استاد دانشگاه ماساچوست آمریکا به ضرورت توجه سلامت خاک تاکید کرد و گفت: حیات خاک بسیار مهم است. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، مسعود هاشمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حیات تمام موجودات زنده از موجودات ذره بینی تا گیاهان و انسان به طور مستقیم و غیرمستقیم به خاک وابسته است، گفت: در مورد خاک باید سلامت خاک مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه خاک سالم خاکی است که بتواند پتانسیلی را که برای انجام کارها دارد، آنرا تداوم دهد. 
وی با تاکید بر اینکه حیات خاک بسیار مهم است، افزود: خاک باید دارای پوشش مناسب بوده و حداکثر گوناگونی موجودات زنده را داشته باشد. 
هاشمی تصریح کرد: باید به طور مداوم ریشه زنده در خاک داشته باشیم که در این صورت خاک سالمی نیز خواهیم داشت. 
جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه آب، خاک و هوا سه عنصر طبیعی هستند که بدون وجود آنها حیات و زندگی امکان پذیر نیست، گفت: خاک از مواد آلی طبیعی و عوامل بیولوژیک تشکیل شده که بهم خوردن تعادل خاک باعث از بین رفتن امنیت غذایی می شود. 
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در ارتباط با خاک بسیار سنگین است، افزود: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با خاک، فرسایش خاک است. 
رزمجو تصریح کرد: 18.5 میلیون هکتار زمین زراعی داریم که حدود 1.3 میلیون هکتار آن مربوط به اراضی حاصلخیز است و 30 درصد غذای کشور را تامین می کند. 
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه شناساندن ارزش خاک به مردم تاکید کرد و گفت: تقسیم اراضی به قطعات کوچکتر نیز از تهدیدات جدی خاک است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.