بهبود علیزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش تمایل باغداران برای کشت و پرورش این نوع محصول باغی در سال‌های اخیر شاهد افزایش سطح کشت باغ‌های به در مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان بوده‌ایم.

او با بیان اینکه ۵۸ هکتار از اراضی مستعد باغی این شهرستان به تولید محصول به اختصاص داده شده ، اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب بهار امسال و فراوانی محصول پیش‌بینی می‌شود در پاییز سال جاری بیش از ۲۹۰ تن انوع به از باغ‌های زیرکشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به تولیدی در خلخال که  از نظر شکل و طعم متفاوت و در گونه‌های متفاوت هستند سرشار از ویتامین بوده و علاوه بر میوه ، برگ سبز آن نیز به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق ، هسته ژله‌ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبردار آن برای هضم غذا مفید است.

برداشت محصول به از سطح باغ‌های شهرستان کوثر در همسایگی خلخال نیز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از هزار و ۵۰۰ تن محصول به از سطح ۲۱۰ هکتار باغات به این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به تولیدی شهرستان کوثر انواع مختلف داشته و در بین آنها نوع حاجی آقاکیشی ، آجی شیرین ، خاچا شیرین و ترش انواع "به" های گیوی است که رقم حاجی آقاکیشی به فرم سیب گلابی بوده و ذائقه‌پسند و خوش‌خوراک است و رقم آجی شیرین به دلیل خاصیت انبارداری ماندگاری بیشتر داشته و از رقم ترش نیز برای تهیه مربا استفاده می‌شود.

خلخال و کوثر در جنوب اردبیل قرار دارند.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.