به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، اصغر سلیمان زاده در آئین نواخته شدن زنگ آب در مدرسه چهره برقی اردبیل با اشاره به اینکه استاندارد برداشت آب از دشت اردبیل 130 میلیون مترمکعب است افزود: رقمی بالغ بر 632 میلیون مترمکعب آب از این دشت برداشت شده است.
وی گفت: نشست دشت اردبیل موضوعی جدی و زنگ خطری برای استان است و حفر چاه های غیرمجاز ، نبود مدیریت آب در بخش کشاورزی و اضافه برداشت سبب نشست آن شده که با ادامه این روند هر قدر هم تلاش کنیم با تزریق آب دشت اردبیل را به حالت اولیه بازگردانیم موفق نخواهیم شد.
وی همچنین اظهار کرد: در این استان مشکل آب سفره های زیرزمینی به دلیل برداشت غیرمجاز آب از این سفره ها بروز کرده است.
او با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب در بین خانواده ها باید به درستی مدیریت شود تشریح کرد: 30 تا 40 درصد آب هایی که در پشت سدهای استان ذخیره سازی می شد تعدیل شده طوری که هم اکنون سد یامچی که برای 80 میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب طراحی و احداث شده بود کمتر از 60 میلیون مترمکعب آب دارد.
سلیمان زاده نواخته شدن زنگ آب در مدارس را همزمان با روز پیوند وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش اقدامی شایسته در راستای ارائه مبانی صرفه جویی در مصرف آب دانست و افزود: طرح داناب با مشارکت آموزش و پرورش و وزارت نیرو از پنج سال پیش در مدارس اجرایی می شود و در سال های آینده نیز این طرح با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت.
وی به برنامه های آب منطقه ای اردبیل در حوزه پساب اشاره و بیان کرد: برای صنایع جدیدی که در اردبیل ایجاد می شود ناگزیر به تزریق پساب های تصفیه شده برای ادامه فعالیت این واحدهای صنعتی هستیم.
او شعار روز جهانی آب در سال 2017 را 'پساب خاکستر طلایی است' ذکر کرد و افزود: با همکاری های صورت گرفته از سوی آموزش و پرورش و وزارت نیرو برنامه های متنوع فرهنگ سازی در مدارس استان اجرایی خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل نیز در این آئین گفت: فرهنگ سازی در راستای صرفه جویی و مصرف بهینه آب باید از سنین مدرسه و در محیط آموزشی صورت گیرد چرا که این آموزش ها تاثیرگذاری مهمی روی افراد دارد.
اسماعیل ابراهیمی افزود: بحران آب امروزدر جوامع به یک امر جدی تبدیل شده طوری که جنگ آینده ملت ها صرف نظر از جنگ های فیزیکی قطعا بر سر آب خواهد بود.
وی صرفه جویی در مصرف آب را نشانگر فرهنگ بالای جوامع خواند و افزود: مدارس نقش عمده ای در ایجاد روحیه صرفه جویی در بین دانش آموزان دارند و هر قدر مبانی آموزشی در حوزه صرفه جویی به دانش آموزان در مدارس ارائه شود به همان میزان تاثیر آن در خانواده و جامعه مشاهده خواهد شد.
در این مراسم سوالی از سوی شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای شعار جهانی روز آب در سال 2017 مطرح و پنج نفر از دانش آموزانی که پاسخ صحیح دادند، تجلیل شدند.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.