قادر هنرمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تسهیل در کوچ بهاره 6 گروه سیار و یک پایگاه ثابت در مسیر کوچ ایجاد شده و سایر اداره های مرتبط و فرمانداران شهرستان های استان در انجام هر چه بهتر کوچ بهاره فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: ایل شاهسون که سومین ایل بزرگ کشور است متشکل از 80 هزار نفر در قالب 15 هزار خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.
او اظهار کرد: عشایر استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان اردبیل را تشکیل می دهند و نقش مهمی در تولید انواع مواد لبنی گوشتی و پوستی دارند.
وی گفت: عشایر استان سالانه 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر ، 12 هزار تن گوشت ، 1.5 تن پشم و 14 هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی 2 هزار و 500 میلیارد ریال تولید می کنند.
وی تشریح کرد: به لحاظ واقع شدن مراتع درجه یک استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر همه ساله بیش از 60 درصد از عشایر کوچنده استان فصل بهار و تابستان را در دامنه های سبلان سپری می کنند.
وی با اشاره به کوهستانی بودن مسیر کوچ در این شهرستان گفت: دستگاههای سنگین راهداری مشغول مرمت جاده های عشایری و مناطق برفگیر و بهمن گیر کوهستانی می باشند.
عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیم دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند.
خبرنگار: جواد دهقانی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7117/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.