عدیل سروی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح واگذاری اراضی پایاب خداآفرین به عشایر دارندگان 10 واحد دامی دارای پروانه چرا به میزان 6 هکتار زمین زراعی و دارندگان 130 واحد دامی پروانه چرا حداکثر حق بهره برداری از 18 هکتار زمین زراعی آبی را خواهند داشت.
وی اظهارکرد: تشکیل نظام های بهره برداری در پایاب اراضی تحت پوشش سد خدا آفرین آغاز شده است و عشایر نهایت همکاری و هماهنگی را با مسئولان و دست اندرکاران دارند و تلاش بر این است که قبل از آغاز سال زراعی جدید بهره برداران بتوانند عملیات آماده سازی بستر بذر و کاشت را آغاز کنند.
سروی بیان کرد: تعداد این تشکل ها 49 فقره می باشد که با یک مدیریت نظامند مراحل نهایی ثبت خود را سپری می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود :2 هزار و 144پرونده در باره واگذاری اراضی به عشایر در کمینه های پالایش با عضویت دستگاه های اجرایی تشکیل شده و این پرونده ها برای واگذاری در اختیار هیات هفت نفره قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: اقدامات مربوط به نظام های بهره برداری تا بهار سال 97 به اتمام خواهد رسید .
سروی گفت: یکی از اولویت‌های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه‌گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی با منابع طبیعی است و ضروری است با شروع بهره‌برداری از این پروژه عظیم استانی و ملی اختلافات مربوط به اراضی با دولت حل و فصل شود چرا که تداوم این اختلافات امنیت تولید و موفقیت‌آمیز بودن نظام بهره‌برداری را به مخاطره می‌اندازد‌.
وی ادامه داد: با بهره برداری از اراضی پایاب سدخدا آفرین آثار اقتصادی آن نیز نمایان می شود و ضروری است پیوست های اجتماعی این طرح نیز لحاظ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: برنامه ریزی باید طوری تنظیم شود که عشایر از کشاورزی و دامداری معیشتی به سوی کشاورزی صنعتی و ثروت آفرین حرکت کنند.
سروی گفت:در صورت تکمیل اراضی پایاب خداآفرین باید از ظرفیت کارآفرینان و سرمایه گذاران در جهت اشتغال مولد و پایدار و ایجاد کشت و صنعت های متعدد با بهره گیری از منابع انسانی تحصیل کرده در جهت ترویج کشاورزی و دامداری صنعتی استفاده کرد.
62 هزار هکتار از اراضی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد با تکمیل پایاب خداآفرین زیر پوشش کشت آبی می رود این طرح تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسد .
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.