سرهنگ علی قهرمان طالع روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه استان اردبیل در کشف جرایم سایبری و فضای مجازی یکی از استان‌های پیشرو در کشور است، افزود: فقط در آذرماه امسال بیش از ۸۷ درصد جرایم فضای مجازی در این استان کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه کشف جرایم فضای مجازی در استان اردبیل افزایش یافته است اظهار داشت: سوء استفاده مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری های رایانه‌ای به ترتیب بیشترین جرایم فضای مجازی در این استان است.

وی بیان کرد: سوء استفاده مالی و برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی ۶۶ درصد جرایم، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۷ درصد جرایم و کلاهبرداری های رایانه ۱۱ درصد جرایم فضای مجازی و سایبری را امسال تاکنون در این استان به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: وقوع جرایم فضای مجازی در استان اردبیل در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: امسال در این مدت سوء استفاده مالی و برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی در استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷۹ درصد و هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه استان اردبیل از استان‌های امن در کشور است، گفت: به خاطر ظرفیت بالای معنوی و فرهنگ خوب منطقه جرایم سازمان یافته و باندی در این استان وجود ندارد.

رییس پلیس فتای استان اردبیل افزود: فیشینگ یکی از مهمترین عوامل جرائم سایبری در کشور است، برای همین با هدف کاهش جرایم مالی استفاده از رمز دوم یکبار مصرف به‌جای رمز ثابت برای خریدهای اینترنتی اجباری است.

وی اظهار داشت: مردم برای جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی برای فعال کردن رمز دوم موقت یا رمز دوم پویای کارت بانکی خود فقط با مراجعه مستقیم به بانک ها، یا دستگاه های خودپرداز و یا سایت های واقعی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گونه خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در فضای مجازی غیر قانونی بوده و جرم محسوب می شود، بیان کرد: کاربران به قیمت های اعلامی ارز و سکه در کانالها اعتماد نکنند چرا که اکثرا غیر واقعی است و معیار تعیین قیمت ها فقط اعلام رسمی بانک مرکزی است.

وی اضافه کرد: با ارائه آموزش های تخصصی توسط پلیس فتا و اجرای برنامه های فرهنگی توسط دستگاه های مرتبط تلاش می شود وقوع جرم در فضای مجازی و سایبری کاهش یابد.

وی ادامه داد: اعتماد به افراد، افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و استفاده از مشخصات کارت های اصیل بانکی به ترتیب از علل افزایش جرایم فضای مجازی در استان است.

رییس پلیس فتای استان اردبیل با بیان اینکه کاربران فضای مجازی به هیچ نحو به افراد ناشناس و غریبه اعتماد نکنند، گفت: مردم در صورت وقوع هر گونه جرم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۰ و ۲۱۸۲۵۷۷۱ موارد را پلیس فتای استان اطلاع دهند.

 سرهنگ قهرمان طالع با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می کنند، اظهار داشت: پلیس فتای استان اردبیل همچنین با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.