رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل گفت: با هدف اندازه‌گیری و کنترل فشار خون افراد 30 ساله و بالاتر با مراجعه به مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت در طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون شرکت کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، قدرت اخوان اکبری در جلسه تبیین برنامه‌های طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در اردبیل اظهار کرد: فشار خون بالا از مهمترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان  وایران است.

وی با اشاره به اینکه مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده اند که در گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل با اشاره به اینکه متاسفانه برآوردها حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا از این مساله آگاهی ندارند، افزود: تغییرات گسترده در شیوه زندگی مردم از قبیل رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک باعث ایجاد پرفشاری خون در بین مردم شده است.

اخوان اکبری ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه کلید اصلی مبارزه با فشار خون نیز در مدیریت همین عوامل خطری نهفته است که ما گاه در زندگی روزمره آنها را نادیده می‌گیریم به طوری که رعایت صحیح و کنترل این عوامل از سوی آحاد جامعه بیشترین کمک را درکاهش موارد ابتلاء به این بیماری مهلک فراهم می‌آورد.

وی ضرورت توجه به عوامل پیشگیرانه را در نقطه مقابل اقدامات درمانی پیشرفته و دارای هزینه بالا اعلام کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با روز جهانی فشارخون طرح کنترل فشار خون را در اولویت برنامه‌‌ریزی‌های سالجاری قرار داده تا زمینه ارتقای سلامت افراد جامعه در مقابل این بیماری‌های غیرواگیر فراهم آورد.
وی در ادامه به مضرات فشار خون بالا اشاره کرد و گفت: در افرادی که فشارخون بالا دارند، به علت فشار وارده بر قلب به تدریج عضله قلب آنها ضخیم می‌شود و این ضخیم شدن می‌تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل بیان کرد: فشارخون بالا باعث می‌شود تا چربی در دیواره سرخرگ‌ها سریع تر رسوب کند و رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شوند و خون کمتری به عضله قلب می‌شود که اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می‌دهد.
اخوان اکبری همچنین گفت: رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌های مغزی باعث کم شدن جریان خون به مغز م‌ شود و اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملا بسته شود، سکته مغزی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه فشارخون بالا می‌تواند سبب پارگی رگ‌های مغز، خونریزی مغزی، اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم شود، خاطرنشان کرد: فشارخون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها شود به طوری که در فشارخون بالا چشم می‌تواند مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل بیان کرد: لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه کنندگان خدمات سلامت مراجعه می‌کنیم، از آنها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه‌گیری کنند و اگر از حد طبیعی بالاتر باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.
اخوان اکبری تصریح کرد: لازم است حداقل نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون با اجتناب از خوردن غذا، قهوه و چای، فعالیت‌های بدنی، استعمال سیگار یا قلیان، تخلیه کامل ادرار و پرهیز از عصبانیت اقدام به این کار شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اعلام اینکه تنها ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود اطلاع دارند، ادامه داد: براساس برآوردها، در کشور ۹۷ هزار نفر در سال ۹۶ دراثر بیماری‌های مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده‌اند.

اخوان اکبری گفت: فشار خون علت بیش از نیمی از سکته‌ها قلبی و مغزی و عامل بیش از ۵۰ درصد از انواع معلولیت‌ها، فلج اندام‌ها، کاهش کمیت و کیفیت عمر، آسیب به سایر اندام‌های بدن از سایر آسیب‌های ناشی از آن است.
وی افزود: وزارت بهداشت طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون» را به عنوان اولویت برنامه‌های های خود از ۲۷ اردیبهشت سالجاری مصادف با روز جهانی فشارخون تا ۱۵ تیرماه  در دست اجرا دارد تا با اندازه‌گیری فشارخون افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار ایرانی به اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل فشارخون ایرانیان اقدام کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل اظهار کرد: در این خصوص آحاد جامعه به ویژه افراد در معرض فشار خون باید با حضور در مراکز بهداشتی، درمانی و سایر مراکز عمومی اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با سنجش فشار خون خود در این طرح ملی مشارکت نمایند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.