به گزارش ایرنا، ولع سیری ناپذیردر بخش کشاورزی در سالیان گذشته باعث شده که شیره جان زمین منابع کشیده شده و دشت اردبیل با کاهش شدید منابع آب زیرزمینی از دهه های گذشته به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده است.
بر اساس اظهار نظر کارشناسان شیوه کشت در بخش کشاورزی استان اردبیل و محصولاتی که در این استان به صورت انبوه تولید می شود اغلب محصولاتی آب بر بوده و این امر با توجه به نبود سامانه نوین آبیاری در منطقه همچنان منابع آبی استان را روز به روز تهدید می کند.
تغییر الگوی کشت یکی از سیاست های راهبردی دولت تدبیر وامید در استان اردبیل است که در سال های اخیر با هدف بهره وری بیشتر و جلوگیری از بحران آب و خشکسالی مورد توجه قرار گرفته است.
اصلاح الگوی کشت استان با تاکید بر مدیریت بهره وری آب، تولید محصولات با نیاز آبی پایین و دارای ارزش افزوده بالا، جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی از چندی پیش در استان مورد تاکید بوده و اجرایی شده است .
به گفته کارشناسان در آینده نه چندان دور استان اردبیل با بحران کم آبی مواجه خواهد شد و راه نجات از این وضعیت ارایه راهکارهای عملی در تغییر الگوی کشت ، جلوگیری از مصرف بی رویه آب ، جلوگیری از برداشت غیر مجاز از چاهها ،استفاده بهینه شهروندان از آب ، جلوگیری از هدررفت آب و مهار آبهای مرزی با احداث سدهای خاکی است .
تغییر شیوه کشت و کاهش تدریجی کشت محصولات آب بری همچون سیب زمینی و حتی گندم در اردبیل و جایگزینی محصولات با آب بری کم و ارزش افزوده بیشتر هم اکنون مورد توجه جدی مسئولان استان می باشد.
از چند سال پیش الگوی کشت در استان از تولید این محصولات آب بر به سمت تولید محصولاتی چون زعفران، پسته و بادام زمینی تغییر یافته است تا هم از مصرف بی رویه آب در استان کاسته شود و هم کشاورزان درامد بیشتری نیز از فعالیت اقتصادی خود کسب کنند.

** تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی راهکاری اساسی برای مقابله با بحران آب در استان
رضا کریمی نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی معتقد است که تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی راهکاری اساسی برای مقابله با بحران آب است.
وی به ایرنا گفت: کمبود شدید منابع آبی در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه در دشت اردبیل است که این موضوع بیشتر به بخش کشاورزی مربوط می‌شود و نیاز است در این زمینه با استفاده از روش‌های جایگزین آبیاری نوین و روش‌های جدید، مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی سبب افت آب‌های زیرزمینی شده و به همین دلیل نیاز است تمام دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی با تعامل و همکاری‌های همه‌جانبه در راستای حل این مشکلات گام بردارند.
کریمی بیان کرد: ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی باید مورد توجه واقع شود، این موضوع برای ما حائز اهمیت بسیار بوده و تلاش بر این است که با الگوسازی و فرهنگ صحیح مصرف آب در راستای برطرف کردن مشکلات موجود گام برداریم.
وی اضافه کرد: انتظار می‌رود تمامی نهادها در تحقق برنامه‌های مدیریت منابع آبی همکاری کنند تا بتوانیم از این طریق کمبود منابع آبی را برطرف کرده و با بحران کم‌آبی مقابله کنیم چرا که این موضوع برای ما از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد عواقب جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

** راهکارهای تغییر الگوی کشت در استان اردبیل
بر اساس اعلام مسئولان کاهش 10 تا 12 درصدی سطح زیر کشت گندم و افزایش 3.5 برابری میزان تولید ، کاهش سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی محصولات با ارزش افزوده بالا و نیاز آبی پایین ، تدوین سند الگوی کشت در10 شهرستان و توسعه محصولات با ارزش اقتصادی بالا ، توزیع 477 تن پیازچه زعفران، کشت 1100 هکتار بادام زمینی، توزیع 68 هزار اصله نهال پسته و تولید 60 هزار اصله برای توزیع در سال جاری، افزایش 2.2 برابری میزان تولیدات دانه های روغنی از 28 هزار تن در سال 92 به 57 هزار تن در سال 95، توسعه کشت متراکم گلخانه ای از 15.1 هکتار در سال 92 به 62.1 هکتار در سال 95 و در دست احداث بودن 38 هکتار در سال 96 از جمله طرح های تغییبر الگوی کشت است که در این استان دولت تدبیر و امید به اجرا درآمده است .

