،بوزلوخ ، داش حمام، سد گیوی، بنیاد دکتر حسن احمدی گیوی
از کانون های گردشگری است که باید درباره تک تک موارد بحث کرد.به عنوان مثال ،در دنیا گردشگران فرهنگی سهم قابل ملاحظه ای از گردشگران را به خود اختصاص می دهد. که عموما در هر سال همایش های ملی و بین المللی برگزار می شود و جایزه سال هم به پژوهشگران اهدا می گردد. لذا بنیاد دکتر حسن احمدی کانون گردشگران فرهنگی برای شهر گیوی محسوب می شود که نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد فقط مدیریت و مشارکت شهروندان را طلب می کند تا به سرانجام رسد. فقط به این مسئله توجه کنید که اگر در اردیبهشت هر سال همایش ادبی برگزار شود و بزرگان شعر و ادب به این همایش دعوت شوند حداقل در دو روز 1000 نفر در همایش شرکت می کنند.
منطقه مغان علاوه بر اینکه با توسعه کشاورزی کل منطقه را متحول می کند در زمینه گردشگری هم می توان از ظرفیت های عشایر استفاده مضاعفی برد.
در هر روی جای جای استان اردبیل دارای ظرفیت های بالقوه ای هستند . خوشبختانه استاندار بهنام جو گردشگری را یکی از محورهای راهبردی توسعه استان قلمداد کرده و اگر این ظرفیت بالفعل شود بسیاری از مشکلات استان حل و فصل می شود'.
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/3006
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.