به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود پزشکیان پنجشنبه در مراسم پایانی همایش ملی محیط زیست در اردبیل افزود : برای انجام هر کاری به صورت درست و نتیجه‌گیری مطلوب به داده ها و اطلاعات مرتبط با آن نیاز است و اگر می‌خواهیم برای نسل آینده ویرانه ای در زمینه داشته‌های طبیعی و محیط زیست باقی نماند باید سامانه داده‌های خود را براساس فناوری‌های امروزی تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر ؛ از بین بردن و هرگونه دخل و تصرف در هر چیز ثبت شده، شناسنامه دار و دارای داده‌های لازم امکان پذیر نمی‌باشد تشریح کرد:  سالهاست که به خاطر نبود این داده‌ها در منابع طبیعی و محیط زیست و منابع طبیعی به آسانی تغییر کاربری داده می‌شود و از من نماینده گرفته تا مدیران بالایی وپایینی برای آن سند درست کرده و تخلف را تایید می‌کنیم.    

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه هر روز شاهد تخریب ساختمان‌ها ، مجتمع‌ها و یا بناهای غیرمجاز و مغایر با مقررات محیط زیستی دیگر در تهران و یا گوشه و کنار این کشور هستیم گفت : باید پرسید هنگامی که اینها را می ساختند آیا خوابمان برده بود؟!

پزشکیان افزود: امروز وجود دغدغه جوانان و سازمان‌های مردم نهاد برای محیط زیست ستودنی است و همگان وظیفه داریم تا به ایجاد سامانه داده‌ای در کارها و بویژه در زمینه محیط زیست کمک کنیم.

رییس سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور نیز گفت : طی چند دهه گذشته افزایش جمعیت و انجام ساخت و ساز و نیز توسعه صنعت سبب دخالت انسان‌ها در حوزه محیط زیست و تخریب آن شده است.

خلیل آقایی افزود : تصمیمات در اجرای طرح‌ها و پروژه ها اغلب نادرست و بدون آینده نگری و در نظر گرفتن ضوابط مربوط به محیط زیست انجام می‌شوند.

وی یادآوری کرد : توجه به منابع طبیعی و محیط‌زیست به اندازه‌ای برای انسان‌های کنونی و نسل آینده دارای اهمیت است که برای کشور می ارزد تا با جلوگیری از ساخت یک کارخانه با اشتغال‌زایی بالا ، یک هکتار زمین از اثرهای نامطلوب محیط زیست حفظ و ساخت آن واحد صنعتی به مکان مناسب دیگری منتقل شود.

آقایی تاکید کرد: حفظ اصولی محیط زیست ازجمله مسایلی هست که به تنهایی از عهده یک ارگان خارج است و بطور یقین همکاری همگانی و به خصوص مردم در این زمینه دارای اهمیت زیادی است.

او با اشاره به قرار گرفتن در روز خبرنگار ، نقش رسانه‌ها و فعالان این عرصه را در آگاهی‌دهی به جامعه و تقویت فرهنگ توجه به محیط زیست و منابع طبیعی بسیار تاثیرگذار دانست.

استاندار اردبیل نیز در این همایش گفت‌: این استان باتوجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود مجموعه ای از داشته ها و جاذبه های طبیعی را به شکل یک جا در خود دارد که زمینه توسعه حوزه گردشگری را در آن فراهم کرده است.

اکبر بهنامجو افزود: بر این باوریم که بدون رعایت مقررات محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی که ادامه حیات انسانها به آنها بستگی دارد انجام هر کار و اجرای هر طرحی و ازجمله توسعه گردشگری به مصلحت نیست.

وی با تقدیر از فعالان سازمان های مردم نهاد در ارتباط با محیط زیست ادامه داد: حفاظت از محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار دغدغه ما مدیران دولتی نیز است و استقبال خوب مدیران در کنار بخش خصوصی از این همایش طی چند روز گذشته نشانگر این واقعیت می باشد.

معاون دادگستری استان اردبیل نیز در این همایش گفت: باوجود اهمیتی که منابع طبیعی و محیط زیست برای زندگی انسان ها دارد بازهم اینگونه مورد بی‌مهری و تخریب قرار می گیرد جای سوال است.

یوسف خدادادی افزود: قسمتی از عوامل تخریب محیط زیست ؛ طبیعی و تا اندازه ای اجباری می باشد اما بخش عمده‌ای از آنها به چگونگی عملکرد ما انسان‌های امروزی مربوط می شود.

وی زیاده خواهی، طمع و ثروت اندوزی انسانها ، نبود اراده جدی در متولیان و مدیران ذیربط، وجود فقر و تنگدستی و استفاده از منابع طبیعی برای گذران زندگی ، نبود آگاهی کافی از میزان تحریب ها ، عدم استفاده درست از ظرفیت مردمی و مسایلی از این قبیل را از علل تخریب منابع طبیعی و محیط زیست دانست.

وی عملکرد شورای حفظ بیت المال در استان اردبیل در ارتباط با محیط زیست را بسیار مطلوب توصیف و اظهار کرد: طی پنج سال گذشته بیش از 180 هزار مورد تخریب و تصرف منابع طبیعی جلوگیری شده و چندین هزار هکتار از منابع طبیعی به ارزش کلی یک هزار میلیارد تومان به بیت المال بازگردانده شده و با افراد متخلف که عده ای از آنان از متخلفان دانه درشت می باشند برخورد قاطع شده است.

او وضعیت استان اردبیل در زمینه وجود چاه‌های غیرمجاز را بسیار مطلوب توصیف و خاطرنشان کرد: مجموع اینگونه چاه‌ها در این استان از 40 فقره فراتر نمی‌رود درحالیکه در سایر مناطق تعداد آنها به چندین هزار فقره می‌رسد.  

به گزارش خبرنگار ایرنا در پایان این همایش که در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد از تلاش های فعالان عرصه محیط زیست با اهدای لوح سپاس و جوایزی تقدیر گردید.

6019/6016

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.