سردار حسین عبدی روز پنجشنبه به تلاش های نیروی انتظامی برای ایجاد فضای امن و معنوی برای مراسم های ماه محرم و افزایش احساس آرامش عزاداران حسینی اشاره و اظهار کرد: پلیس متناسب با نیازها تدابیر و تمهیدات لازم را به مرحله اجرا می گذارد.
وی افزود: از ابتدای آغاز مراسم عزاداری ماه محرم امنیت و آسایش عزاداران و عاشقان امام غریب به نحو شایسته ای تامین و عزاداری ها در خور شان شهدای تشنه لب دشت کربلا برگزار شده است.
فرمانده انتظامی استان اردبیل اظهار کرد: این روند در تجمع بزرگ و پرشور تاسوعائیان و عاشورائیان اردبیل طی روزهای شنبه و یکشنبه نیز تداوم داشته و برای برگزاری باشکوه تر این آئین های اصیل که از شبکه های ملی پخش می شود تمهیدات و طرح های گسترده ای را در ابعاد ماموریتی اجرا خواهیم کرد.
سردار عبدی در خصوص شیوه پلیس در برخورد با برخی رفتارهای خلاف قانون و آسیب آفرین گفت: سیاست پلیس در این زمینه ارشاد، متقاعد کردن و پیشگیری است.
به گزارش ایرا از پایگاه خبری پلیس اردبیل ، او تشریح کرد: البته با وجود تمام پیشگیری ها، بی شک در صورتی که خلاف قانون عمل شود، پلیس با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.
سردار عبدی والاترین و ارزشمندترین پیام عاشورا را مقابله با ظلم و جور و ایستادگی در برابر یزیدیان زمان دانست و گفت: ملت بزرگ ایران اسلامی از عاشورا درس مقاومت و ایثارگری در برابر باطل را به خوبی فرا گرفته و با پیروی از ولایت فقیه تا به امروز مقابل ظالمان ایستاده و تا ابد سر تعظیم فرو نخواهند آورد.
مردم اردبیل که به نوشته کتب معتبر تاریخی فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) به کوفه یعنی حضرت مسلم (ع) در یکی از این روزهای دهه اول ذی الحجه به شهادت رسیده است مراسم های عزاداری خود را آغاز می کنند.
عزاداری های شبانه نیز که همزمان با طشت گذاری و از اواخر ماه ذی الحجه در اردبیل آغاز می شوند تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تکایای منطقه ادامه می یابند و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می روند.
بازار و کوچه و پس کوچه های اردبیل که عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از گذشته های دور در قلوب پاک مردم آن ریشه دوانده با نمایان شدن هلال غم انگیز محرم در آسمان منطقه حال و هوای معنوی به خود می گیرد.
دسته های عزاداری در مقابل مسجد جامع شهر که در بازار اصلی واقع شده است و نیز در داخل مساجد و تکایای مسیر حرکتشان توقف کرده و به شیوه خاصی با نوحه خوانی مداحان به زنجیر زنی و سینه زنی می پردازند. اصناف و کسبه با باز گذاشتن مغازه های خود از سوگواران با چایی ، خرما ، حلوا ، کلوچه ، فطیر سنتی و مانند آن پذیرایی می کنند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.