** اردبیل استان پیشگام در تغییر الگوی کشت
عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به ایرنا گفت: برنامه تغییر الگوی کشت در این استان با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: تغییر الگوی کشت با استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش اثرات تغییرات اقلیم اجرا می شود و در این استان برای دستیابی به این اهداف اتاق فکر و هم اندیشی با ترکیب اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقات تشکیل شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره برنامه های تغییر الگوی کشت در سالجاری افزود: توسعه کشت پاییزه انتظاری حبوبات به مساحت 6 هزار هکتار جهت استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با سرما و خشکسالی ، توسعه باغات بویژه در اراضی شیب دار به مساحت 2هزار و 500 هکتار به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش درآمد بهره بردار و در دست اجرا بودن یک هزار و 200 هکتار برای سال 96 در قالب اقتصاد مقاومتی، کاشت خلر ماشک بعد از برداشت گندم برای جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه مستقیم دام در مناطق (باد خیز) بویژه نمین و اردبیل به مساحت 5 هزار هکتاراز جمله اقدامات در مدیریت کشت محصولات و منابع آبی می باشد.
به گفته وی ، همچنین کشت ذرت شیرین در دشت اردبیل به مساحت 530 هکتار در جایگزین با سیب زمینی ، کشت چغندر ریشه ای به مساحت 2900 هکتار (بویژه در دشت اردبیل 810 هکتار) در جایگزینی محصولات با نیاز آب بالا نظیر سیب زمینی و افزایش 10 درصدی برای سال 96، افزایش سطح زیر کشت پنبه از یک هزار و 200 هکتار به سه هزار و 500 هکتار ، کشت و فرآوری سیر به مساحت 400 هکتار در سال 96 و صادرات آن از جمله برنامه های اجرا شده در تغییر الگوی کشت می باشد .
سروی اظهار کرد: تاکنون برنامه پیشبرد الگوی کشت در محصولات زراعی و باغی برای 10 شهرستان استان تدوین شده و راهکارهای لازم برای گسترش سیاست تغییر الگوی کشت و همچنین موثرترین روش ها برای استفاده بهینه از آب کشاورزی ارائه شده است.
او گفت: با ارائه راهکارها و دستورالعمل های اجرایی به مدیریت های اجرایی شهرستان سیاست تغییر الگوی کشت از سال 93 در اراضی کشاورزی به اجرا در آمد و این طرح امسال نیز همانند سال های گذشته با جدیت دنبال می شود.
سروی افزود: با هدف مقابله با بحران کم آبی و همچنین افزایش تولید در واحد سطح و دستیابی به توجیه اقتصادی در اینگونه اراضی 110 تن بذور علوفه یارانه دار از جمله ماشک ، خلر ، قره یونجه و یونجه همدانی در بین زارعان استان توزیع شد و امیدواریم با توسعه کشت محصولات علوفه ای بتوانیم ضمن افزایش تولید در واحد سطح شاهد اصلاح بافت خاک و افزایش قدرت باروری و حاصلخیزی دیم زارها باشیم.

** ضرورت اصلاح نظام بهره برداری و ارایه آموزش لازم به کشاورزان
علیرضا خواجوی از کارشناسان سازمان کشاورزی اردبیل هم گفت: به منظور اجرای موفق طرح سیاست تغییر الگوی کشت در اردبیل برگزاری کارگاه‌های آموزشی ترویجی با جدیت در استان ترویج می‌یابد.
وی افزود: در راستای اصلاح ساختار نظام ترویج کشاورزی و به منظور افزایش پوشش خدمات متنوع ترویجی و کاهش تصدی‌گری بخش دولتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی ترویجی مذکور با مشارکت بخش خصوصی در اردبیل توسعه می‌یابد.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: یکی از سیاست‌های موفقی که در سال‌های اخیر در استان به اجرا درآمده است سیاست تغییر الگوی کشت است که به همین دلیل افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و ترغیب و تشویق کشاورزان به کاشت دانه‌های روغنی به خصوص کلزا و قطع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک در دستور کار قرار داده شود.
خواجوی بیان کرد: مدیریت ترویج کشاورزی استان سعی و اهتمام ویژه‌ای به برگزاری برنامه‌های آموزشی گسترده اعم از کاشت مزارع الگویی و آموزش‌های انفرادی و کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های بازدید علمی کشاورزان از مزارع دانه‌های روغنی دارد.
خواجوی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام یافته این مجموهعه در نظر دارد امسال از توان عظیم بخش خصوصی در امر برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی و سایر برنامه‌های مشارکتی استفاده شود.
وی ادامه داد : به منظور اجرای موفق طرح سیاست تغییر الگوی کشت در اردبیل برگزاری کارگاه‌های آموزشی ترویجی با جدیت در استان ترویج می‌یابد که امیدواریم تمام این برنامه‌ها با جدیت و اهتمام ویژه در دستور کار قرار داده شود تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند
کشت سیر،بادام زمینی ،پسته ،خلر ماشک،زعفران ،چغندر ریشه ای ،ذرت شیرین و پنبه از جمله محصولات جایگزینی در جهت تغییر الگوی کشت و آبیاری نوین در استان اردبیل با هدف جلوگیری از بحران آب وخشکسالی می باشد.
گزراش :یعقوب شاددل/ سیفعلی موسی زاده
/6016/ 7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.